Glittertind och Kyrkja

Hejsan!
Sitter nu och planerar för en resa till Jotunheimen nästa sommar. Tanken är att bestiga Galdhöpiggen och några andra berg med utgångspunkt från Spiterstulen. Vi skulle vilja bestiga Glittertind och Kyrkja men hittar inte så mycket information om hur man bestiger dessa. Är det någon här som kan berätta hur bestigningen av dessa går till och hur säkert det är (Kyrkja verkar vara ganska brant men har läst att man ska kunna klara det utan klätterutrustning)? Tacksam för andra tips och förslag på vad man kan göra där.
 
Från Spiterstulen upp på Glittertind går det ju ett markerat vandringsspår. Ett trevligt sätt att slippa gå samma väg tillbaka är att gå ner över toppglaciären på andra sidan, tälta vid den fina sjön Nedre Steinbuvatnet och gå tillbaka nästa dag den "nedre" rutten förbi Veopallan till Spiterstule, om det är er fasta punkt. Det finns vältränade galna norrmän som gör hela denna slinga inom en dagsetapp, men det är inget jag skulle tycka var skönt att försöka sig på :)
Jag hade med lätta "turiststegjärn" av denna modell, och dem hade jag nytta av över glaciären och en par nedisade branta snöfält, men då var det en riktig busväderstur i september. Har för mig att man kan låna/hyra enkla stegjärn på Spiterstulen vid behov.

Vägen upp på Kyrkja ser värre ut nerifrån än vad den känns när man väl tar sig fram. Det är inget T-markerat spår, men väldigt lättorienterat med stenrösen, till stor del en väl synlig "stig" och/eller en tydlig kamlinje att följa. På sina ställen exponerat, storblockigt och brant, man behöver ibland ta i med händerna, men inget som i a f jag kände närmade sig någon teknisk klättring eller fick mig att längta efter säkring. Allt blir naturligtvis jobbigare i busväder/snö/is.
Utgå från Leirvassbu söderut på grusvägen och sen en rätt tydlig stig upp till Hogvaglen 1510 möh; avtagsstället (rösat) mot sadeln mellan Kyrkja och Kyrkjeoksle är ungefär där stigen möter det T-markerade spåret mot bl a Olavsbu. Resten ger sig.
 
Senast ändrad:
Skaffa Opptur Jotunheimen av Finn Loftesnes. Lite dyr men innehåller allt du behöver, både vandringsförslag och toppturer. Kyrkja är lätt och ligger precis vid Leirvassbu. Glittertind har en glaciär på toppen och kräver stegjärn.
 
Glittertind kräver inte alltid stegjärn. Den dan vi gick över i kängor gick andra över i joggingskor. Att hyra stegjärn om det skulle behövas låter som en bra idé.
Kyrkja kräver normalt ingen extrautrustning.
 
Galdhöpiggen verkar ju given om du har din bas på Spiterstulen och står ut med att möta lite folk på vägen, men Store Urdadalstinden är nog roligare. Inte t-markerat, men bara att följa kammen.
Semeltinden och Urdadalsryggen längre in i Urdadalen; kanske lite svårare, men inget mer tekniskt här heller, om det är torrt och man väljer sin väg med lite eftertanke. Finns alltid någon liten omväg till de små "krux" man möter om man vill ta sig rakaste vägen fram.
Väldigt fint i Urdadalen.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.