Övernattning Tyresta, Stockholm.

Hur är det om man använder hängmatta, kan man slå läger på ej angivna platser då ?

Ja. Men sedan är det en definitionsfråga. Gör man inget markavtryck och har träd-vänlig upphängning så...
Eller så hävdar de "övernattningsförbud" och då är ju frågan hur länge man får sitta där? till 00.00 eller 02.00? :)
Eldningsförbud?
Campingförbud?
osv.

sunt förnuft borde vara regeln överallt
 
Hur är det om man använder hängmatta, kan man slå läger på ej angivna platser då ?

Jag tolkar

3 § Inom nationalparken är det förbjudet att

14. tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande anordning förutom
a. - på lägerplatsen i Stensjödal och då högst tre nätter i följd
b. - på annan anvisad plats och då högst en natt mellan kl. 18.00 och 10.00​

i Naturvårdsverkets författningssamling som att det är förbjudet med hänvisning till (citat) "Inom nationalparken är det förbjudet att ... tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande anordning" (slut citat). Men det är givetvis en tolkningsfråga vad som menas med (citat) "liknande anordning" (slut citat).

/Birger
 
Utrymme för tolkning finns det alltid när det inte är explicit angivet i detalj vad som avses och gäller. Min personliga uppfattning är som sagt var att det är förbjudet.

/Birger
 
Hur är det om man använder hängmatta, kan man slå läger på ej angivna platser då ?

Mycket tyckande o antaganden i denna fråga, så varför inte också från min sida?

JAG tycker, att eftersom skälen till regel inte anges så får man söka använda det sunda förnuft som man eventuellt har och gissa sig till skälen, och vad de skälen kan ha för konsekvenser.

Vad är skillnaden mellan tältning o hängmatta? I det ena fallet böjer man lite gräs/mossa, skyfflar undan kvistar, sten o kottar på en liten markplätt medan man i det andra fallet kanske ger skador på bark o trampar ner lite (mindre) gräs/mossa. I båda fallen så kan man störa djurlivet och framför allt - sett från regelgivarnas sida - att skräpa o skita ner runtomkring. Jag TROR, att det sistnämnda är avgörande för regeln och TROR därför att förbudet mot tält, vindskydd eller liknande självklart omfattar hängmatta. Vidare TROR jag, att sådana här regler i stort sett alltid har givits för att man vet att det blir slitage o nedskräpning av alla de slag när mer än enstaka (ordentlig) person övernattar.

Om man inte nöjer sig med sin egen och/eller andras tro, så ska man givetvis vända sig till den som utfärdat regeln eller har tillsynsuppgiften (någon föreslog ju att vända sig till Stiftelsen Tyrestaskogen).

.
 
Om en hängmatta är att anse som en "liknande anordning" vet jag inte. Men jag gissar det. Har du för avsikt att sätta upp hängmatta i nationalparken kolla med Stiftelsen Tyresta skogen först (e-postformulär finns här: http://www.tyresta.se/kontakt/).

Att övernatta utan "tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande anordning" är inte förbjudet. T.ex. med liggunderlag, sovsäck och sovsäcksöverdrag.

Annars kan man kliva ut ur nationalparken om man vill tälta. I det omgivande naturreservatet är det tillåtet att tälta högst två dygn i följd på samma plats.

Lars Hallgren
naturumsvärd, Tyresta naturum
 
(---)

Att övernatta utan "tälta eller sätta upp vindskydd eller liknande anordning" är inte förbjudet. T.ex. med liggunderlag, sovsäck och sovsäcksöverdrag.

(---)

Lars Hallgren
naturumsvärd, Tyresta naturum

Hmm, nu vill jag ju inte säga emot någon som rimligen borde veta bättre än jag vad som gäller. Men jag blir ärligt talat förvånad. Skulle det alltså vara OK med t.ex. en skolklass eller scoutgrupp som cowboycampar på en icke anvisad plats?
Ett enstaka tält, eller hängmatta, innebär ju en väsentligt mindre störning på alla sätt!
Känns inte logiskt.
 
Hmm, nu vill jag ju inte säga emot någon som rimligen borde veta bättre än jag vad som gäller. Men jag blir ärligt talat förvånad. Skulle det alltså vara OK med t.ex. en skolklass eller scoutgrupp som cowboycampar på en icke anvisad plats?
Ett enstaka tält, eller hängmatta, innebär ju en väsentligt mindre störning på alla sätt!
Känns inte logiskt.

Min personliga tolkning av regelverket är att detta inte är ok.

/Birger
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
veni Boka övernattning i Kvikkjokks Fjällstation Allmänt om friluftsliv 9
krokben Övernattning Allmänt om friluftsliv 6
Dr Who Övernattning Färnebofjärdens natonalpark? Allmänt om friluftsliv 1
ejensso vandra med övernattning i östergötland Allmänt om friluftsliv 0
miniwallan Ta med sig nybörjare på övernattning? Allmänt om friluftsliv 16
veni skulle sälja 2 sovplatser i egen sovkupe för den 29. Juli från Abisko-Stockholm Allmänt om friluftsliv 11
Vichy6 Söker havsnära natur för kort tältning ( Stockholm) Allmänt om friluftsliv 3
ZettLind Friluftsbutiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
harcerz Vandring Nära Stockholm Allmänt om friluftsliv 3
mariasavstrom Tälta vid sjö, utan vandring, Stockholm/Södermanland Allmänt om friluftsliv 2
behedwin Övernattningsstugor Stockholm Allmänt om friluftsliv 7
Ann-Cathrine Tysta/avskilda badplatser i Stockholm/Haninge? Allmänt om friluftsliv 4
Katie Äventyrstillgängliga platser i Stockholm Allmänt om friluftsliv 5
Mediana Behöver hjälp med tips på fin tältplats utanför Stockholm Allmänt om friluftsliv 8
Albwel89 Tältplatser Tingsryd - Stockholm Allmänt om friluftsliv 1
easker Tälta i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 10
jonas18z Kan ni tipsa mig på roliga äventyr runt Stockholm? Allmänt om friluftsliv 4
C.F.Andersson Områden i och runt Stockholm Allmänt om friluftsliv 10
salgo60 Påverka våra politiker i Stockholm Allmänt om friluftsliv 2
rand Öppetider Haglöfs Brand Store Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
sodan Vart vinterbada i Stockholm? Allmänt om friluftsliv 2
REDJon Söker friluftsliv kompis kring Örebro eller Stockholm :) Allmänt om friluftsliv 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.