UV-FOTO

Hej, har nyss köpt en Uv kamera (Motormarine IIEx) och har inte lyckats få speciellt bra bilder. Visst, övning ger färdighet, men det skulle vara kul med lite tips.
Vad för typ av film rekomenderas?
Hur mycket ska man mixtra med bländare och slutartid?
Vilka böcker om uv-foto är bra?
Hur kännslig är O-ringen? Kan man, om man inte fotar slut på rullen, hoppa i med kameran igen efter en vecka?
Känner mig helt grön, så jag blir mycket tacksam för svar!
 
Tips

Hej.

Jag har haft en MMIIex och har nu bytt upp mig till en systemkamera i UV-hus.

För MMIIex rekommenderas:
Film: 100 ISO, Fujicolor Superia eller Reala (negativfilm). Diafilm går bra men det är lättare att få bra exponeringar med negativ film. Kodakolor fungerar också.

Exponering:
En tumregel är att välja en bländare 8-11 och ha slutaren på 1/60. Titta sedan på exponeringstabbelen för blixten och håll den på rätt avstånd från objektet (ca 50-100 cm för ett avstånd på ca 60 cm mellan kamera och objekt).

Läs på:
För Sea&Sea-kameror finns det bara en bra bok och den heter "Guide to Sea&Sea cameras" KÖP DEN!!!
http://www.seaandsea.com/
En annan bra bok är "The underwater photographer" av Martin Edge (sök på amazon.com).

Bättre bilder:
Se till att minimera vattenmängden mellan kameran och objektet. Vinkla kameran lite uppåt mot ytan så att fritt vatten kommer med i bilden.
Titta även in på http://www.fotosidan.se och ta en titt på en uv-fotoartikel jag skrivit ihop för svenska vatten.

Om du inte skall fota på en vecka är det bättre att spola tillbaka filmen, öppna kameran (kom ihåg vilken filmruta du var på) och gör ren oringarna.
När det är dags igen så är det bara att sätta i den gamla filmen, ställ in bländare 22 + 1/125 håll för linsen med ett mörkt lock och tryck fram till den ruta du var på.

Slösa på film och lycka till

/Micke (http://dive.to/Mikael.Eriksson)
 
Tack för svaren!
Jag är verkligen imponerad av din artikel "Konsten att fotografera under vattnet"! När får man se en fotobok från dig i bokhandeln?
Din hemsida är inte heller så pjåkig, hmmm... det känns som jag behöver "slösa" lite mer film innan jag börjar få kort som ser ut som dina...

En fråga, vad är det för skillnad på diafilm och negativ film?

Till övriga, har ni tips och trix med uv-foto så skriv gärna!
 
Makro är en bra start

Hej
Jag har fotat med en Nikonos V sedan 1997. När jag började fota så var det mest makrobilder som blev bra. Efterhand har jag sedan lärt mig mer och mer och kan numera ta hyggliga bilder på länge avstånd också.
Mitt råd till dig är köp den utrustning som krävs för att fota makro med din kamera. (Jag antar att sådan utrustning finns till din kamera)
Själv använder jag Sea&Sea:s mellanringar. Fotandet med dessa blir relativt enkelt, vilket gör att du kan koppla av och fundera över hur du skall komponera dina bilder istället för att svära över kamerainställingarna. Jag använder för det mesta inställningarna bländare 22 slutartid 1/60 och TTL blixt när jag makrofotar. I början var detta tilräckligt för att tycka fotandet var kul och kunna glädjas över åtminstone en del bra bilder. Vidvinkelfoto har jag satt mig in i senare.

MVH
Rikard
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Marcus Wendel Första försöket med UV-foto Dykning 2
Vrakis Uv-foto seminarium tema vrak 18/11 i Sthlm Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.