Äventyrs böcker

mera äventyrligt

The Climb - Anatoli Boukreev
Snudda vid avgrunden - Joe Simpson(blir film snart åxå har jag hört)
High Exposure - David Breashears
Toughing it out - David Hempleman-Adams

Har några till tips när du är klar med dessa..
 
Gillar man cykling är Mikael Strandbergs tre böcker om cykelexpeditioner är spännande:

På cykel från Chile till Alaska
På cykel genom Afrika
På cykel från Nya Zeeland till Kairo
 
Vart? Översatt?

Jag tackar för alla fina förslag. Vet du vart jag kan köpa dessa böcker? Är dom översatta till svenska eller får man nöja sig engelska böcker?
 
Snudda vid avgrunden..

..är redan film, har sett den och den var sevärd, tycker jag. Samtidigt som man får följa toppbestigningen och nerfärden så varvas detta med att "joe" och "simon" pratar in i kameran och berättar hur det kändes och vad som hände.
jag såg filmen i chamonix på bio, och jag tror inte den kommer komma på vanlig bio i sverige. om den gör det ska jag dock se den igen, för den var rättså grym. riktigt läskig och sorglig ibland!

boken är också mycket bra!!!

Sara
 
satt över

Simpsons bok vet jag finns översatt. Boukreev, Breashears och Hempleman-Adams har jag bara sett på Engelska.

På svenska finns åxå Ensam kvinna mot Nordpolen av Helen Thayer och Framåt av Henrik Rünell och Magnus Persson.

Samtliga böcker har jag hittat på de stora boksajterna på nätet. Kör en sökning på pricerunner.se och se var de är billigast.
 
Du bör kunna hitta Harry MacFie på antikvariat. Trots namnet är han svensk, född och uppväxt i Göteborgsområdet. Som 20-åring tog han sig till Kanada där han försörjde sig som guldgrävare/trapper i flera år. Han har skrivit flera självbiografiska böcker och två romaner.
 
Oh ja:

Simon Yates (Joe Simpsons kollega på Siula Grande) - "The flame of adventure"

Lynn Hill - "Climbing free, my life in the vertical world"

Jon Krakauer - "Into the wild"

Joe Simpson - "This game of ghosts"

Frances Ashcroft - "Life at the Extremes" (lite mer vetenskapligt stuk. En av de bästa böcker som jag har läst)

Samtliga finns på Akademibokhandelns web och några finns utgivna på svenska.

Lars
 
På svenska finns äve Lene Gammelgaards; "Everest - att besegra berget och berget inom dig"

Jag handlar främst böcker från adlibris.se
De har ett brett sortiment till väldigt bra priser. Låg fraktkostnad och leverar oftast väldigt snabbt.

Gå in där vet jag och sök på ord som; Everest, K2, Climb, Alpin, Nordpolen, Sydpolen etc. Det lär nog komma upp en hel del.

/
 
Böcker

Sju år i Tibet - Heinrich Harrer
Bästa boken jag någonsin läst. Handlar om Heinrich Harrers flykt från ett brittiskt fångläger i Indien där han flyr över Tibet. Den finns även som film som även är en av de bästa filmerna jag har sett.

Eldprovet - Geoffrey Moorhouse
Läser den nu, verkar vara en bok som visar hur psyket fungerar när man ä isolerad en längre tid tillsammans med en enda person.

Jag kan också rekomendera Mikael Strandbergs böcker som ovan. Har bara läst en av dem (från chile till alaska) men den va väldigt bra.

Andra böcker som jag inte kommer ihåg författaren av som ä bra:

La Balsa (flottfärd över stilla havet = ca 8000km)
Kon-Tiki (flottfärd över stilla havet = ca 4000km)
Världsomsegling (får följa med på Magellans världsomsegling)

Någon som vet fler äventyrsböcker som utspelas i Tibet??

Mvh//Fredrik
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.