dum fråga

men fråga bör man
bör man dyka om man har "problem" med örona(har lite problem med att man får svälja för att få bort tryck i innerörat)

Mvh
hannu
 
Problem?

Det tycker jag beror på vad du menar med problem. Jag antar att du menar i normala fall och inte vid förkylning. Jag gissar att de flesta åtminstone ibland måste svälja eller "grimasera" med underkäken för att tryckutjämna och så länge det går bra så är det ju OK. Om man däremot brukar få ont i örat vid ned- eller uppstigningen (utan att vara förkyld) och det inte går över så är det ju en annan sak. Trång örontrumpet ligger väl bakom detta och det är ju svårt att göra något åt.
 
Beror på...

Det är lite svårt att svara på när du inte skriver så mycket om dig själv...

Har du dykcert idag, eller funderar du på att ta, men inte vet om det är lönt att börja?

Har man små problem med öronen och att tryckutjämna (det du gör när du sväljer), KAN det gå att genomföra dyk ändå.
Man kan prova att gå ner lite långsamt och känna efter. Oftast går det bra att tryckutjämna lite i taget på vägen ner. Går det inte, kan man gå upp en liten bit, stanna där, eller försöka gå ner lite igen. Man kan naturligtvis avbryta också, om man inte kommer längre ner än 3-4 meter, och inte hittar nåt kul att titta på där...

Går du i certifieringstankar, tycker jag du ska tala med nån som håller i en kurs, och gärna med någon som vet lite om dykmedicin. De vet alltid bättre än jag. :eek:)

Är dina öronproblem permanenta eller tillfälliga?
Om de är tillfälliga, kan du ju låta bli att dyka när du har problem.

Hoppas svaret gav något.
Och lycka till, hoppas du kan lösa det och få dyka.


/Martin
 
funderade på att prova

har alltid fått svälja för att få bort trycket i öronen
det går lätt men man måste göra det

jag har funderat på att prova dykning många gånger men inte fått tummen ur ,delvis på grund av att jag läste för längesedan att man inte bör dyka om man har några problem med öronen,så när detta forumet finns så tar man chansen att fråga

få se om man hittar någon resa som har möjlighet till
att lära sig dykning

Mvh
hannu
 

Guest

Gäst
Dumma frågor

Någon sade "De dummaste frågorna är de som inte ställs"
Vid dykning måste alla tryckutjämna. För mig räcker det inte att vid nedstigning svälja, utan jag måste hålla i näsan och blåsa. Om du provar dykning så kommer du, om det är så att du har problem med öronen, att veta det med bestämdhet. Jag hade problem med bihålorna, och där var det inget tvivel om saken. Jag var tvungen att efter dyket äta smärtstillande med triangel för att överhuvudtaget stå ut. Det blev så småningom operation på Danderyd. Det visade sig vara en tumör i bihålan som släppte in luft under tryck som sedan inte kunde komma ut, då tumören fungerade som backventil. Var hade jag varit idag utan dykningen...?
/Mattias
 
ett sätt...

Att svälja är ju ett sätt att tryckutjämna.Jag brukar inte behöva att göra det när jag dyker man däremot när jag flyger.Lyckas du att tryckutjämna med detta sätt är det väl ok för din del,så länge du inte känner obehag.
 
Ring Dr Hans Örnhagen, han har kostbnadsfri dykerimedicin rådgivning på torsdagar mellan 18:00 - 20:00 på tel nr 08-500 301 11. Han får betalt från alla svenska dykorganisationer för att stå till tjänst.
Mvh Nicklas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Freija Fråga angående säkerhet Dykning 9
plonche fråga dykning i rumänien ? Dykning 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...