Alladin Sport??

Jag är en novis på sportdykning men har ändå tänkt köpa en Alladin Sport dykdator begagnat. Men funderar över om detta är en bra dykdator och vilka begränsningar den har?

Vad bör man tänka på när man köper en dykdator?
Vilka missar är vanliga vid köp av dykdator?

Mvh Ingemar From
 
Fick du något svar?

Hej, jag heter Peter och har precis köpt mig en
utrustning och med denna fanns en Aladin sport,jag undrar om du fick något napp ang din fråga,tex någon
resention i någon dyktidning eller liknande.
Skulle bli glad om du hörde av dig, MVH:peter
peter.klarin@ktc.se eller ring 0704-923525.
Tack på förhand.
 
Aladin Sport

Allt beror mest på hur "flashig" eller avancerad du vill vara. Aladin Sport räcker gott och väl för vanlig dykning och har alla dom väsentliga funktionerna (tid, djup, tid kvar, maxdjup, varning vid för snabb uppstigning, ytintervall mm)

Det man kan sakna hos Aladin Sport är lyse, ev ljudlarm men det är en smaksak.

Däremot är jag tveksam till att köpa begagnat...Min Aladin Pro "dog" efter ca 2 år (ca 30 dyk) under en flygresa trots att batterinivån var 98% innan avfärd. Nu är det bara error den klarar av...
 
Re: Aladin Sport

yla; sa:
Däremot är jag tveksam till att köpa begagnat...Min Aladin Pro "dog" efter ca 2 år (ca 30 dyk) under en flygresa trots att batterinivån var 98% innan avfärd. Nu är det bara error den klarar av...

Hade du den avstängd under flygningen ?

Har alltid fått höra att dykdatorer inte gillar att flyga, definitivt inte i det incheckade bagaget och inte påslagna i kabinen.

/H
 
Test gjorda av Diver

kanske blir lite klokare av detta testet som Diver har gjort.

http://www.divernet.com/equipment/0901comptests.htm

kan vara intressant när man skall välja vilken dator som är "ok" att göra vad med. idag är datorerna så bra att det spelar mindre roll vilken man använder. Det är iallfall vad jag anser.

Personligen kan jag bara säga något om Suunto mosquito
dvs den datorn jag använder.
jättebra dator med allt som "jag" behöver, inget negativt alls att säga om datorn i sig.
Dock är pc-interfacet planerat av någon med hål i huvudet. Samma interface till vyper och cobra, helt ok.
Dock kan man kanske tänka till lite och försöka få interfacet att stanna kvar på datorn när man lägger den ifrån sig detta fungerar "mindre" bra idag. En enkel plastkopp hade löst problemet.

Hoppas det hjälpte lite iaf
lycka till
happy diving ;-)
 
Men hallåååååååå!!!
Självklart avslagen i handbagaget! (i kabinen alltså)

Den klarade dock några flygturer innan den gav upp. Men det var ingen kul överraskning när man hade 5 veckor på resande fot med, dykning på Bali och Liveaboard i Australien framför sig...
 
Köp en Suunto, du kommer inte att bli missnöjd.
Kör själv med en Suunto Vyper, som bara är helt suverän.

//Andreas
 
Dykdator!

Jag har själv en Aladin ultra pro, som jag är mycket nöjd med. Den fungerar mycket bra under själva dyket, och den är lätt att läsa av för den visar bara det nödvändigaste för dyket så som dyktid, djup och maxdjup. Det som jag ser som ett minus är att man måste ha interface till dator för att man ska komma åt vissa funktioner t ex i och uppstigningtid, temperatur och sedan saknar jag tid/klocka.

Jag kan även rekomendera Suunto, dom har några fina modeller till shyssta priser.

Lycka till!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
da_flower Dykning en minskande sport eller inte ??? Dykning 5
7069 Aladin Sport Dykning 0
iffen5 Sv eller Eng. manual till Aladin Sport? Dykning 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.