9-delat reglage till 8-delat baknav?

I väntan på Happy...

Jag kraschade mitt bakväxelreglage, ett 8-delat Shimano XT (typ 10 år gammalt om det har någon betydelse). "Växla ner"-spaken växlar inte ner längre.
Frågade i cykelbutik efter prisvärd ersättningsdel för att prova reparera utan alltför hög kostnad, de hittade ett 9-delat Shimano Deore som de trodde skulle funka.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25037
Bara sätta ytterlägena, sen skulle det inte spela någon roll om det var 8-delad kassett och 9-delat reglage.

Men... det verkar inte så. Någon som vet mer om hur det funkar? Inte alls? Eller med justering? Eller med överväxling endast?
 
Jag kraschade mitt bakväxelreglage, ett 8-delat Shimano ..Frågade i cykelbutik efter prisvärd ersättningsdel .. de hittade ett 9-delat Shimano Deore som de trodde skulle funka.
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=25037
Bara sätta ytterlägena, sen skulle det inte spela någon roll om det var 8-delad kassett och 9-delat reglage.

Men... det verkar inte så. Någon som vet mer om hur det funkar? Inte alls? Eller med justering? Eller med överväxling endast?

Oddsen att det skall funka är väldigt, väldigt dåliga. Stegen mellan växlarna på 8-delat är 4,80 mm, mellan växlarna på 9-delat är steget 4,35 mm. Nästan en halv millimeter fel per steg är för mycket för att det skall lira, särskilt eftersom felet är additivt.

Min rekommendation:
- antingen köper du ett billigt 8-delat reglage från biltema
- eller så slantar du upp för en ny kedja och kassett, och uppgraderar till 9-växlat. Framväxeln och växelföraren kan du behålla.
-eller så letar du begagnad 8-delad vxl p valfri köposäljsajt

Om det inte är fysiskt våld som förstört växelföraren så kan en genomspolning med wd-40, eller CRC 5-56 göra stor nytta
 
Konstigt

handlagt av cykelbutiken. 8-delade vridväxelreglage finns som sagt hos Biltema för billig peng.

Deore finns inte längre för 8-delat men det finns flera enklare alternativ se t ex www.cykelnetto.com t ex Alivio. Dessa passar.

Thure
 
Tackar för synpunkter!

Dessvärre är det just fysiskt våld som den stackars växelföraren utsatts för så det är bara att förpassa den till återvinningen.

Lite småsurt, det var ju ändå några hundralappar. Nästan så att jag känner för att demontera och försöka få dem att ta tillbaka den, eftersom jag noga berättade att jag hade ett 8-delat och de hade flera diskussioner inbördes, inklusive med cykel-mekarna, att det skulle funka med det 9-delade.

OK, supertack för hjälpen än en gång! Jag får fundera på nästa steg utifrån era förslag.
 
9 delad kasset funkar på 8-delad body!

Kan tillägga att det är samma body till Shimanos 8-delade och 9-delade kransar, så om du går från 8-delat till 9-delat slipper du i alla fall byta bodyn (eller bakhjulet). Som redan nämnts måste du däremot byta växelreglage och kedja.

Ett alternativ kan vara om cykelhandlaren (eller Hallmans/Shimano Nordic) har ett äldre 8-delat växelreglage av bra kvalitet. Kan vara värt att kolla upp.

Hur blir det förresten med framklingorna när det ska uppgraderas från 8-delat till 9-delat? Funkar de gamla breda framklingorna med den nya och smalare kedjan?
/Niklas
 
Jag gjorde.....

den manövern för ett antal år sen och minns inte att jag i den vevan böt klingorna fram.....
Det bör funka!

Junioren
 
Hur blir det förresten med framklingorna när det ska uppgraderas från 8-delat till 9-delat? Funkar de gamla breda framklingorna med den nya och smalare kedjan?
/Niklas

Gamla breda klingor funkar bra, men jag har å andra sidan aldrig använt nya smala, så jag kan inte säga om de hade funkat bättre på ngt märkbart sätt.
 
Upprättelse

Var precis tillbaka i butiken och frågade hur de tänkte. Dagens expedit höll med om att det inte skulle funka och att det var ett mäkligt råd och sura hundralappar att slänga ut, men att jag var välkommen in med cykeln så skulle de kolla på det hela.

Man kan ju ha fel, men så länge man kan ändra sig och vilja ställa tillrätta så är det OK! Godkänt.
 
Bah.

Menååå. Tillbaka till butiken med cykeln och det påmonterade nya växelreglaget igår. En samstämmig kör av de 2 närmaste butiksanställda (såklart inte den jag pratat med dagen innan som sa att jag skulle komma in så att de fick hjälpa mig och titta på det), varav den ene var mekanikern, fortsätter hävda att det ska gå. "Bara att justera in", men att det "såklart blir ett växelläge "över" ". Lite moloken, försökte med dabacs delningsargument, men ändå samma svar. "Det ska funka. Bara att justera!"
Okejdå, hem igen men lite sur i efterhand att jag inte blev erbjuden en justering om det nu var så enkelt, och det inte var fullt av kunder som behövde hjälp i butiken. Ännu mer sur för att jag själv inte kom mig för att fråga om jag inte kunde få det, ens mot en eventuell betalning... :(

Måttligt inspirerad.
 
På dom igen !!!!!!!!!

Detta måste dom lösa åt dig, på dom igen. Jag tror inte att det går att lösa det som dom säger att lämna tex 9:e växeln tom. Är inte säker men jag tror inte att det funkar. Har för mig att växelreglaget inte "drar" eller "släpper" exakt samma längd. Låt dom ställa in växeln !!!!!!

Du måste återkomma och berätta hur det gick !!!!!!

Junioren
 
Tillbaka till butiken med cykeln och det påmonterade nya växelreglaget igår. En samstämmig kör av .. fortsätter hävda att det ska gå. "Bara att justera in", men att det "såklart blir ett växelläge "över"

Alltså, om man definerar som att "det skall gå" som att cykeln inte kommer att spontanantända, då har de ju rätt. Men för varje mer sansad definition så har de FEL! Inga ursäkter, inga vägar runt.

Cassette or Freewheel Sprocket Pitch (mm)
All modern 5 and 6-speed 5.50
All standard 7-speed 5.00
Campagnolo 8-speed 5.00
Shimano 8-speed 4.80
Campagnolo 9-speed 4.55
Shimano 9-speed 4.35
Campagnolo 10-speed 4.15
Shimano 10-speed 3.95

Klippt från: http://www.ctc.org.uk/DesktopDefault.aspx?TabID=3946#Shimergo&foo=shimano%20+%20campagnolo%2011-24-2005

Det 9-delade reglaget kommer att flytta bakväxeln 0,45 mm för kort varje slag, inte en chans att man kan "justera" bort det över hela kassetten.
Och det bir definitivt inget växelläge över. Om man tänker sig att man ställer bakväxeln rätt på kugg 4 så kommer man att ligga 1,8 mm fel på kugg 8. Känns väldigt svårt att tro att det skulle gå rent.

Grovt räknat så har du 10% mindre slag än vad du behöver, och de 10% kommer att adderas för varje växling du gör från ditt valda nolläge

Även om man i ett under av mekanisk tolerans tänker sig att man accepterar en dubbelväxling upp mot ställskruven för att nå det största kugget bak så kommer bakväxeln att ligga 1,35 mm fel på kugg 7, och oddsen att det skall fungera acceptabelt bra är inte heller särskilt goda.

Häng ut butiken!
 
Kom just på ngt:

"Glappet" mellan 7 och 8-delat är ungefär hälften så stort som mellan 8 och 9-delat, och 7/8-delat går hjälpligt att blanda - när grejerna är precis lagom slitna och rena . Kanske är detta som butiken tänkte på när de pratat med dig?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking 10-delat i skogen nästa år Mountainbike 0
2727 9 delat - problem Mountainbike 4
Kogoyo Åre - var till kalfjället? Mountainbike 8
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
RedBreather Spår till GPS/Smartphone Mountainbike 1
l_udde Remote kit till ROCK SHOX Ario RL för Scott twinloc Mountainbike 0
viggrun CykelVasan 2014 - time lapse från start till mål Mountainbike 11
thureb Treriksröset till Grövelsjön I dagens DN Mountainbike 3
Enzym bygga om en vanlig cyckel till ihopfällbar Mountainbike 10
Scholander Till er kunniga om en mountainbike Mountainbike 11
hassex Pimp från 3 till 2 speed Mountainbike 5
hassex Pimpa min bike från 8 speed till 9 speed Mountainbike 5
Förövaren Hjälp med reservdelar till min crescent Mountainbike 4
4623 Kärra till fulldämpat? Mountainbike 6
kalle111 Kassett och kedja till nishiki 301 Mountainbike 4
CajsaNilsson 2 hardtail MTBer stulna i Umeå natten till 15e maj Mountainbike 0
Fotoroger Bästa vägen till Pältsa Mountainbike 1
MagArne Rätt däcktryck till hybridcykel Mountainbike 16
froilan Bromshandtag till Shimano XT läcker olja Mountainbike 2
MagArne Diameter på sadelstolpe till Nishiki 501 Mountainbike 3
MagArne Fjädrande sadelstolpe till stel hybrid Mountainbike 7
Frida0314 X-sports 4 Giant något att slå till på? Mountainbike 0
Aldrin MTB till 11 åring Mountainbike 3
Frida1 Hjälp till cykelköp! Mountainbike 6
nertus Bromsbelägg till Avid BB7 Mountainbike 3
Jozii Mtb till bruk i Göteborgs skogar Mountainbike 13
enghult Till&från-jobbetcykel sommar + vinter Mountainbike 18
EasyRider Passar pedalen till skon? Mountainbike 6
Henkan94 Kostnad på byte till skivbroms Mountainbike 3
marieb Hur går jag till väga för att börja cykla Mtb? Mountainbike 7
nermander Damasker till dämpare? Mountainbike 9
greenjuice Vad krävs att byta till Singlespeed Mountainbike 13
dsmith Hörlurar till cykling Mountainbike 22
Joakim Ambrosson Fodral till cykel? Mountainbike 3
maslit98 Reservdelar till Rock Shox Indy SL Mountainbike 2
fredrik_h Hjälp med att finna Rep. ställ till min mtb Mountainbike 2
jöran Kartfodral till cykel Mountainbike 5
XmadiceX Olja till kedjan? Mountainbike 30
klingeborn Lift till Finnmarksturen från Uppsala Mountainbike 0
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
dabac Slicks till MTB - dimensionens inverkan Mountainbike 25
Klassebasse Great Divide: Kanada till Mexico Mountainbike 9
Drifter Vilket är bästa smörjmedlet till kedjan? Mountainbike 5
mackan42195 MTB-Tjej till Åre Extreme Challenge Mountainbike 0
thomalin Cykelställ till bilen... Mountainbike 12
Jonik Cykelväskor till mtb Mountainbike 12
drifted jump till biken? å vilken bike e bäst? Mountainbike 8
Mathew Förvaring av batteriet till Mirage X (över sommaren)? Mountainbike 3
xnation Webbadress till Alesa Mountainbike 0
Mathew XT bromshandtag till Giant MPH-3 skivbromsar??? Mountainbike 1

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...