Nybörjare ska ta sig an halva Kungsleden. Behöver er eminenta hjälp.

Wow. Tack för all värdefull info!! Vet knappt var jag ska börja. Har kikat lite på filmerna (alltså, torkade tandkrämspluppar, vilken grej!) och på sovsäck och lite sånt. Helst vill jag ju inte behöva köpa nytt, men i vissa fall kan det vara värt det. Tältet ska jag nog släpa med. Kanske ångrar mig sen men just nu känns utrymmet som en lyx värd den extra vikten. Sovsäck däremot, där kan jag nog banta bort 300 gram.
Mitt liggunderlag är ett therma a rest neoair xtherm, den har funkat hittils, dock med ett extra cellplast under (också thermarest).
När det gäller kläder kommer jag nog ta med mig minsta möjliga.

De där gaiterserna såg lite speciella ut. Använder du sådana? Jag hade föreställningen om att mina gaiter skulle gå upp till strax under knät (kommer också funka om det regnar och jag bara har poncho ner till knäna eller vaden) men de där andra kanske räcker.

Det är skönt det är ett tag kvar tills jag ska vandra, mycket att fundera över, kapa av (tandborsten tex), banta bort, byta ut osv :D

Tack tack tack för ditt engagemang. Massa info jag kan sitta och pilla med ett bra tag. Håller på att försöka ta ner offlinekartan nu!

Gär du i kängor, skippa tanken på gaiters. Jag använder aldrig gaiters på sommarvandring. Enda gången jag skulle behövt gaiters är vid passage av stora snöfält med dålig bärighet, då för att slippa få in snö i kängskaften. Men det är inget du behöver planera på din vandring utmed Kungsleden under högsäsong.

I övrigt tycker jag att du bara skall komplettera din utrustning där du uppenbart har brister, annars använd erfarenheten från denna vandring till att efter eget huvud och ekonomi förfina din utrustning vid behov. Du kommer snart att få känsla för vad som fungerar bra för dig och vad som kan bli bättre, även vilka kläder du har med. Lättviktsutrustning kan vara ganska spartansk, och gränsen mellan din egen komfort och upplevda säkerhet vs buren vikt är något du måste hitta själv. Tält, Sovsäck och liggunderlag är viktiga och både det tält och liggunderlag som du har fungerar bra. Sovsäcken bör hålla dig varm även under frostnätter, något liknande detta:
https://uthuset.nu/sv/artiklar/wms-angel-fire.html

Vill du slippa att proviantera dyrt på fjällstationen eller behöver komplettera något annat går det att skicka ett paket i ditt eget namn med Bussgods till Saltoluokta fjällstation som du passerar halvvägs.
 
Sockar skulle jag tagit med mig 3 par. Vanliga sockar som man köper på typ HM. Och tejpa fötterna innan du börjar med sporttejp kan vara en bra idé. Häl + stortå + trampdyna.

Det här får jag inte att gå ihop då jag mycket hellre väljer strumpor och skor så jag slipper tejpa så mycket eller allra helst inte alls. Om man har väldiga problem med fötterna att man måste tejpa så mycket som föreslagit så skulle jag garanterat inte köpa strumpor på HM och jag skulle också fundera kraftigt på att köra med dubbla strumpor samt söka bättre hjälp med skodonen.
 
Många gram blir det!

Tänk på att gram blir till kilo! Jag har sett starka personer som gått nämnda sträckan med alldeles för tung packning, lägga av saker som geiters, kniv med fast blad osv. Bara för att de inte orkar bära sin egen packning. Tänk igenom vad du verkligen behöver och kommer att ha användning av och lämna resten hemma. Som exempel så på fjällen behöver du en kniv för att skära snören och ölkorv. Då räcker en liten pennkniv fint. Bra-att-ha-saker vill man inte bära på. Det är min filosofi. Sträckan Abisko - Kvikkjokk erbjuder dessutom möjlighet att proviantera nästan varje kväll.
Lycka till! :)
 
Hahaha! När man minst förväntar sig katastrofen så händer det ;) Drar lärdom av ditt missöde och kommer nog silvertejpa fast tofflorna på fötterna så fort jag ska använda dom.



Usch, det där låter inte lovande. Vad innebär "ohyggligt kalla"? Jag har nog sovit i mitt tält i nån eller några minusgrader åtminstone. Får pälsa på mig dubbla underställ i såfall. Gör tält verkligen så stor skillnad för temperaturen, vad beror det på?

Utmaningarna vi stötte på var att tältet hade två större mesh-fönster och att yttertältet inte gick hela vägen ner i marken. Det blåste kraftigt och regnade i tex Singi där det inte finns direkt lä, den kyliga blåsten gick rakt igenom. Det är ju en smaksak hur bekvämt man vill göra för sig, men i år har vi lärt oss av de rutinerade vandrarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daniel.hedberg Nybörjare ska vandra Fjällvandring 37
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Andreas123456 Fjällvandring v36 nybörjare Fjällvandring 9
sardonisk Vålådalsfyrkanten (relativ nybörjare) Fjällvandring 12
Mössa Ställa in tälttur pga ihållande regn? (nybörjare) Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
Bjorn1971 Nybörjare i Grövelsjön och Töfsingedalen. Fjällvandring 10
Askel Sonfjället med nybörjare? Fara för björn? Fjällvandring 1
elinalicia Hur många dagar är det kul att vandra som relativ nybörjare? Fjällvandring 28
fonkymon Åreskutan nybörjare Fjällvandring 8
ojhsmith Nybörjare på Kungsleden i September Fjällvandring 29
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
Becccibatman Hjälp en nybörjare! Fjällvandring 8
MarkusPetersson Jämtlandsfjället som nybörjare+hund, frågor. Fjällvandring 12
Ingrid74 Nybörjare Anarisfjället Fjällvandring 9
LarsT Nybörjare och vill vandra ensam, med tält. Fjällvandring 20
DuFjällhögaNord Hiking uppför trolltunga, nybörjare Fjällvandring 5
linneae Sällskap sökes, är nybörjare inom fjällvandring Fjällvandring 7
WiseDuck Vinterleder i Dalarna för nybörjare? Fjällvandring 5
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
sanoj89 Nikkaluokta - Vakkotavare som nybörjare med hund? Fjällvandring 16
Valpish Bästa leden i Jämtland för nybörjare? Fjällvandring 9
SvEmelia Nybörjare Fjällvandring 12
lindajones Nybörjare på löpning i Kirunafjällen Fjällvandring 5
SVT Kebnekaise 1v i augusti (nybörjare) Fjällvandring 6
Elisabeth_M Nybörjare, hjälp! (Transylvanien) Fjällvandring 9
Grangfors Hur är den att gå nu för en nybörjare? Jag går gärna med tält trots fina stugor. Fjällvandring 9
peter88 Nybörjare till kungsleden, vilken rutt passar bäst? Fjällvandring 4
Sixos Kort rutt för nybörjare Fjällvandring 3
JohannaWi Nybörjare på vandring Fjällvandring 17
Hannes Lindgren Tips för nybörjare? Fjällvandring 15
Svartvik Tur m tält i Nor/Sve i Maj, solo nybörjare Fjällvandring 12
Krokmark Nybörjare -att tänka på, utrustning, mm Fjällvandring 14
Tetris Nybörjare - första vandringen ensam? Fjällvandring 94
Tollan Nybörjare - Fjällräven Classic? Fjällvandring 15
osiriz Saltoluokta - Aktse (Total nybörjare) Fjällvandring 9
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
skallagrimson Tips till nybörjare Fjällvandring 7
Vicp Tips på vandringstur med nybörjare Fjällvandring 9
Loijzan Nybörjare: Abisko-Nikkaluokta. Tips och råd, tack! Fjällvandring 61
EmilJohanssonn Nybörjare behöver hjälp med att komma in i vandringsvärlden! Fjällvandring 47
atlead Nybörjare! Fjällvandring 10
Namn Ta sig över vad som nybörjare Fjällvandring 5
Varför Inte Nybörjare Fjällvandring 19
elfaljino Tips till unga nybörjare! Fjällvandring 8
Taktack Fjällvandring för total nybörjare Fjällvandring 18
Crilloan 3 dagarstur sista veckan i september för nybörjare Fjällvandring 7
kvickan En nybörjare behöver hjälp Fjällvandring 0
greenfish kebnekaise - nybörjare, några frågor Fjällvandring 23

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...