Mer dramatik

Har ju jobbat med fjällräddning i ca 25 år men är nu pensionär. Jag kom i alla fall att tänka på en tragisk händelse som inträffade för länge sedan, en vinter i Jokkmokksfjällen.
Jag tjänstgjorde då vid Gällivare polisen och jobbade en natt vid radion. På den tiden hade varje enskilt polisdistrikt en egen kommunikationscentral med bla fjällradio och alla hjälptelefonerna i området kopplade till resp kommunikationscentral.

På natten hörde jag hur Jokkmokkspolisen blev anropade från en hjälptelefon, jag vill minnas att det var från Tarreluoppal. Det var en kvinna som på engelska begärde hjälp eftersom hennes man ramlat ned i en bäck och hon kunde inte hjälpa honom upp. Jag kunde också följa samtalet med bla platsbeskrivning osv. Polisen lovade skicka ut fjällräddningen.

Jag kunde senare på natten följa fjällräddarnas samtal med polisen.( Nattetid kopplades fjällradion i Jokkmokk över till Bodens KC.) Jag hörde när de lämnade Kvikkjokk osv. Det var en polisman och en civil fjällräddare som åkte ut i detta första brådskande läge.
Senare hörde jag också hur de kommit fram till platsen. Det var nu morgon så jag var tvungen åka hem, men jag var nyfiken så senare på dagen ringde jag till kollegan i Jokkmokk för att höra hur det hade gått.

Han berättade att de ganska snabbt tagit sig till platsen bla genom att bakspåra kvinnan från Tarreluoppal stugorna.

Platsundersökningen visade att mannen och kvinnan hade åkt på skrå och följt en jokk. Mannen hade plötsligt tappat greppet och åkt ned i jokken och genom en snöbrygga, ned i vattnet. Det var bara ett par dm vatten i jokken. Kvinnan hade inga rep eller annat för att hjälpa honom upp. Det var över 2 m ned till vattnet.
När polisen kom dit såg de mannen liggandes i vattnet med benen under iskanten.
Den civila fjällräddaren hade en gäddsax i sin utrustning och de lyckads fästa denna i mannens kläder för att säkra honom så att han inte skulle åka in under isen.
Därefter band de ett rep om fjällräddaren, säkrade honom i en av snöskotrarna varpå han kröp ned men huvudet före och hängande lyckades fästa ett rep runt mannen varpå de kunde dra upp honom. Han var naturligtvis redan död eftersom det nu hade gått många timmar sedan han hamnade i hålet.
Polisen kunde sedan se hur mannen desperat försökt komma upp, han hade med bara händerna klöst i isen.
Kvinnan var hela tiden kvar i stugorna och fick naturligtvis tas om hand chockad.

Det var ett par från Kanada som skidat omkring i fjällen under en längre tid. De var vana och hade hyffsad utrustning. Men, denna händelse är ett bevis på att, om oturen är framme så är det svårt att gardera sig mot allt. Man kan naturligtvis fråga sig hur smart det var att åka skidor på skrå ovanför en bäck osv, samt vad de hade för utrustning, rep mm.

Man kan aldrig vara för försiktig när man vistas i en så tuff miljö som fjällen är vintertid. Tyvärr kommer jag inte ihåg den exakta platsen men det var inte långt från Tarreluoppalstugorna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cake Klättrare skadad på Stetind, någon som vet mer? Säkerhet och räddning 6

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...