Påkalla hjälp i nöd!!!

3 av nånting

Har för mig att tre av nånting, triangel, oranget skynke med en svart cirkel i är vedertagna nödsignaler och vad jag hört nånting som piloter lär sig (borde?).

Tre eldar i triangel, tre orange skynken, tre bösskott eller en orange flagga borde ju funka bra. Sånt lär man i alla falll ut i Kanada på överlevnadskurser. Dessutom ska man vinka på ett särskilt sätt, armarna höjs och sänks från låren och rakt över huvudet..

En historia från norra Kanada förtäljer att en fiskare som tagit sig ut med kanot till avlägsna sjöar kom inte tillbaka på avtalad tid. Man gjorde eftersök efter honom och fann honom mycket riktigt. Han vinkade till flygplanet som man vanligtvis brukar vinka, dvs med armarna över huvudet. Piloten tolkade det inte som en nödsignal utan att han vinkade OK,och flög hem.... Fiskaren hittades senare död vid sjön.
Så vinka rätt!
 
Har för mig att tre av nånting, triangel, oranget skynke med en svart cirkel i är vedertagna nödsignaler och vad jag hört nånting som piloter lär sig (borde?).

Tre eldar i triangel, tre orange skynken, tre bösskott eller en orange flagga borde ju funka bra. Sånt lär man i alla falll ut i Kanada på överlevnadskurser. Dessutom ska man vinka på ett särskilt sätt, armarna höjs och sänks från låren och rakt över huvudet..

En historia från norra Kanada förtäljer att en fiskare som tagit sig ut med kanot till avlägsna sjöar kom inte tillbaka på avtalad tid. Man gjorde eftersök efter honom och fann honom mycket riktigt. Han vinkade till flygplanet som man vanligtvis brukar vinka, dvs med armarna över huvudet. Piloten tolkade det inte som en nödsignal utan att han vinkade OK,och flög hem.... Fiskaren hittades senare död vid sjön.
Så vinka rätt!



Är du okej, ge fan i att vinka eftersom det kan missförstås.
 
Blev experimentet av?

Jokkmokk, du skrev att ni skulle (eventuellt?) göra något form av praktiskt experiment, jag antar för att testa färger, vad som fungerar bäst vid sök med hkp.

Blev det av?
Vilken färg skulle fungera bäst?

Efter en del eget funderande är jag nog inne på att väst kan vara bäst. Varianter med att placera ut triangelformer på marken kan vara svårt på klippväggar eller med någon form av kroppsskada.

Köpte en ny löpar t-shirt häromdagen. Den vägde 85 gram. Bort med ärmar, dit med en mini-diod lampa, en visselpipa och en liten spegel (skulle dessa kompletteringar vara en bra idé?). Viktsmässigt borde det kunna hamna på under 150 gram och gå ner i en byxficka. Inga kilojägare skulle bry sig om den viktökningen, bara gramjägare. Personligen har jag ändå tändare, spegel och visselpipa i byxfickorna som standard.

Mvh
Peter P.
 
test

Ja, den test jag skrev om tidigare gjorde vi väldigt enkelt och vi var tre st som var överens om att den nästan självlysande gula färgen syntes bäst men den röda (lysande) färgen var nästan "lika
bra".
Piloten på polishkp menade att den gula var lättare att upptäcka på håll, men att den röda kanske skulle passa bättre som nödsignal, Vitsen är ju att ALLA skall veta vad det kan innebära om man ser en person på fjället iklädd en gul väst...... den personen påkallar hjälp av något slag

Som jag hela tiden hävdat så tycker jag inte att vikten skulle vara ett skäl att strunta i detta, det är bara ett sätt att ifrågasätta i debatten.

Jag tror att skall man få något genomslag så måste det vara en satsning på bred front med hjälp av t.ex fjällsäkerhetsrådet och andra organisationer, ev gratis utdelning vid olika fjällportaler osv..
men tyvärr är det som att mjölka i tjära...... man kan jmf med tex ICE-koden som man kan ha i sin mobil. Den har funnits i världen i många år men fortfarande så är det en majoritet av oss svenskar som INTE vet vad det är eller varför man bör ha den... Vi svenskar har ju jäkligt svårt att anamma sånt som kommer från utlandet (bortsett mode), svenskarna skall starta projekt och utredningar innan ev beslut, gärna studier i utlandet....å sen blev det i alla fall ingenting.
 
Ja, den test jag skrev om tidigare gjorde vi väldigt enkelt och vi var tre st som var överens om att den nästan självlysande gula färgen syntes bäst men den röda (lysande) färgen var nästan "lika
bra".
Piloten på polishkp menade att den gula var lättare att upptäcka på håll, men att den röda kanske skulle passa bättre som nödsignal, Vitsen är ju att ALLA skall veta vad det kan innebära om man ser en person på fjället iklädd en gul väst...... den personen påkallar hjälp av något slag

Som jag hela tiden hävdat så tycker jag inte att vikten skulle vara ett skäl att strunta i detta, det är bara ett sätt att ifrågasätta i debatten.

Jag tror att skall man få något genomslag så måste det vara en satsning på bred front med hjälp av t.ex fjällsäkerhetsrådet och andra organisationer, ev gratis utdelning vid olika fjällportaler osv..
men tyvärr är det som att mjölka i tjära...... man kan jmf med tex ICE-koden som man kan ha i sin mobil. Den har funnits i världen i många år men fortfarande så är det en majoritet av oss svenskar som INTE vet vad det är eller varför man bör ha den... Vi svenskar har ju jäkligt svårt att anamma sånt som kommer från utlandet (bortsett mode), svenskarna skall starta projekt och utredningar innan ev beslut, gärna studier i utlandet....å sen blev det i alla fall ingenting.

Mmm, om jag förstått det rätt används den gula av jägare? Det skulle tala för att den röda användes för nödläge.

Är det den "orange-röda" ni tänkte på då, eller finns det någon ännu mer röd variant?

http://http://www.sensuspr.se/product.html/reflexvast-rod

Den vägde visserligen lite mer än min gissning, men det kan ju vara en utmaning för gramjägarna att få ner vikten på den, sprätta bort lite kardborre och klippa några hål. :)

Mvh
Peter P.
 
Är tanken något ganska specifikt för fjällvandrare eller kunde man tänka sig en generell nödsignal för uteliv o.dyl.? Tänker på tex. paddlares behov av signalfärgade kläder i normalläget (för att upptäckas av motorbåtsförare) och risken för missförstånd. Det vore väldigt bra med något som alla känner till och som ingen icke-nödsignal får likna.
 
Är tanken något ganska specifikt för fjällvandrare eller kunde man tänka sig en generell nödsignal för uteliv o.dyl.? Tänker på tex. paddlares behov av signalfärgade kläder i normalläget (för att upptäckas av motorbåtsförare) och risken för missförstånd. Det vore väldigt bra med något som alla känner till och som ingen icke-nödsignal får likna.

Det måste nog bli specifikt för fjällvärlden.
Alltför många anledningar till att klä sig i signalfärger i andra miljöer. (ja framför allt där man samsas med motortrafik)
 
Hallå!

Det finns ju vedertagna nödsignaler ju! Varför krångla till det? Det är ju viktigare att sprida kunskapen om det som finns!
 
Rekommenderade nödsignaler

3 av nånting, t.ex. 3 eldar, 3 bävrar odyl placerade helst i en triangel (triangel som mark luft signal = nöd)
Trekantig orange duk eller fyrkantig orange duk med en svart cirkel i = nöd

Ett X på marken med t.ex. pinnar eller upptrampat i snön är också nöd. Alla de där tecknen som Y, N etc brukar sällan användas.

Kolla i Överleva på naturens villkor av Källman/Sepp.

Nödraketer (röda) är en stark nödsignal om den skjuts upp i ödemarken.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...