Förbisedda vad i Sarek?

Längst upp i Skarja

Det mycket lätta vadet längst upp i Skarja. En härlig rastplats. Kupoerjåkko skär genom klippan längst ned.
 

Bilagor

  • vadet.jpg
    vadet.jpg
    69.6 KB · Visningar: 565

avslutad210712

Gäst
...

Sen håller jag inte med Anders om trådens inåtvändhet. De flesta inlägg pekar på faktiska naturförhållanden (precisa angivelser av vadplatser tycker åtminstone jag är intressant). Sen kan somliga tycka att spänningen under en vandring försvinner om alla detaljer redan finns beskrivna, men då kan man låta bli att läsa tråden.

Daniel

Eftersom jag (äntligen) tänker börja ge mig i kast med Sarek så är i alla fall jag mycket intresserad av att få reda på lämpliga vadställen i så stor grad som möjligt. Dels för att det har med säkerhet att göra men framförallt därför att det finns skojigare saker än att lägga ner en timme eller flera på att försöka hitta ett bra vadställe.
 
Eftersom jag (äntligen) tänker börja ge mig i kast med Sarek så är i alla fall jag mycket intresserad av att få reda på lämpliga vadställen i så stor grad som möjligt. Dels för att det har med säkerhet att göra men framförallt därför att det finns skojigare saker än att lägga ner en timme eller flera på att försöka hitta ett bra vadställe.

Samma här, mycket värdefulla tips och information inför framtida turer. Läses, noteras och kollas mot kartan;)
Jag har som säkert många andra kommit fram till helt opasserbara vattendrag i fjällvärlden där man bara från att tolka kartan och terrängen skulle kunnat gissa att det var lätt att ta sig över. Att tvingas till timmar eller dagars omväg är inte lika kul, och livet har jag bara ett så det sätter jag inte på spel på ett vågat vad.
 
Samma här, mycket värdefulla tips och information inför framtida turer. Läses, noteras och kollas mot kartan;)
Jag har som säkert många andra kommit fram till helt opasserbara vattendrag i fjällvärlden där man bara från att tolka kartan och terrängen skulle kunnat gissa att det var lätt att ta sig över. Att tvingas till timmar eller dagars omväg är inte lika kul, och livet har jag bara ett så det sätter jag inte på spel på ett vågat vad.

Mm... Jag har någon gång tidigare spånat om att man i fjällkartan kunde använda avvikande färg/struktur för normalt opasserbara vattendrag, men inser att det finns en risk att någon tolkar det som att det går att vada där kartan inte säger att det INTE går... Fast nog vore det till hjälp både när man "kartspånar" hemma och när man försöker söka ny väg på plats om man enkelt kunde utesluta hopplösa vägval.
 
De flesta inlägg pekar på faktiska naturförhållanden

‘Faktiska naturförhållanden’? i kombination med personligt tyckande? Du pratar om en tillfällig snöbrygga i en jokk, en annan pratar om lågt vattenstånd, en annan pratar om högt vattenstånd. En annan märker ut en personlig väg, medan en annan väljer återigen något annat, och så vidare. En annan kan inte skilja mellan Akkajokk och Alkajokk.osv.

Rent klart sett ur en fjällsäkerhetssynpunkt ska man inte laborera med vadställen och inte över internet.
 
Anders

Faktiska förhållanden så till vida att det oftast går att genomföra ett vad där eller där. Det tycker i alla fall jag är relevant info, sen måste man alltid bedöma läget vid ett vadställe från gång till gång - och det tycker jag också framgår med all önskvärd tydlighet av tråden. Den här delen av tråden kan avslutas med detta hoppas jag.
 
Äsch

Ingen avslutar trådar... Inte här i alla fall. Det finns utrymme för alla slags inlägg och Anders kommentarer är väl värda att reflektera över (han har "rätt" i mycket i det han skriver om uttrycket tillåts).
Hans - du måste bara gå på västra sidan av övre Rapadalen. Det är kanske den mest märkliga plats jag har gått i. Den liknar södra Rapadalen på många sätt med en björkskog med förträffliga viltstigar (nära älven) och en känsla av luft och nästan magisk kontakt med allt levande. Där skulle jag vilja stanna - länge.
 
‘Faktiska naturförhållanden’? i kombination med personligt tyckande? Du pratar om en tillfällig snöbrygga i en jokk, en annan pratar om lågt vattenstånd, en annan pratar om högt vattenstånd. En annan märker ut en personlig väg, medan en annan väljer återigen något annat, och så vidare. En annan kan inte skilja mellan Akkajokk och Alkajokk.osv.

Rent klart sett ur en fjällsäkerhetssynpunkt ska man inte laborera med vadställen och inte över internet.

Det är ju självklart att allt här är personligt tyckande. Hela utsidan är ju uppbyggd av personligt tyckande. Det finns ingenting som är objektivt här (Frågan är om objektivitet existerar utanför teorin överhuvudtaget...) och det är så det ska vara.

Tycker tvärtom att det här forumet fyller en viktig funktion ur fjällsäkerhetssynpunkt. Det är nyttigt att höra andras reflektioner om i synnerhet vadbarhet av olika jåkkar. Jag har i.a.f. fått en liten varningsklocka ang. Áhkájåhkå tack vare den här tråden. Hade tidigare bara läst att det är en enkel jåkk att passera men när Fowwe, som jag vet är en van Sarekvandrare (med mycket större vadarvana än vad jag har) bedömde den som ovadbar vid det tillfället han passerade så tar jag det till mig och jag kommer att ha det i bakhuvudet vid planering av kommande Sarekvandringar.

Sedan är ju frågan om man ska börja alla sådana här trådar med en varningstext att vadning är en farlig aktivitet, vattennivåerna kan variera kraftigt, man ska veta sina begränsingar, o.s.v... Jag hoppas och tror att de som läser den här tråden har en sund inställning till vadning (eller egentligen till livet självt) och är försiktiga av sig när det gäller dylika aktiviteter. Själv värderar jag mitt (och andras) liv väldigt högt så några dagars omväg eller en avbruten vandring väger lätt jämfört med ett riskabelt vad (Jag skickar inte heller SMS när jag kör bil, etc). Men visst det skadar kanske inte att riskerna påpekas med jämna mellanrum men det får inte gå till överdrift heller för då blir kanske hela Sarek fullt av varningsskyltar...

En anledning varför det är så populärt att kommentera trådar om Sarek (i synnerhet) tror jag beror på att man kan släppa vardagen och drömma sig bort till tidigare eller kommande turer. Att läsa om Sarek och studera kartan en stund fungerar i alla fall för mig som en stunds avkoppling. Låt oss behålla det nöjet!
 
En anledning varför det är så populärt att kommentera trådar om Sarek (i synnerhet) tror jag beror på att man kan släppa vardagen och drömma sig bort till tidigare eller kommande turer. Att läsa om Sarek och studera kartan en stund fungerar i alla fall för mig som en stunds avkoppling. Låt oss behålla det nöjet!

Var är gilla knappen?:)
 
4 aug mycket varmt

Bra bild, då ser vi exakt där det kan vadas, om vattenståndet är lågt och (förmodligen) sent på säsonen

Det var 4 aug och mycket varmt. Inget regn dagen innan. Plan grusbotten och grunt( klarade lätt med meindlisland) borde göra att man nästan alltid kommer över. Ingen fors att slå ihjäl sig i nedanför. Man kan väl simma över kanalen också.
 
Anders, jag hoppas du har märkt att jag hyser mycket stor aktning för dina kunskaper om den svenska fjällvärlden och också för din ovanliga förmåga att blottlägga metanivåer i diskussioner och företeelser. Också nu lyssnar jag (och det kommer jag göra i fortsättningen också), men denna gång jag kan inte helt hålla med dig.

Det tillhör ju förutsättningarna för vandringar i Sarek att man ofta måste passera jokkar och att varje vandrare som står inför en jokk har ett ansvar att bedöma om man ska ge sig ut i den eller inte. Att då diskutera vadställen i ett forum kan jag bara se som något bra. Det hjälper oss att förbereda oss på vad som kan vänta därute på fjället, vilket i sin tur hjälper oss att undvika jäkt och förhastade beslut när vi väl befinner oss där.

Om ett och annat inlägg skulle missa målet tycker jag inte att det är någon katastrof - i en tråd som denna diskuteras ju sakförhållanden och det är snart någon annan som för diskussionen tillbaka igen. Själv har jag i detta meningsutbyte fått svar och synpunkter på betydligt mer än jag frågade om. Som vadstället nedanför Skarja, exempelvis. Flera personer har gett utmärkta tips och JMel har bidragit med ett förnämligt foto. Och nu, när jag ser att jag missat en intressant plats, vill jag väldigt gärna komma dit. Utan denna forumdiskussion hade jag kanske aldrig insett det, och det är naturligtvis något jag är mycket tacksam för.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5
Materialaren Någon som testat södra sidans "höga vägen" i Rapadalen? (Eller bara vill uttala sig oavsett.) Fjällvandring 36
Pallaskatten Sarekpremiär: Salto-Bastavágge-Ruohtesvágge-Ritsem Fjällvandring 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.