Inlinesåkare i Umeå?

Som gammal längdåkare (men numera skridskoåkare) så har jag rullat en del på asfalten i och runt stan. Generellt kan man väl dela upp möjligheterna i kategorierna cykelbanor och landsväg. När det gäller cykelbanor så kan man få ihop rundor på uppemot tre mil, med mer eller mindre korsande av vägar och mycket varierande asfaltkvalitet. Några bra stråk är t ex Kyrkbron-Strömpilen-Kolbäcksbron-Ön (väg, finns en mycket fin slinga där)-Kyrkbron. Alternativt kan man innan Strömpilen trixa sig upp på Carlshem och ta sig tillbaka mot Ålidhem och sedan ut mot den nyaste delarna på Tomtebo och vända där om man inte vill fortsätta på landvägen. Sedan kan man ju också köra runt Erboda, men det blit en hel del korsande gator. Cykelbanan utmed Nydalasjön kan man också använda, men asfalten är inte den bästa där. Jag vet inte hur erfaren åkare du är, men jag brukar kombinera C-banor och landsväg. En väg som kan rekommenderas är den till Yttertavle och sedan kan man vända innan man kommer åt på Holmsundsvägen. Från Ålidhem blir det ca 20 km. Vill man åka lite längre kan man åka ner till Obbola (vägrenen), över till Holmsund och sedan hem via Yttertavle (ca 35 km). Alternativt kan man ta vägen Dergernäs-Stöcke-Röback tillbaka. Ett anat alternativ är att köra till Täfteå-Sävar och tillbaka. Åkte inte hela sträckan i höstas men efter Täfteå var det kanonasfalt.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.