Nu bär det av till Späckhuggarna igen

Och enligt Verdens Gang skall lördagen ha SOL och LETT BRIS, samt -2 grader.

Var där för några år sedan och hade en sådan dag, helt underbart. Hoppas jag får det igen.

och för de som aldrig varit i Vetsfjorden/Tysfjorden och sett späckhuggare kan jag bara säga MEN ÅK DIT DÅ.

mvh Christian, som är ovanligt lycklig.
 
Späckhuggarsafari...

...har jag varit sugen på länge, men ett problem (förutom att jag inte tagit mig tid) är att jag skulle vilja ha fler aktiviteter att göra om jag inte är ute på sjön. Vad gör man i nordnorge i november? Det känns som en mellansäsong präglad av ruskväder och korta dagar.
 
Jag var där för ett par år sedan. Vi åkte tåg till Narvik, hyrde bil där och körde ner mot Tysfjord (såg första späckhuggaren efter 30 minuter från bilen ca. 100 m ut i vattnet). Nästa dag var vi ute på späckhuggarsafari som var helt fantastiskt härligt trots halvdant väder. Vilka djur! Dag nummer två var vi ute och vandrade på vad jag har för mig att de hette Skarberget där det finns en stor havsörnskoloni och underbart härlig natur. Under dagen hade vi som mest 7-8 havsörnar som låg och seglade ovanför oss och årets ungar busade som attans i luftrummet. Sedan var det dax för oss att åka hem efter lillsemestern. Men vill man vara där längre så finns det hur mycket som helst att se, fina hällristningar (jäkligt gamla i alla fall och fint bevarade) med bl.a. späckhuggare som är ca 20 m och massa annat att se och göra. Kanske inte så mycket oraganiserat, men massor av vacker natur och sevärdheter.
Har någon fler funderingar så kan jag leta upp mer precis om vad vi gjorde och var vi var för de som önskar.

/ Nicke
 
Oooja , små barn tycker de extra bra om! [/QUOTE]



Tack så mycket Kurt för ett givande svar.
På sånna utflykter, är det liten motorbåt som gäller eller är det fartyg? (Fartyg=ca 12m och större)
 
Jag rekomederar..

alla som är det minsta naturintresserade att åka till Vestfjorden/Tysfjord!!
Jag var där v44 och hälsade på min kompis Lennart. Då han har egen gummibåt med aktersnurra så kunde vi ta oss ut när vi ville.
Och det gjorde vi...
Späckhuggarna:
Jag hade ingen aning om att späckhuggarna skulle vara så "villiga" att visa upp sig och sin konster.
En sak som tydligen roade dom väldigt mycket var att simma bakom båten mitt propellerströmmen, där simmade dom upp och ner,alltså med den vita buken uppåt.
Undrar om dom tyckte det kittlade skönt på på magen av vattenvirvlarna?Efter ha legat bakom båten ett tag på detta vis så kom dom gärna upp jämsides med båten(ca2-3m) och gick upp till ytan för att hämta luft och ibland kollade dom bara på oss i båten för att sedan dyka igen.
Vi så även när det var matdags.Sillen drevs ihop i kollosala "bollar" så att det liksom kokade av fisk på vattenytan,ett par snabba slag med stjärten så låg det tusentals avdomnade sillar i vattnet som avnjöts i konkurens med hundratals måsfåglar av olka slag.Detta skådespel såg vi på ca:20-40meters avstånd!
Fåglar:
Det finns mycket mer havsörn i Norge än i Sverige.
En hel del av dessa finns uppe kring Lofoten.Så det så vi dagligen. Även andra fåglar man aldrig ser i Sverige. Då jag är dålig på att känna igen olika fåglar så låter jag bli att nämna några arter vid namn.
Fiske:
Havet verkar vara väldigt fiskrikt jämfört med det jag är van vid. Vi skulle ha fisksoppa till middag en kväll.Så det var bara att ta gummibåten och åka ut hundra meter. Där släpptes pilkarna ner,och på nervägen så kände man hur sejarna nappade.Då var det bara att veva upp.Ibland satt det tre sejar på.Det tog 20 minuter att dra upp fisk så att vi hade för flera dagar.Vi fick även en Uer(havsaborre)som är mycket god.
Torsk kan man även få där,men jag är tveksam till Torskfiske nu när situationen är som den är för Torsken.
Övrigt:
Otroligt storslagen natur med fjällkedjor som går ända ner till havet.Vattnet är så klart att man ser 20-30meter ner.Så dykning måste vara härligt där för dom som håller på med det. Från vårt köksfönster såg man ett berg som heter Stetind,som tydligen är poppis i klätterkretsar.Dom dagar jag var där så var det omkring 0 grader nere vid fjorden,men en bit upp på fjället var det betydligt kallare.Då Vestfjorden tydligen är isfri vintertid så kan man åka dit hela vintern.
Kostnad:
Vad det kostade mig tänker jag inte gå in på här.Men allmänt så kan man säga att kostnadsläget är betydligt högre i Norge än i Sverige! Så det kan löna sig att ta med öl/vin om man nyttjar det.Även käk lönar det sig att ta med sig,men detta förutsätter nästan att man har bil.
Sammanfattning:
ÅK DIT!!

Tack till Lennart Petterson och Sara Wennerqvist.

// Göran

http://www.tysfjord-turistsenter.no/
 
Det är redan minusgrader

När jag var där för ett antal år sedan var det redan gått om snö. Kolla läget och planera för en tur på fjället också.

Gillar du dykning och har torrdräkt så sägs det vara klart vatten och intressanta vrak att besöka i Narvik.
 
BILLY_L; sa:
Har också varit sugen länge... Vad kostar ett sådant äventyr, med båt och allt? Kan man ha med sig små barn?

http://www.tysfjord-turistsenter.no finns mycket information. Barn kan man ha med sig ja.

Båt: Man kan åka med gummibåt eller med fartyg (dvs en båt som brukar kryssa runt Spetsbregen sommartid).

Jag tycker det är ont om annat att göra. Dagarna är korta. Snön ligger på högre höjd.


JAg hade 3-4 grader kallt. vindstilal och SOL. Massor med späckhuggare
 
Re: Jag rekomederar..


En sak som tydligen roade dom väldigt mycket var att simma bakom båten mitt propellerströmmen, där simmade dom upp och ner,alltså med den vita buken uppåt.


Mor Anna antar jag. Sår på nosen (efter propellrar) och fyra skårar på ljusa fälcken. Gillar propellerbubbel.

mvh Christian
 
Jag minns då...

...då för längesedan då jag var runt 12 år och bodde i Gratangen, den vackraste fjorden i Norge som ligger 5 mil norr on Narvik.
-Jag och farsan skulle ut på havet med en liten fiskebåt för att se om vi hade fått några fiskar i näten som vi hade ute. På "väg" dit blev vi chockade!!! Vi mötte en hel arme med späckhuggare, jag kunde räkna 12 stycken. Vi stannade givetvis båten och tittade beundransvärt på dessa jätte bamsar som härskar i havet. Deras ryggfenor var nästan en hel meter höga, vissa var mindre. Dom envisade sig att visa upp sig runt båten, det plaskade och "pustades" runtom. Dom var nära, kanske en till två meter... Jag minns fortfarande rädslan som jag hade då, lite rädd för att dom skulle välta båten typ...
Dom tyckte nog att vi var två tråkiga fiskare så dom fortsatte simma in i fjorden.

Jag kan lova att detta var en lyckodag, och det kommer ingen sådan upplevelse igen. Jag kan leva länge på det och stolt berätta för andra om den magiska dagen på havet. Synd att man inte har kameran med...
Dan.
 
Precis hemkommen

Kom hem igår (28 timmars resa från Göteborg) efter en kalasdag med otroligt många späckhuggare. Vattnet är hur klart som helst och man kommer riktigt nära (2 meter). Tyvärr stannade vi bara en dag och hann inte dyka något, men vattnet är kristallklart och det kommer inte dröja länge förrän jag åker upp igen med full utrustning. Jag såg mer torsk på tre timmar snorklande vid ytan än jag sett totalt i hela mitt liv! Underbart!
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...