Ensam i Sarek - vilken rutt?

Du bekräftar i princip det jag hade kommit fram till. Att jag får lägga om rutten.

Jag har inte kikat på Sourva-salto tidigare.
Den verkar intressant. Den känns mer rätt för 7 dagar i en lagom takt. Vad tror du?

Då får jag fortfarande se hela rapadalen och rovdjurstorget, som är huvudmålet denna gång.
Det verkar också bra att slutet blir på Kungsleden och där borde det vara enklare att "spurta" om det skulle behövas.
 
Senast ändrad:
Jag har ganska exakt 9 dagar att att tillgå (fre-sönd), dörr till dörr i Göteborg och vill verkligen hinna med att göra denna rutten, alternativt korta den lite genom att flyga till Aktse och starta där.

Logistik till och från startplats samt resa upp till dessa trakter är något jag funderar lite över.
Vad är det mest tidseffektiva sättet att göra detta på?

Det finns många alternativ att sköta logistiken på. Här är 2.

Alt 1 Åka bil till stora sjöfallet, flyga in till Aktse, vandra till Ritsem. Buss tillbaka till stora sjöfallet.

Alt 2: Åka tåg till gällivare, buss till Kebnats. Traska Saltoloutka till Ritsem. Buss till Gällivare.


Jag behöver tips på andra sätt som är tidseffektivt för logitstik. Eftersom jag vill vandra så mycket som möjligt under dom cirka 6-7 dagar jag får över när jag räknat bort transporterna.

//Jesper

Har du kollat upp flyg till Gällivare? Min vandringskamrat flög dit på morgonen när vi tog bussen därifrån för att starta från Ritsem.
Jag skulle inte vilja köra bil upp med ett pressat schema. Hellre då nattåget om inte flyg är ett alternativ som fungerar.

Turen som sådan är möjlig att göra på 6 dagar om allt fungerar och du är van att gå mycket varje dag. Någon topptur däremot blir svårt att hinna. Flyg till eller från Aktse skulle spara en dag med mina beräkningar. smux förslag är sannolikt ett mycket bättre val.
 
Huvudvägen genom Sarek i augusti - det är högsäsong och du är inte alls ensam. Jag tycker du kan gå utan nödsändare. Det finns många, många fjällområden där man är mycket mer ensam!

Som tidigare påpekats är vattendragen den enda faran av betydelse eftersom du inte ska upp på någon glaciär eller klättra i branta stup. Du måste ha reservdagar så att du kan vänta ut ett eventuellt högt vattenflöde eller (om möjligt) gå runt detsamma.

Självklart skriver du en färdplan till någon där hemma.

Trevlig tur önskar Pelle

Att man inte är helt ensam under högsäsong det förstår jag, men vågar man vandra ensam i Sarek från 20 augusti och ca två veckor framåt utan nödsändare? Denna fråga beror givetvis på erfarenhet, kunskap och omdöme men vad säger ni mer erfarna vandrare?
 
Har en fråga till er mer erfarenhet gällande alternativet med Bil till någonstans längs med Stora sjöfallet. Finns det någon eller några punkter längsmed sträckan där det är möjligt att vandra över från norra sidan till södra, och där ansluta till någon form av led vidare söderut mot Rapadalen?

Med andra ord, är det möjligt att undvika båtfärden och ta sig till fots från ungefär Vietas/Sourva eller i annat fall söderöver eller norröver dessa utgångspunkter?
 
ja det är ju där vid sourva som det snackas om i flera sarektrådar. knata över dammarna och bortåt. ingen led och rätt snårigt på sina håll, men jäkligt fina vyer.
 
ja det är ju där vid sourva som det snackas om i flera sarektrådar. knata över dammarna och bortåt. ingen led och rätt snårigt på sina håll, men jäkligt fina vyer.

Tack! Så garanterat att när som kunna ta sig till fots från Sourva med andra ord?

Vilken väg är troligen smidigast och minst snårig om man vill ta sig ner till Rapadalen till fots från Sourva?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Luddemalmborg Ensam vandring Sarek Fjällvandring 2
Pauliina En ensam sandal hittad i Sarek Fjällvandring 6
cnygardh Sarek 2001 - Ensam, Reseberättelse Fjällvandring 7
cnygardh Ensam i SAREK i September, Tips!? Fjällvandring 9
stenblock Kan man lära sig uppskatta vandra ensam? Fjällvandring 46
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
Macnic Ensam mamma söker... Fjällvandring 10
Johansj Durlings led - Ensam? Fjällvandring 8
easker Erfarenhet av ensam-vandring? Fjällvandring 28
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Markholm Första turen ensam, var? Fjällvandring 4
mli.86 Fjällvandra ensam? Fjällvandring 46
jubalviktor Vandra ensam? Fjällvandring 14
animalin Vandra ensam som tjej? Fjällvandring 47
shadowfire Ensam på tur mot helags Fjällvandring 6
hegeland Ensam i det okända landet! Fjällvandring 11
Charlotte_LL Vandra ensam, bra eller dåligt? Fjällvandring 21
larot ensam ut på tur. Fjällvandring 74
MagnusXl Att vandra ensam Fjällvandring 16
Jörgen Fjaderlatt.se Att vandra ensam Fjällvandring 16
Olaa Ensam i fjällen med risk för vrickning Fjällvandring 34
Dahlin Vandra ensam? Fjällvandring 6
tde01047 Vandra ensam Fjällvandring 22
soljesp Ensam i Jotunheimen-TIPS ? Fjällvandring 6
Trepassleden ensam? Fjällvandring 4
aherman Vandra ensam, kan det vara något? Fjällvandring 15
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.