Inplastning av kartor?

Har precis inhandlat några kartor och funderar på om det är en bra idé att plasta in dessa på något sätt? Misstänker att de kan bli rätt rejält slitna när de ligger i ryggsäcken, och skulle vilja skydda dem på något annat sätt än den vanliga plastfickan som följer med.

Antar att det borde gå utmärkt att köpa vanlig "skolboksplast", men man får väl se upp så det inte blir fula bubblor och annat... kanske är det någon här som har erfarenhet av inplastning av stora saker som kan ge tips?
 
Kartplast

Jag brukar rulla på kartan på kartplast som jag rullat ut på ett bord med klistersidan uppåt och därefter dragit av skyddspapperet.

Med en papprulle innerst i kartrullen blir det jämnt och fint.

Eventuella luftbubblor punkteras med t ex en nål och klistret trycks till ytterligare mot karttrycket genom att dra kartan över bordskanten.

Se också http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=18750

Thure
 
Det är egentligen overkill att plasta in kartor. Dels blir det besvärligare att rita på dem, för man måste ha en penna som fäster på plasten, utan att kladda om man kommer åt den, men som går att ta bort. Men framför allt är ju en karta en färskvara, så när den är nött är det ändå dags för en uppdaterad version. När jag har gjort besvärligare saker har jag monterat kartan på ett gammalt lakan, då hänger den ihop även om pappret spricker i vecken när man viker om den för att ha rätt del upp.
 
Nu har du redan köpt kartor men för alla andra som skall vandra i fjällen kan jag bara rekomendera att köpa inplastade kartor. Att köra med skolplast är värdelöst om man gör det på båda sidorna. Det går även att köpa impregnering på t.ex getout.se.

Det förstnämda alternativet tycker jag är oslagbart dock.

Sen så köp inte det där resonemanget om färskvara och dylikt. Hur kul är det om kartan börjar gå sönder första dagen vid en längre vandring. Då får du börja laga med silvertejp.
 
laminering

Det absolut bästa resultatet når man med laminering.
Kartbladet smälts in mellan två tunna plastblad.
Verktyget är strykjärn eller en särskild värmemangel.
Garanterat vattentätt till 10 m djup. Skrivbart med overhead-penna.
Vissa skyltfabrikanter och kanske reklambyråer kan hjälpa till.

Mats
 
olika lamineringar

på vissa skylt/screen/reklam-företag kan du få hjälp att laminera dina kartor, man kan både kall och varm-laminera en karta, detta gör att du har en tålig karta, tyvärr så kan du bara skriva med en whiteboardpenna på denna yta om du skall kunna ta bort det. Förr hade pappershandeln kartplast som det gick att skriva med blyerts på, vet ej om detta finns kvar. /Gunnar
 
ceciliaw; sa:
Har precis inhandlat några kartor och funderar på om det är en bra idé att plasta in dessa på något sätt? Misstänker att de kan bli rätt rejält slitna när de ligger i ryggsäcken, och skulle vilja skydda dem på något annat sätt än den vanliga plastfickan som följer med.

Antar att det borde gå utmärkt att köpa vanlig "skolboksplast", men man får väl se upp så det inte blir fula bubblor och annat... kanske är det någon här som har erfarenhet av inplastning av stora saker som kan ge tips?

Lite sent för din del... men tänk på att Gröna Kartan numer säljs tryckt på Tyvek, dvs. ett mycket tunt "polyetenpapper". De blir de helt okänsliga för vatten och du kan använda vanliga pennor att skriva på dem.

Än så länge finns inte så många blad, men det kommer väl.

http://www.firmaflam.se/

/Mats
 
eyck; sa:
Lite sent för din del... men tänk på att Gröna Kartan numer säljs tryckt på Tyvek, dvs. ett mycket tunt "polyetenpapper". De blir de helt okänsliga för vatten och du kan använda vanliga pennor att skriva på dem.

Än så länge finns inte så många blad, men det kommer väl.

Har tittat på den där länken, och det var ju mest gröna kartor över sthlmstrakten... själv bor jag i gävle och rör mig mest i gästrikland och hälsingland. Men visst är det en god idé med tyvekkartor! Får hoppas det blir "standard" på samtliga gröna kartor framöver.
 
Re: olika lamineringar

CanMan; sa:
på vissa skylt/screen/reklam-företag kan du få hjälp att laminera dina kartor, man kan både kall och varm-laminera en karta, detta gör att du har en tålig karta, tyvärr så kan du bara skriva med en whiteboardpenna på denna yta om du skall kunna ta bort det. Förr hade pappershandeln kartplast som det gick att skriva med blyerts på, vet ej om detta finns kvar. /Gunnar

Hejsan.
Vet någon var man kan få tag i laminat plast som håller sej mjuk när man har kört den genom laminerings maskinen,den vanilga plasten är för styv för att vikas...

Mats Jansson
 
Emst; sa:
Jag använder Ortliebs kartfodral:

D04.jpg


Finns från pyttesmå till stora, kostar runt 200-250 spänn, har tålig mjuk plast som håller sig mjuk aven i kyla. Viks lätt ihop och stoppas i fickan, eller hängs runt halsen, intryckt under ryggans axelrem. Jag har precis skaffat ett nytt. Mitt förra började gulna väl mycket efter 5 års användning. Bra och smidigt med kartfodral tycker jag, trots de omvikningar som måste göras när ett litet används.

Raskesven
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...