Ett par frågor!

När man dykt lite härochvar så börjar man förstå att kommerialismen är en viktig drivkraft för många "dykcenter". -Vi godkänner bara det plastkortet etc. Som gammal fd brandman har jag gått dit där det är enklast att få 300 atö mot lite kaffefika. Hitintills har jag inte misslyckats. När man aktivt söker dykkamrater inom olika utlandsorganisationer har ego blivit positivt överraskad över kunskaper och seriositet hos den nya dykpartnern. Bara en gång har det visat sig vara en riktig livsfarlig en som ville fota koraller nere på 35-50 nivån i Röda havet. Jag dök inte med honom och han fick sina välförtjänta bends, trots mina varningar.
Själv tror jag inte det är plastkortets mönster som avgör om det blir ett lyckat dyk, men väl omsorgen i planering och dess krönade i genomförandet. Pardyk känns säkrast och ger ju den trevliga pratstunden efter, som grädde på moset.
Solodyk har genomförts på order och vid utbildningar, ganska trista historier i backspegeln. När jag talat med andra solodykare både militära och civila har mina misstankar bestyrkts.
Betänk att t o m i filmen värld fixas dykproblem under vattnet av parkamraten oftast. Så bör det vara även i verkligheten.
 
Själv tror jag inte det är plastkortets mönster som avgör om det blir ett lyckat dyk, men väl omsorgen i planering och dess krönade i genomförandet. Pardyk känns säkrast och ger ju den trevliga pratstunden efter, som grädde på moset.

plastkort är dessutom osedvanligt dåliga på att dyka.. det är inte korten som avgör hur bra man dyker, det har ingen påstått, men precis som annan legitimering så ger det i alla fall en fingervisning om att personen ifråga har fått grundläggande utbildning i den gällande aktiviteten.. av den anledningen så säger jag som jag brukar, färgen på plastkortet är inte viktigt, det viktiga är att man som seobserver säger, får rätt organisation bakom..
 
Dykning

är som du vet än potentiellt farlig aktivitet i varje fall räknat per aktiv dykare och dyktimme. Farligare vid kallare vatten och sämre sikt men riskfyllt även i tropiska vatten.

I början så är du nybörjare och kan inte bedöma vad som är farligt beteende och därför beroende av din omgivning. Har du kamrater som du kan gå kursen med är det en fördel så att ni kan diskutera med varandra. Språket kan vara ett hinder för inlärningen om du går dina utbildningar utomlands.

Ödmjukhet, och mycket övning samt försiktighetsprincipen även när du samlat på dig erfarenhet är bra råd. Dykledare och pardykning som det skrivits om ovan.

Lycka till.

Thure
 
Svaren på dina frågor. Kort och enkelt!

1. Vilka dykarcert är det som gäller och som är internationellt erkänd, d.v.s. som man kan använda utomlands?

- Rekommenderar starkt PADI (Störst, internationellt och seriöst).

- Tänk på att OM du tar ditt dyksert utomlands där det INTE används torrdräkt så måste du komplettera ditt sert med en torrdräktkurs när du ska dyka i kallare vatten.


2. Ifall man inte hade tänkt dyka på egen hand utan mer dra till dykarplatser runt om i världen. Är det värt att köpa egen utrustning eller ska man hyra på plats?

- Om du vet att du kommer att fortsätta med dykningen så köp en bekväm BCD (dykväst), mask och en regg. med din-koppling samt en extern yoke-snabbkoppling som du enkelt kan skifta koppling beroende vilken dykflaska du använder.

- Fördelar med egen utrustning är att det är tryggare, billigare i längden eftersom att du slipper hyra och att du kommer mer in i dykningen och det blir roligare!

(köper du begagnat så se till att grejerna är servade. En regulator rekommenderas service varje år).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
29351 DOX - Ett dyk in i det okända på SVT2 ikväll Dykning 1
Scanner Förtur på ett vrak? Dykning 16
Diverking Kofot är ett måste! Dykning 5
mtallberg Utrustning, allmänna frågor Dykning 3

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...