Olja i öronen ?

En kompis till mig....Ska iväg på dyksemester och kommer att göra två dyk om dan under en vecka och är orolig för att hon ska få ont i öronen av allt tryckutjämnande.

Någon som vet om det funkar att droppa ricinolja i öronen om trumhinnorna blir ömma ? Eller har några andra tips för att undvika ömma öron ?

/C
 
??

Nu blev jag nyfiken..

Var fick ni idŽn om ricinolja ifrŒn?

€r det verkligen sŒ att hon brukar bli šm i šronen nŠr hon tryckutjŠmnar? Kolla vad som gŠller med en dyklŠkare.

Man kan ringa icke akutmedecinsk rŒdgivning pŒ
08-500 30 111 Telefonen Šr bemannad pŒ torsdagar mellan kl 18.00 och 20.00.


Anders
 
Öronproblem

Det råd jag kan ge är tryckutjämna ofta, kanske även om det inte känns som om det skulle behövas.
men ta inte i, bara lite tills det knäpper till.

Jag hade en kamrat som hade samma problem, han tryckte till för kung och fosterland och mera sällan.
han fick också ont i trumhinnorna och huvudvärk.
ända tills han slutade med det och tryckutjämnade oftare med mindre tryck.

kan vara ett tips.
lycka till
 
Låter tveksamt

Medicinsk användning av ricinolja har varit/är mot förstoppning samt som beståndsdel i håroljor, liniment mm. och jag har aldrig sett något om användning i örat. Den används också som smörjmedel i en del speciella motorer. Har den inte behandlats på rätt sätt vid framställningen (med ånga) så finns det dessutom risk att den innehåller ricin, som är mycket giftigt. Själv skulle jag inte prova den i örat. Häller man något i örat riskerar man dessutom extern otit (inflammation i yttre hörselgången).
 
Sötvatten är bättre!

Olja i öronen låter helt onödigt. Vad som är bättre är att vara försiktig vid ned och uppstigningar (använd gärna ett fast föremål, eller lina). Skölj öronen med sötvatten efter varje dyk så förebygger du bakterieansamlingar som kan leda till problem. Använd dig av en flaska med en lång smal pip, eller en "örontuta" (kan finnas på apoteket) Om det är så att man har trånga örongångar kan det vara en fördel (och nödvändighet)att använda avsvällande medicin. Denna skall då skrivas ut av en läkare och ha avsvällande effekt under minst 12 h. Nässpray kan alltså inte användas!!!

Dyk lugnt Martin
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.