Vad gjorde du i påsk?

Påskmys

Fyllde år på långfredagen och firade med mat och dryck i goda vänners lag, och gav mig på påskafton ut i skogarna där jag växte upp. Det blev ingen längre vandring utan mest lite softande ute i vårskogen, samt provkörning av nyförvärven på brännarfronten.

Testkörde mitt nya Primus omnifuel på olika bränslen, tog en gammeldansk, testade handvärmaren jag fick av svärfar i julas och lagade kryddig bacon/potatiskaka i kvällssolen. Eldade sov och hade det allmänt gott i sällskap av en kattuggla!

Recensioner på prylarna kommer vad det lider.
 
Klättring!

I helgen var det utepremiär för både bouldering och ledklättring. Very nice...

Höll till ute på västgötaslätten, närmare bestämt Getakyrka och Borgehall. Njöt av sol - led av dåligt tränad kropp... :)
 
Telemarkskurs på storulvån helgen innan. (nybörjare, blev ordentligt biten)
Sedan på skidor till vålådalen, när vi nu ändå var uppe.

Påskhelgen ägnade en nybliven nollåtta åt att upptäcka sina nya omgivningar från cykelsadeln.
 

avslutad210712

Gäst
Skidtur mellan Abisko och Nikkaluokta med en avstickare upp till Nallo. Halvtaskigt väder från början men soligt mot slutet så nu inte bara heter man Björn utan man ser ut som en tvättbjörn efter solglasögonen.
 
Utresa onsdagen innan påsk till trakterna av Norra Kvills nationalpark, Småland. Tanken var vandring och fiske. Tyvärr låg isen fortfarande så av fisket blev intet. Hade chansat på haspel, men tji öppet vatten.

Själva nationalparken är liten, men trevlig för de som gillar urskogsliknande miljöer. Värre med trädplockepinn efter stormen i utkanter av skogsområden, vid timmervägar och vid enahanda tallplanteringar än inne i skogen.

Hemresa tisdagen efter påsk. Däremellan passade vi på att besöka Sveriges troligen grövsta träd, Kvilleken, drygt 1000 år gammal och med omkrets på drygt 13 meter:

cpic424d71ba6a39a.jpg


Raskesven
 
Vandringspremiär i pyreneerna, uteklättringspremiär i pyreneerna samt några toppturer i området. Allt i strålande sol och 15-20 grader :)
 
Jämtlandspyramiden

hansthomas; sa:
Vandrade norr om hemavan, tältade o fiskade. Hade tänkt åka skidor men ena bindningen kapsejsade. Hade kalasväder!

Introducerade sambon i tur på vinterfjäll och det blev succe. Regn skärtorsdag men sedan sol de 3 sista dagarna. Lärde mig också att Jämtlandstriangeln (Storulvån-Blåhammaren-Sylarna) kan utvidgas till jämtlandspyramiden om man inkluderar ett toppbesök på Storsylen.

/Patrik, nöjd med nya skidorna, se annan tråd
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Per o Cecilia Mocambique i påsk Övriga aktiviteter 1
Jonik Upplevelse under påsk i Östergötland Övriga aktiviteter 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...