MTB på Vandringsleder/dagspår

MTB en smekning

> Angående slitage så är det ju så att vad man än gör i naturen så sliter det, vare sig man vandrar, rider eller cyklar.

Hästar går inte att jämföra på samma dag. Runt Uppsala har vi en del ridparadis. Ridstigarna går bara att cykla när det är stenhård frost eller de är nyanlagda. Övriga tider är det som att cykla i tjock skit!

MTB har ungefär samma inverkan som fotgängare, men spåren blir annorlunda. Jämfört med de maskiner som regelbundet används i skogsbruket är MTB en len smekning.

> Så det är bara att välja. Helt oförstörd natur kräver att man inte vistas i den.

Precis: och helt orörd natur är knappast önskvärd. Faktum är att många stigar skulle växa igen, inte minst många av de anlagda vandringslederna, om det inte vore för MTB. Här kan man faktiskt säga, att MTB-åknig är en kulturgärning.

> Men man skall ju självklart alltid försöka minimera den förstörelse man gör, vilket ytterst handlar om god åkteknik. Och visa vanlig hänsyn.

Instämmer. Vad allmänheten kommer att tycka om MTB på sikt är ytterst beroende av hur man uppfattas vid möten. Tycker folk att det är trevligt kommer vi att vara ett välkommet tillskott. Är det däremot så att man bombar fram så folk måste kasta sig åt sidorna, och börjar uppfatta MTB-åkare som någon sorts vandaler, kan det gå alldeles åt skogen …

En sak jag gärna skulle se vore att MTB-åkarna tog ett mer aktivt ansvar för stigarna.. Typ, att alla som utnyttjar en viss stig eller ett visst område tar en viss dag (eller två) om året för att underhålla stigarna, t ex genom att lägga ut eller reparera spänger, fylla igen surgropar, etc.

Oavsett om det är folk som rastar hundar, flanerar, vandrar, joggar, orienterar, plockar svamp, jagar, eller åker MTB, så inträffar det, att när det blir tillräckligt många som frekventerar en stig så riskerar den att bli lerig eller gyttjig på vissa ställen.

Per
 
Gå med i föreningen Sörmlandsleden!

Hej allesammans!
Gick med i föreningen för snart ett år sedan och vill rekomendera alla ansvarskännande MTB-cyklister som använder sig av deras stigasystem att göra det samma. Min tanke var just att hjälpa till med underhåll och bidra med en cyklist perspektiv på frågor rörande underhåll, dragning av leder etc. Trots flera mail har dock ingen hört av sig...!

Beträffande slitna stigar i Nacka så har jag mött flera mopeder och motocross-cycklar(troligen från ett sandtag där de tränar)ute på stigen. De ofta förekommande långa vita repor som ofta kan ses på hälarna kommer just ifrån småsten som fastnat i deras däck. Har själv pgr av deras framfart blivit kallad "stigförstörare" mm. ett flertal gånger(mest pensionärer)!
Tar då diskussionen så ofta jag kan, då det är viktigt att få dem att förstå att även "vi" som färdas på "moderna" cyklar bryr oss och vill ha kvar en så oförstörd natur som möjligt, även om vi färdas i högre fart än de, osv.

Man kan dock slå fast att MTB ÄR ett otroligt miljövänligt sätt att färdas på och att man inte kan påvisa ett ökat slitage pgr av dess framfart. Dock ett annorlunda slitage! Så vi borde sluta be om ursäkt eller känna skamm för att vi färdas på cyklel igenom skog och mark!!!

MTB`n för även nya grupper/generationer besökare ut i naturen vilket måste anses som en stor framgång.
Jag tycker att de som klagar på MTB´ns inverkan på stigkvalitén skall ta sig en funderare; Är det inte så att det är den stora ökningen generellt som gör att Nackas stigar blir allt mer nerlitna och leriga/steniga?
I så fall är stigarna i behov av underhåll, och vem skall då utföra detta? DU?
Är det inte just avsaknaden av din/våran insats samt bristen på pengar som gjort att det ser ut som det gör på vissa stigpartier?
Vad jag försöker säga är att man måste finna vägar för att möta ökningen genom ökat underhåll, information och att styra besökarna!

Tyvärr är frilufsmänniskor ofta upptagna med att hitta syndabockar i stället för att ta itu med att lösa problemet(vilket tyvärr även denna diskussion kommit att handla om)och då är det naturligt att en ny företeelse i skogen får skulden!

Personligen tror jag att Nackas stigar mår bättre av att nyrekryterade frilufsare färdas på cykel och inte vandrar! Men detta pratar vi tyst om...;)

http://www.sormland.se/sormlandsleden/
 
Nu är det slut

Per och Peter sammanfattar det hela utmärkt i sina sista inlägg. Jag tror att allt är sagt i denna fråga. Åtminstone för mig är denna diskussion slut, i fall ingen skickar ett inlägg med "Död åt miljöförstörande MTB-åkare" eller liknade som titel. Tack alla!
 
Re: Gå med i föreningen Sörmlandsleden!

theDude; sa:
De ofta förekommande långa vita repor som ofta kan ses på hälarna kommer just ifrån småsten som fastnat i deras däck.

- - - - - - -

Hmmm.....
Är du säker på att det inte är ORIENTERARE som dragit fram här? Det har varit min teori... har tänkt mycket på det där under mina turer, har aldrig sett något liknande någon annanstans...

MVH
Jmlove
 
I Boden får vi cykla på elljusspåren ända tills de börjar att spårprepparera dem på vintern.ok alla spår är ju inte så kul när de har nybarkat dem men en del är riktigt kul att hoja på.å mtb spår håller vi på att markera ut.
 
Jag tycker det är lustigt att se på när MTB-människor på sina forum och i sina trådar sitter och övertygar varandra om att MTB-cykling INTE ALLS förstör stigar i större utsträckning än fotgängare. De sitter ibland och påstår sig ha vetenskapliga belägg rentav..

Det är ju förstås bullshit, det stämmer ju inte, det vet alla som bor i närheten av ett strövområde dit MTB-åkare hittat
Alla med ögon ser skillnaden.

Stigar som i normala fall under flera år varit platta och hårda och lättgågna och som skulle ha torkat och vara hårda nån timmar efter regn är efter MTB-folket där uppkörda leriga fåror som tar dagar på sig att stelna. Blöta partier i stigen vidgas och vidgas till flera meter stora områden där spåren rör sig utåt i terrängen och bildar ett stort gyttjigt område. Osv. Vanligt fenomen. Av lika stor mängd fotgängare som MTB-åkare så förstör ju cyklisterna mer. Fakta.

Det är lite nackdelen med internet detta med att likasinnade kan sitta tillsammans och bygga upp en förljugen självbild utan kontakt med verkligheten. Det är väl sånt som förklarar SD:s framgångar antar jag
 
Det är rätt, skyll allt fanskap på SD...

Gratulerat till årets trådlyft förresten, att lyfta en 15 år gammla tråd var något i hästväg!
 
Hade stenblock gjort en ny tråd hade han garanterat fått svar som "finns redan trådar om detta" " lär dig söka va" osv ;)

Vidare kan jag bara instämma. Har dessutom jobbat ett tag med just ledskötsel där det finns både vandrare, hästar och cyklister. Hästar är värst, de borde förbjudas helt på alla leder, inte bara trampar sönder, dom skitar ner också (bokstavligt talat), riktigt vidirgt att gå in lerpölar som ebstår till 50% av hästavföring. Cyklar funkar ibland på vissa stigar, men visst det bli bra mycket mer slitage och dessutom respekterar 99% av alla cyklister jag mött på jobb inte folk dom möter på leder utan dom susar förbi i full fart oavsett småbarn djur etc. En kul sak är att väldigt många cyklister vände när dom såg oss i arbetskläder på leden, dom visste altlså nog att det dom gjorde var olagligt och tänkte smita... Väldigt barnsligt beteende av vuxna människor.
 
Jag tycker det är lustigt att se på när MTB-människor på sina forum och i sina trådar sitter och övertygar varandra om att MTB-cykling INTE ALLS förstör stigar i större utsträckning än fotgängare. De sitter ibland och påstår sig ha vetenskapliga belägg rentav..

Det är ju förstås bullshit, det stämmer ju inte, det vet alla som bor i närheten av ett strövområde dit MTB-åkare hittat
Alla med ögon ser skillnaden.

Stigar som i normala fall under flera år varit platta och hårda och lättgågna och som skulle ha torkat och vara hårda nån timmar efter regn är efter MTB-folket där uppkörda leriga fåror som tar dagar på sig att stelna. Blöta partier i stigen vidgas och vidgas till flera meter stora områden där spåren rör sig utåt i terrängen och bildar ett stort gyttjigt område. Osv. Vanligt fenomen. Av lika stor mängd fotgängare som MTB-åkare så förstör ju cyklisterna mer. Fakta.

Det är lite nackdelen med internet detta med att likasinnade kan sitta tillsammans och bygga upp en förljugen självbild utan kontakt med verkligheten. Det är väl sånt som förklarar SD:s framgångar antar jag

Jag tror faktiskt du underskattar mängden cyklister. Stigarna kommer slitas mer därför att de används mycket mycket mer! Dessutom slits de lite annorlunda.
Detta förutsätter att man cyklar och beter sig ansvarsfullt. Tyvärr finns det oaktsamma människor som cyklar MTB också, precis som i alla andra grupper.

Att lika många fotgängare förstör mindre än mountainbikecyklister är INTE fakta, det är på sin höjd en åsikt underbyggd med anekdotiska bevis.
Det FINNS forskning som visar att MTB inte sliter mer än vandring, på de stigar och marktyper där studierna är gjorda.

Ditt sista stycke kan jag på sätt och vis hålla med om. Internet har ersatt ljugarbänken där surgubbar kan sitta och gnälla över sånt som är nytt och de inte förstår.
 
Cyklar funkar ibland på vissa stigar, men visst det bli bra mycket mer slitage och dessutom respekterar 99% av alla cyklister jag mött på jobb inte folk dom möter på leder utan dom susar förbi i full fart oavsett småbarn djur etc. En kul sak är att väldigt många cyklister vände när dom såg oss i arbetskläder på leden, dom visste altlså nog att det dom gjorde var olagligt och tänkte smita... Väldigt barnsligt beteende av vuxna människor.

Jag vet inte var i landet du håller till men jag skulle tro att de där 99% är en grov överdrift. Andelen puckon på cykel är ungefär lika stor som i resten av populationen friluftsutövare.

Men jag blir lite nyfiken, vilken led var det ni jobbade på där det var olagligt att cykla? Det är inte många mil vandringsled i Sverige det är förbjudet...
 
Jag vet inte var i landet du håller till men jag skulle tro att de där 99% är en grov överdrift. Andelen puckon på cykel är ungefär lika stor som i resten av populationen friluftsutövare.

Men jag blir lite nyfiken, vilken led var det ni jobbade på där det var olagligt att cykla? Det är inte många mil vandringsled i Sverige det är förbjudet...

OK 99% var påhittad siffra. Ärligt så har jag aldrig mött någon cyklist där som saktat ner när dom passerat en på smal stig. Den 1% var mig själv jag räknade in, för jag cyklar där också.

Absolut betyder det inte att alla cyklister eller MTB-cyklister är sådana. Men det finns ställen liksom... Alla jag känner uppför sig mkt bättre osv. Det är mycket fin-turister och "sommarboende" i närheten, kan vara dom som tror sig äga skogen kanske...

Det var ett reservat med små leder i. Cykling förbjudet överallt men det beivrades i princip aldrig.

Cyklister där är inget problem tycker jag, även om dom är ohyffsade. Hästarna däremot. Katastrof.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
Scorp. Ryggsäck på MTB? Mountainbike 17
Eminent MTB på Faro Portugal Mountainbike 0
adamcrookedsmile MTB på Teneriffa Mountainbike 3
ljentr MTB på cypern Mountainbike 2
Sara_B Vad ska jag tänka på när jag köper min första mtb?!? Mountainbike 1
artlec Säfsen på MTB - kredd eller barnvagn? Mountainbike 1
aliaseddie långcykling på mtb. Thailand kanske! Mountainbike 0
iia MTB på vintern? Mountainbike 5
i4lean Finns det någon mer MTB tävling på västkusten i år? Mountainbike 4
Charlottan MTB på Gotland! Mountainbike 2
MartinR 29"-fälgar på MTB Mountainbike 11
mellgren Betyg på MTB? Mountainbike 4
cybber Giant MTB på G är det något å ha. Mountainbike 0
uppkastaren MTB kompis på dagtid Mountainbike 2
bergholm Styrstam på MTB Mountainbike 1
fibbla mtb på tåg Mountainbike 7
Maskros444 Svårt montera framdämpare på MTB? Mountainbike 7
annex MTB på lofoten? Mountainbike 4
Test005 Ny på MTB, Nybörjarutrustning. Vad tror ni? Mountainbike 17
Håkan K Tempobåge på en mtb? Mountainbike 3
malvaks MTB på Mallorca eller Lanzarote Mountainbike 1
mrhandley Lädersadel på MTB Mountainbike 10
remling MTB i stockholm, häng på! Mountainbike 12
jonssonmartin Vätter på MTB Mountainbike 26
perlowdin MTB på Mallorca Mountainbike 6
freek Stel framgaffel på MTB Mountainbike 4
diamond mtb på gotland? Mountainbike 0
Markus F STHLM-Nynäs på MTB Mountainbike 4
mlturbo MTB kontra Racer på landsväg? Mountainbike 11
999 MTB på skåneleden Mountainbike 4
Vättern runt på MTB (NIN) Mountainbike 1
donga Mtb turer, eller andra typer av turer. På vintern... Mountainbike 0
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...