CMAS vs PADI vs NAUI vs...

Jag har dykcert, taget i PADI's regi.
Personligen tycker/tror jag att jag kan tillräckligt mycket för att ha möjlighet att göra säkra och givande dyk.

Ibland hör man dock, ur alla dykskoleläger, att den och den skolan är helt värdelös, att den och den skolan inte ger en tillräckligt lång, konsekvent, säkert osv, utbildning.

CMAS-folk hackar på PADI för att PADI är så kommersiellt och drivs till så stor del av vinstintresse (hörsägen, själv vet jag inget). PADI får också skit för att de har korta kurser, som man enligt många inte får ut mycket av.
CMAS har ju ofta en hel termin när PADI kör allt på en vecka.

PADI-folk å andra sidan tycker (nu generaliserar jag, jag vet) att CMAS-dykare tänjer gränserna, dyker för djupt, är för macho under kurserna, med undervattenstrakassering som en av övningarna (dvs instruktör som dyker runt och sliter loss delar av utrustning m.m.).

Utrustningsdetaljer kan också variera mellan skolorna. PADI rekommenderar inte parlina, och en del CMAS-dykare dyker utan väst när de har torrdräkt, vilket får en del PADI-dykare att rynka på näsan...

Jag vet själv inte vad som är bra i utbildningssyfte, och tycker nog att de dykare jag dykt med - och det har varit både CMAS- och PADI-folk - har varit kompetenta och säkra.

Så, varför är det så mycket konkurrens/rivalstatus och skitsnack om varandra?
Är den ena skolan så mycket bättre än den andra? Och i så fall, varför?

Och var är NAUI i debatten? Är de bäst, och därför inte behöver vara med och tjafsa alls...? :eek:)


Nån som har några svar, åsikter eller synpunkter??
 
Ja, NAUI är bäst ;-)

Nej, men allvarligt talat så förekommer det väl alltid en massa skitsnack när det finns olika utbildningar och skolor. Det beror väl inte på utbildningarna i sig utan de som gillar att snacka skit och sprida rykten.

Själv är jag NAUI-certificerad och har ingen tanke på att gå någon annanstans för att vidareutbilda mig. Min åsikt är att NAUI är det "säkraste" alternativet. De gillar inte "blöjdykare" så värst mycket. Dvs "macho-dykare" som vill djupdyka - och då menar jag DJUPT! - för att sedan gå upp under flera timmar. Naturligtvis finns det tillfällen då man måste gå ner djupt och det är naturligtvis bra att utbilda sig till tech-dykare om man vill göra det. Det har jag absolut inget emot.

PADI = Pay and Die. Närå, skämt!!! Men det är tydligen ett utbrett rykte PADI har om att inte vara så säkra och att tänja på gränserna. Det jag tycker verkar bra med PADI är att man vet vad man får för pengarna eftersom alla kurser skall innehålla exakt samma moment världen över. Så är inte NAUI, där har instruktören möjlighet att efter väder och vind och vatten ändra på utbildningen så att den passar för just de förhållandena, det var bara ett exempel. Men det är ju i och för sig också bra.


CMAS är väl en fransk organisation om jag inte har fel. Det som inte verkar bra där är väl att ett sånt cert. inte gäller världen över - eller har jag fel? Att man måste uppdatera sig via PADI och/eller NAUI när man kommer till ett annat land. Ja, något liknande är det i alla fall.

Jag tror det finns bra och dåliga saker hos alla organisationer. Det är nog mest var och vilken instruktör man har som kan ge en felaktig och dålig bild av hela den organisation som han eller hon representerar.

En sak till som är bra med NAUI och det är att det inte är en vinstdrivande organisation som PADI.

/Annika
 
Oavgjort!

För min del känns det som oavgjort mellan Padi,Naui o CMAS/SSDF. Har cert i alla organisationerna o tycker inte att det finns nån som är sämst.

Den uppfattning jag fått är att Padi går ganska rask fram o håller korta kurser med ett påkostat utbildningsmaterial.

CMAS/SSDF utbildar ju däremot mer på frivilligbasis inom dykklubbar. Utbildningen blir oftast längre och man hinner få en bättre kontakt med sin instruktör vilket ger en gedigen utbildning. Däremot är väl böcker o material ofta i äldsta laget. CMAS bildades i Monaco och de flesta europeiska dykförbund är anslutna till CMAS som t ex SSDF:SvenskaSportDykarFörbundet.

NAUI ligger väl i min mening lite närmare PADI i utbildningsfilosofi fast med lite extra tonvikt på säkerhet. NAUI har även ett kursprogram för grott/teknisk dykning men det verkar int vara så utbrett i sverige.

Fast egentligen hänger det väl alltid på instruktören om utbildning ska blir bra.

Stämmer det att NAUI inte har något vinstintresse?

Anders
 
Det skall stämma...

Att NAUI inte har något vinstintresse.

"NAUI, National Association of Underwater Instructors, är en "not-for-profit 501 (c) (6) worldwide educational association" upprättad under Californisk lag i USA."

som finns här under rubriken "NAUI": http://www.naui.se/

Det har jag även hört av andra, bl.a. min instruktör som naturligtvis framhöll detta.....de dykskolor däremot som utbildar inom NAUI måste ju ha ett vinstintresse och som för de flesta dykskolor ligger nog vinsten mest i att sälja utrustning till de som går någon utbildning.

Min jobbarkompis berättade om en kille som hon och hennes man dykt med några gånger. Han sa att gått CMAS enstjärniga utbildning under ett år! Och att han gjort 1000 dyk! Trots detta kunde han inte detta med avvägning....men det kan väl aldrig stämma, att en utbildning tar ett år alltså. Om han sen inte lär sig något är ju en annan sak...

/Annika
 
Är det inte så att man väljer dykskola lite efter tillgänglighet? Där efter är det nog många som får upp ögonen för att det finns fler organisationer.
Förra sommaren funderade jag att gå en NAUI openwater utbildning här i Sverige denna skulle man klara av på en vecka. Har precis börjat en PADI kurs som kostar lika mycket som NAUIs kurs kostade förra året. Är de så idiella som de vill framstå?
Padi kursen som jag går tar ca 1 månad, visst det är dubbellektioner och liknande men det stressas inte fram, det är upp till gruppen hur snabbt vi vill köra utbildningen.
Så länge det finns olika organisationer kommer diskussionen om vilken som är bäst fortgå.
Tränar kamsport (boxning) och samma diskussion pågår där, karate är tuffare än kung fu och vise versa etc etc, fast jag tror att nivån är ännu lägre där!
 
Vill bara tillägga att allt är upp till individen sen spelar inte utbildningen så stor roll om det är en sansad människa från början!
 
Många olika dykutbildningar finns det...

Har fått nys om en till som heter MDEA och ligger i Malmö, här är länken (om man får lägga en länk här...)http://www.dykex.com/. Där kör de 11 dyk både på grundkursen och advanced, det är ju ingen liten skillnad mot 6 dyk som jag har fått göra.....samt att de alltid har Pony Bottle med från början i kurserna. Personligen hade jag naturligtvis valt den kursen framför den kortare med mindre dyk och utan pony om jag nu bott i Malmö. Men eftersom jag inte gör det får jag ta det som finns här i närområdet.

Och visst stämmer det att man nästan alltid väljer det som ligger närmast eftersom när man vill börja lära sig dyka inte är speciellt medveten om hur de olika utbildningarna är upplagda, utan går på kostnad, närhet och den personkemin man får till den instruktör man går till.

Kul i alla fall att man nu vet lite mer om de olika utbildningarna så att man i framtiden kan ha större möjlighet att själv bestämma vad och var man vill gå.

/Annika
 
CMAS är internationellt

Jag vill kommentera ditt inlägg där du påstår att CMAS inte är internationellt.
Det stämmer faktiskt inte. CMAS finns över hela världen. I USA är YMCA anknutet till CMAS om jag inte är fel ute. BSAC i Storbrittanien är anknutet till CMAS. CMAS finns i Röda havet, Australien, Asien, överallt om än inte lika stora som PADI. På många platser är dessutom CMAS skolorna lika kommersiella som PADI skolorna.
/Rikard
 
Det stämmer

Har jag fått veta nu i efterhand. Det var något min instruktör förklarade för mig som fick mig att förstå att har man CMAS cert. så gäller inte det överallt. Men, men nu vet jag bättre.

/Annika
 
Forts. CMAS vs PADI vs NAUI vs...

Jag tänker inte skriva nåt långt inlägg utan bara redovisa några fakta ur ett SSDF (CMAS) perspektiv.

* CMAS är en internationell organisation bestående av nationella dykförbund.
* CMAS är anslutet till det Internationella Olympiska Förbundet.
* SSDF är anslutet till CMAS
* SSDF-anslutna klubbar är i huvudsak de enda som utbildar enligt CMAS.
* SSDF-anslutna klubbar är idiella och får ej ha vinstintressen.
* SSDF är anslutet till Svenska Riksidrottsförbundet och bedriver även tävlingsidrott såsom UV-rugby.
* All dykning inom SSDF regleras av Dykpraxis som är ett fastställt reglemente över hur all dyksport skall genomföras. Detta gör att säkerheten inom SSDF är mycket hårt reglerad. (Dykning utan BCD bryter tydligt mot dykpraxis.)
* Enligt gemensam överenskommelse mellan de olika organisationerna (CMAS, PADI, NAUI, SSI m.fl.) så motsvarar de olika certen olika inom organisationerna. CMAS 1-stj motsvarar både OW och AOW i PADI. 2-stj motsvaras av OW, AOW och Rescue inom PADI. Därav olika utbildningslängd bl.a.
* CMAS nordiska cert gäller som grund om man tänker utbilda sig till yrkesdykare (A-cert).

Ovanstående kanske förklarar varför det är så stora skillnader (och rivalitet) mellan de olika organistionerna. Har man en verksamhet där man måste tjäna pengar för att överleva så bedriver man den på annat sätt en om man gör det på frivillig basis.

Sist men inte minst så är det individen som gör dykaren. Har man inte sunt förnuft och vett att följa det man en gång lärt sig på utbildning så spelar det ingen roll vilket cert man har.

Själv har jag cert i NAUI, dyker inom SSDF och funderar på att utbilda mig inom PADI när jag reser utomlands.
 
dykmani

he he he... om en snubbe säger sig ha gjort 1000 dyk på 1 år :D och fortfarande inte kan det här med avvägning...ja jävlar jag skrattar... då spelar det nog ingen större roll vilken organisation man väljer.

Jag har gått både på PADI och CMAS, och tycker att CMAS var proffsigare. Det hänger mer ihop med hur instruktören är som dykare, Hamilton-tuff eller seriös, än vilken organisation det är.
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...