Överleva på vilda växter

Hej,
jag undrar om man kan överleva på att äta gröt av vilda växter i Svenska skogar. Vilka växter är bäst? Och hur tillagar man dem.
Vänliga hälsningar
 
Överleva - javisst.

Hur länge är en annan fråga.

Försvarets överlevnadsbok rekommenderar minst 500kcal i kolhydrater om dagen för att kunna fungera någorlunda. Det går att samla ihop om man vet vad man gör.

Efter några dagar måste man börja få i sig protein, och det är svårare att hitta i växtriket.
 
Tack, perfekt länk! Jag har läst lite om mat som åts under svältår i Sverige förr och var nyfiken på om några av dessa födoämnen används av överlevnadsentusiaster idag eller om de är för besvärliga att samla in / ger för lite näring för att det ska anses mödan värt idag? Tex åt man gröt på lavar, tallbark, syrgräs, klöver, ollon, jord, sågspån... Åtminstone de sista alternativen kanske inte var så hjälpsamma för att överleva egentligen. Någon som provat att klara sig en tid på liknande kost enbart? Vore spännande att höra!
 
Låna och läs Stefan Källmans utmärkta bok Vilda växter som mat och medicin. Där står det allra mesta. FMs Överlevnadshandbok är oxså en god källa att ösa ur, låna och läs den. Sen finns det minst 500 till fast på främmande språk. http://www.bushcraftuk.com/downloads/pdf/h_overlevnad.pdf

Det är inte bara sort, det gäller tidpunkt för skörd och beredning, sen är det mesta i smakväg en bit från kilogodishyllan. Det tar tid och du blir garanterat inte fet på det. Den som svälter mår illa och begår dumma misstag.

Gå gärna en av SÖSs växtkurser.

Mätt framför datorn verkar det härligt enkelt, men ute med blöta kläder och hungrig är det inte riktigt detsamma. Men roligt är det om man nalkas ämnet utan för stora förhoppningar om att kunna bli en ny blåbärstarzan.

go tur
 
Du kan också läsa in dig en del på samernas äldre kosthållning. Utöver sådant som nämns i överlevnadshandböcker, så kan man lära sig om tillredning av en del annat smått och gott.

Ett länktips. Behandlar även kött av olika slag.

Mvh /Joel
 
Den "bark" man använder är väl inte det som vi normalt kallar bark.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Barkbröd

"Det är inte den yttre barken som används, utan ett tunt skikt (floem) som finns mellan veden och ytterbarken. Smaken är kraftigt besk. Man skördar barken på våren då saven stiger och det släpper lätt, därefter torkar man den och sedan rostar över eld tills den blir skör och möjlig att finfördela och sikta till ett mjöl."
 
Som vanligt är cykeln insamling, tillagning och bruk. Sällan något som man gör på en förmidag.

Goa ätliga rötter, fisk och vilt kräver alla gedigna praktiska kunskaper för att få samt en myckenhet av tid, under tiden hinner man man bli hungrig flera gånger.

Även där fällfångst tillämpas lagligen krävs otaliga fällor för att få byte, varje dygn måste fällorna vittjas annars blir bara räven och örnen mätta.
 
Senast ändrad:
Tack för lästipsen! Nej, jag har inga planer på att ge mig ut ensam i skogen med enbart dessa svar som guidning och hoppas på det bästa:) Men jag är nyfiken på hur mycket man i praktiken kan utnyttja vilda växter i Svenska skogar i dag i överlevnadssyfte, och i vilken grad man egentligen tjänar energi på det, snarare än förlorar på att samla och tillreda dem. Jag förmodar att det beror på hur länge man är ute också. Jag ska definitivt få tag i böckerna ni tipsar om. Tack!
 
Både samlare och jägare brukar ligga vådligt nära minus. Först är jakten flyttats in till diskarna som fettma blev ett problem.
 
500 kcal är för lite för att det ska vara bra för kroppen och tyvärr så är det så att det är bättre för kroppen att helsvälta än att äta lite, om man får i sig lite så ställer inte kroppen om sig för svält och man kommer att äta muskler, vad som är viktigt att få i sig är B-vitamin, B-vitamin brist är oftast det som folk dör av vid svält. om t.ex. bilmannen ätit potatis så hade han dött tidigare. när man äter så förbrukar man B-vitamin och får man inte i sig B så tar de slut snabbare.
hittills så har jag stött på extremt få människor som har klarat att äta500 kcal i vildaväxter under ett dygn, så rådet är att man tar med sig en sovsäck och lägger sig vid ett vatten drag. statistsikt så kommer du då att leva mera än 50 dagar, får du i dig B-vitamin så höjer du överlevnaden till 70 dagar.
men det är väldigt kul med ätliga växter så läs på gå kurser och gå ut och prova.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henrik84 Lättast plats att överleva? Överlevnad 28
simonhelander Överleva som Projektarbete Överlevnad 60
Gabriel1985 Bra känga för en som ska överleva i skogen i årtal Överlevnad 28
Alexander85 Överleva i svensk natur? Överlevnad 29
mrbambocha Tarp på öppet fält. (Regn och blåst) Överlevnad 13
andersmossing Drev i sexton månader på Stilla havet Överlevnad 1
Yappah Överlevnad på riktigt - kolla här! Överlevnad 5
Ad0lf Ska ut i naturen på fiskeresa i en månad i sommar. Vad bör jag tänka på? Överlevnad 3
Hedin2 20 dagar på en öde ö Överlevnad 19
Tobias.Åsman kritik på vad jag tänkt ta med. Överlevnad 22
BadTaste Testa på livet på en öde ö... Överlevnad 10
sachsaren Ätbart på kalfjället? Överlevnad 5
Kalle G Överlevde 6 ökendygn på 4l H2O Överlevnad 1
ulltand Ny här på överlevnad... Överlevnad 19
marja Angårnde skavsår och comped (otrevlig bild på skavsår) Överlevnad 88
Hobbes73 Blodprovstagare och insulin på höjd/kyla? Överlevnad 2
kristofer_wallmark Survivorman - ny serie på Discovery Channel Överlevnad 17
mipert Ray Mears får en del skit här på utsidan, men min fyraåring säger: ”Jäj är duktig”... Överlevnad 23
Gabriel1985 Söker Överlevnads Serier & Filmer, tipsa på :) Överlevnad 33
sundstorm Vatten på "låglandet"? Överlevnad 7
blanck #Vilka psykiska påfrestningar har ni stött på?# Överlevnad 20
Schneeberger Vad tänder ni på? Överlevnad 65
CFFS Magsjuka på överlevnadsövning ! Överlevnad 14
sajberjohan Charcloth på svenska Överlevnad 4
-Patric- Den eviga Jack(ten) på den ultimata jackan Överlevnad 47
Rodluvan Leva på lite buljong + kolhydrat /dag Överlevnad 23
-Patric- Jacka med hår på bröstet Överlevnad 121
bergholm Överlevnad på nätet? Överlevnad 5
S Johansson Överlevnad på Discovery Överlevnad 0
Newlin Funderar på att skriva en bok ! Överlevnad 2
JohnnyL Vilda växter som mat och medicin Överlevnad 1
Avslutat medl Vilda Växter Som Mat Och Medicin Överlevnad 52

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...