Dykcert??

Jag ska utomlands och tänkte ta dykcert under resans gång, frågan är bara vart och hur mycket får man pröjsa?
Kommer bland annat att stana i Thailand, Malaysia, Australien, Nya Zeeland samt franska polynesien.
Jag kommer troligen att röra mig över stora områden i samtliga länder så platsen spelar ingen roll.

Tack för svar.

/ Gustav
 
På första bästa ställe ;-)

Ett grundcert kostar ca 2000kr i Thailand. Det går att ta i varje större ort med närhet till havet.

Ta certet så fort som möjligt!! Du kommer att röra dig i några av världens bästa dykområden och detta har du roligast av om du har ett cert. Du får ett temporärt cert direkt i handen och kan därefter ta ett dyk på varje plats du kommer till.
 
Dykcert

Varför ta dykcert utomlands?
Priset är lägre! Vist men räkna med hotellkostnad, när du är där och förlorade semesterdagar, så blir det nog inte billigare.
Vilken utbildning får man i utlandet? Jag gick för en tid sedan en vidareutbildning för dykare här i Sverige, några av deltagarna hade tagit sina cert i olika exotiska länder (med bra dykvatten) och hade olika problem med bla avvägning , de hade inte dykt med torrdräkt. Men de hade även andra luckor i kunnandet som förvånade mig.
Ett annat problem som kan uppstå är att när du kommer ner är kurserna fullbokade och du får vackert vänta på din tur.
Därför tycker jag att man bör ta certet före man åker i väg så att man kan dyka så mycket man vill, för det är väl därför man far?
 
Re: Dykcert

Att ta certet i lugn och ro hemma i Sverige har definitivt sina fördelar. Speciellt om man tänker dyka här hemma. Vana och skicklighet uppnår man emellertid inte på någon kurs. Dyker man vartannat år eller så, som de flesta faktiskt gör, då kommer man att ha en del problem med flytkraften på semesterns första dyk.

Att prata om hotellkostnad och förlorade semesterdagar är emellertid bara något du behöver göra i Sverige. I Thailand kan man gott betrakta själva kursen med dess smått fantastiska dyk som ren semester och njutning.

Och här ligger en poäng. Dykning är för mig i första hand njutning, och i det fallet går det inte att jämföra svenska förhållanden med thailändska.

Ett bestämt råd vill jag emellertid ge till alla som avser att ta sitt cert "på nån semesterort". Besök en välrenommerad dykläkare här hemma först! I Thailand kommer ingen att fråga om vare sig läkarintyg eller lungröntgen. Du bara kryssar i att du är fullt frisk och skriver under.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.