Sarek, fråga om turförslag.

Hej!

Ser att det finns mycket kunskap och erfarenhet här. Har frågor om en tur i Sarek jag tänkte genomföra mot slutet av juli.

Turen: Vi startar i Saltoluokta och avslutar i Kvikkjokk.

Saltoluokta - Sitojaurestugorna - båt till Rinim - Basstavágge - söder om Låddebákte (1537) - Sarvesvágge - runda Tjågnårisvárásj (1207) på norra sidan - Njoatsosvaggé - Sähkok - vad över Sähkokjåhka - Pårek - Kvikkjokk.

Vi tänkte göra turen på åtta dagar. Vi brukar fjällvandra 2-3 per år.

Fråga 1: någon som har gått turen? Om Ja, blir jag tacksam för tips om vägval, vad, någon speciell sevärdhet.

Fråga 2: är åtta dagar tillräckligt för att det ska bli en njutningsfull tur?

Tack på förhand!

Önskar trevlig arbetsdag.
//Fjällfantast :)
 
Tielmavadet över rapaälven skulle jag gissa blir det svåraste. Jag har inte gått där själv, men efter vad jag hört så kan det va klurigt om det är mycket vatten.
 
Jag skulle inte planera för att tiden skall passa för att ta sig över Rapaätno, utan kalkylera med att ni behöver tid att runda Rapadalen via Skarja och Alggavagge. Dessutom kan Bastavagge kräva extra tid vid nederbörd (jokkarna kan stiga snabbt och bli ovadbara)
 
Jag skulle inte planera för att tiden skall passa för att ta sig över Rapaätno, utan kalkylera med att ni behöver tid att runda Rapadalen via Skarja och Alggavagge. Dessutom kan Bastavagge kräva extra tid vid nederbörd (jokkarna kan stiga snabbt och bli ovadbara)

Tack för återkoppling. Tror att tur via Alggavagge blir för långt. Sett att vandring igenom Sarvesvágge förekommer, bland annat som turförslag bak på lantmäteriets fjällkarta för Sareks Nationalpark (BD10 från 2006).

Har du vandrat igenom Sarvesvágge? Om Ja, behöver vi tänka på något särskilt?
 
Underligt att du nämner vadet över Sähkokjjåhkå men inte vaden över Rapaälven och Sarvesjokken.!!!
Om du tänker gå Sarvesvagge så gör du det lämpligen på södra sidan vilket innebär att du vid Tielmavadet har två svåra/avancerade vad!
 
Underligt att du nämner vadet över Sähkokjjåhkå men inte vaden över Rapaälven och Sarvesjokken.!!!
Om du tänker gå Sarvesvagge så gör du det lämpligen på södra sidan vilket innebär att du vid Tielmavadet har två svåra/avancerade vad!

Hej! Tack för svar. Är det inte bättre att gå igenom Sarvesvagge på den norra sidan? På kartan (1:100 000) ser det ut att vara betydligt färre vad på den norra sidan.
 
Hej! Tack för svar. Är det inte bättre att gå igenom Sarvesvagge på den norra sidan? På kartan (1:100 000) ser det ut att vara betydligt färre vad på den norra sidan.

Du har fortfarande ett svårt vad över Rapaälven. Det vadet är tidvis omöjligt!
Jag har mestadels gått på södra sidan av Sarvesvagge eftersom den rekommenderas av andra. Norra sidan har jag bara gått väster om Ridanjunjesjågåsj och där var det lättgånget.
 
Du har fortfarande ett svårt vad över Rapaälven. Det vadet är tidvis omöjligt!
Jag har mestadels gått på södra sidan av Sarvesvagge eftersom den rekommenderas av andra. Norra sidan har jag bara gått väster om Ridanjunjesjågåsj och där var det lättgånget.

Det är bara att hålla med det som Tore skriver om Tielmavadet.

Jag har gått sträckan mellan Tielmavadet och utloppet mitt emot Gaskajågåsj en bit upp på Tielmas sluttning. Det var mycket ojämnt, snårigt och tidsödande. Närmare Sarvesjåhkå bedömde jag det som ännu svårare, med myrmark och videsnår. Längre västerut är det säkert inte alls illa, som Tore skriver. Om man nu har råkat hamna på den norra sidan vill säga.
 
Angående Tielmavadet och nedre delen av norra Sarvesvagge - bläddra fram till Tielmavadet i denna artikel. Studera även bilden noga. https://www.utsidan.se/cldoc/minnesvarda-vad.htm
Läs också om vadet över Ridanjunjesjågåsj i Sarvesvagge.

Tielmavadet är ett av de absolut svåraste vad jag genomfört. Man kan inte RÄKNA med att komma över - man kan HOPPAS.

Lycka till med dina vägval.

/HåkanF
 
Det är bara att hålla med det som Tore skriver om Tielmavadet.

Jag har gått sträckan mellan Tielmavadet och utloppet mitt emot Gaskajågåsj en bit upp på Tielmas sluttning. Det var mycket ojämnt, snårigt och tidsödande. Närmare Sarvesjåhkå bedömde jag det som ännu svårare, med myrmark och videsnår. Längre västerut är det säkert inte alls illa, som Tore skriver. Om man nu har råkat hamna på den norra sidan vill säga.

Ok. Bra att veta hur terrängen ser ut där, tack för det. Turförslaget bak på min karta (1:100 000) rekommenderar norra sidan Sarvesvagge. Vet inte varför, antar att det beror på att det är färre vad på den sidan.
 
Angående Tielmavadet och nedre delen av norra Sarvesvagge - bläddra fram till Tielmavadet i denna artikel. Studera även bilden noga. https://www.utsidan.se/cldoc/minnesvarda-vad.htm
Läs också om vadet över Ridanjunjesjågåsj i Sarvesvagge.

Tielmavadet är ett av de absolut svåraste vad jag genomfört. Man kan inte RÄKNA med att komma över - man kan HOPPAS.

Lycka till med dina vägval.

/HåkanF

Stort tack för detta, ska studeras ingående! VI kommer ha med oss tubband (knyta nödsele), karbiner och lättare rep för att hantera svårare vad. Vad tror du om åtta dagar för hela turen, förutsatt att vaden inte tvingar en till alternativa vägval. Räcker det?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
funkymac Fråga - Vandring i Sarek Fjällvandring 2
Jonas_K4_9596 Fråga t."Sarek-Proffs" vid mycket vatten i Rapadalen? Fjällvandring 5
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16
fowwe Hur förändras Sarek när det blir besöksexplosion? Fjällvandring 29
Mumfi Feedback på två turer (Salto-Salto via Sarek, Abisko-Nikka utanför KL) Fjällvandring 3
Sverigesnationalparker.nu Vatten och snöläge i Sarek aug 2021 Fjällvandring 2
kmsellin När lyfts broarna bort i Sarek i år - 2020? Fjällvandring 4
tholedo Sarek Ritsem-Saltoluokta Fjällvandring 13
bo.liss Från Sarvesvagge till Alggavagge via Tielma och runt Jågåsjgaskajiegna Fjällvandring 11
Henning K Hund i Sarek (föreskrifter genom tiden) Fjällvandring 1
imbe91 Vandring i Sarek i juli 2021 Fjällvandring 0
Mumfi Saltoluokta - Rapadalen - Pielastugan - Saltoluokta Fjällvandring 1
Claes_H Input på grovskiss - ensamvandring i Sarek inklusive södra Rapadalen Fjällvandring 32
Suncry Status snösmältning Sarek 2021 Fjällvandring 4
afajl Dubbelkolla ensamvandring i Sarek Fjällvandring 49
Dempan Lämplig premiärtur i Sarek Fjällvandring 18
adropofnature Summit Trips in Sarek Fjällvandring 3
GåMotKrysset Sarek tips Fjällvandring 6
Mpetts Restips Sarek Fjällvandring 8
Norrdjup Resa till Sarek med bil Fjällvandring 14
Merckx "Motorvägen" i Sarek Fjällvandring 28
Efterlysaren Efterlysning - Stina i Sarek? Fjällvandring 0
Anders53 Färdväg mellan Kvikkjokk och Saltoloukta? Fjällvandring 5

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...