Sarek - tur och utrustningshjälp önskas

Jag har markerat mina förslag med fetstil och skrivit en kort förklaring i kursiv:

Tält:
Beslutsångest, Enan, Akto, Nallo 2 eller Soulo? Är det skitväder så är det skönt med den extra volymen om man tex inte vill vandra flera dagar i regn så är det bekvämare att vänta ut det...

Sovsäck:
Klarar jag mig med en Haglöfs Lim Down +1 eller bör jag ta Rab Neutrino Endurance 400 (-4)? Eftersom du är frusen av dig Vikt 475gr kontra 890gr, är lite frusen av mig.

Liggunderlag:
Har ett Exped Downmat som väger nästan 1 kilo och vill ha ett som väger max hälften.
Funderar på ett Therm-a-Rest NeoAir XTherm Max Regular eller Exped Synmat UL M Lätt och om du frågar mig så har Exped en bättre lösning när det gäller att fylla underlagen

Ryggsäck:
Tänkte investera i en något lättare men fortfarande tålig säck än min Fjällräven Kajka 65.
Funderar mellan: Crux eller Exped Expedition 65. En mycket bra säck, jag har själv 80L av den. Tålig, bra bärsystem, relativt lätt och vattentät


Vill du ha fler rent konkreta tips är det bara att skicka ett PM finns dom som hugger på allt här...
 
Märkligt

Dom som känner att man ska ha första förband med sig till fjällen har inget där att göra. Är man inte säker på att man klarar sig utan ska man stanna hemma, närmare till sjukvård. :)

Det nödvändigaste har man ju med sig. Kanske inte en hel förbandsväska. Inser att det var ett ironiskt inlägg, så jag skriver inget mer om det här.
 
Nödsändare

Om man känner sig så osäker i delar av de svenska fjällen att man anser sig behöva en nödsändare, då ska man kanske inte bege sig dit?
Istället för nödsändare kan man ha med sig vana och kunniga medvandrare som bidrar till säkerheten och som kan lära ut säkerhet. Kan man inte få tag på någon sådan så kan man välja områden som man behärskar, t ex leder. Så småningom skaffar man sig den erfarenhet och de kunskaper som behövs.

Man MÅSTE inte göra en vintertur genom Sarek (eller liknande svårighetsgrad) som första tur.

Man BÖR inte göra det utan att ha med en van vinter-vän - med eller utan nödsändare.

/Håkan F (hukar mig)

Nödsändaren gör att man kan kontakta räddningstjänst om något allvarligt händer. Vandrar man ensam kan man i alla fall få hjälp, om man exempelvis råkar bryta benet. Är man två som vandrar så kan hjälpen komma snabbare än om vandringskompisen ska larma.
 
Om man känner sig så osäker i delar av de svenska fjällen att man anser sig behöva en nödsändare, då ska man kanske inte bege sig dit?

Nu var det inte nödsändare och gps som det frågades efter, men jag förstår majjens kommentar och jag håller med (och jag ids inte ens huka mig).

Att gå i Sarek, även ensam, är inte riskfyllt om man vet vad man gör. Trötthet och dåligt omdōme gällande vägval, att inte stanna i tid, och inte minst vad, innebär rimligtvis dom stora riskerna. Har man rutin och en god portion ödmjukhet så minskar dom riskerna betydligt. Givetvis tillkommer risken att bli allvarligt sjuk, tex hjärtproblem, men vad är egentligen oddsen? Jag känner själv till ett enda sånt fall i svenska fjällen, att jämföra med ett otal fall av olyckor vid vad, glaciärolyckor och annat som jag menar handlar om trötthet i kombination med bristande rutin.

Nu kan man inte avgöra en persons omdömesförmåga via nätet, och ännu mindre hur hen resonerar i en besvärlig situation, så jag har slutat att förmana på utsidan. Dessutom har det väl alltid funnits romantiker utan egentlig erfarenhet som har sökt sig till Lapplandsfjällen och inte minst Sarek för att det har en lockande klang -jag har mött ett par stycken såna genom åren- och dom klarar sig ju dom också för det mesta.

Men i grunden håller jag med majjen, det handlar om vanligt fjällvett och det fanns långt innan mobiler, nödsändare och internet.
 
Men i grunden håller jag med majjen, det handlar om vanligt fjällvett och det fanns långt innan mobiler, nödsändare och internet.

Jag tänker lite tvärtom. För mig ingår det i fjällvett använda rimliga de möjligheter som finns att minimera risker och konsekvenser utan eliminera upplevelserna. Det gick ju bra att vara i naturen dagar i sträck om man visste vad man gjorde innan första förband fanns, men när det finns tillgängligt för alla till rimligt pris och vikt är det en självklarhet att man har det med. Men trots att man har första förband så måste man fortfarande veta vad man gör

Jag ser lite på samma sätt med nödsändare, (därav mitt tidigare kanske inte helt solklara inlägg). Rutin och kunnande minimerar risker men det eliminerar dem inte. En liten grej som inte väger mycket som kan minska tiden man får hjälp från kanske 8 timmar timmar eller längre till 1 timme är självklart något man ska ha med sig om man har råd att köpa den och orkar bära den. Ingen påstår dock att om man har en sådan behöver man inte ha koll på något för att traska omkring i Sarek.

Om man känner att sin upplevelse störs av att man kan ta emot sms kan man regelbundet få färska väderprognoser med en Inreach eller satellittelefon (för området, man måste fortfarande kunna tolka vad det kan innebära för den dal etc man är i). Det ger också en icke marginell säkerhetshöjning t ex vid en topptur.
 
Vi kanske är eniga?

Möjligheten med tekniska hjälpmedel har nog kommit för att stanna, såväl GPS som nödsändare. Ingen propagerar väl för att man skall vara utan nödsändare och GPS på sjön trots att det inte fanns i tidernas begynnelse.

Däremot är det ju helt riktigt att man inte skall ge sig ut i riskfyllda miljöer utan att ha nödvändiga kunskaper och färdigheter (som man kan förvärva på många olika sätt.) Dom kunskaperna skall räcka till för att du skall klara dig utan att behöva använda din nödsändare dvs du måste kunna orientera dig med karta och kompass om GPS:en slutar fungera och du skall aldrig ta sådan risker att du får en skada och förorsakar ett räddningspådrag. Det är ju inte meningen att en nödsändare någonsin skall behöva användas MEN skulle en olycka inträffa så är det en god hjälp.
 
Möjligheten med tekniska hjälpmedel har nog kommit för att stanna, såväl GPS som nödsändare. Ingen propagerar väl för att man skall vara utan nödsändare och GPS på sjön trots att det inte fanns i tidernas begynnelse.

Jovisst har tekniken (jag tänker nu på fjällvandringar) kommit för att stanna. Även annat du skriver i ditt inlägg håller jag med om. Men frågan som diskuterats tycker jag handlar om något annat. Nämligen: ska man betona nödsändare som något mycket viktigt på t ex en sarekvandring?

Nej, jag tycker inte det, inte om man går på tider och sträckor där folk normalt passerar. Det finns annat som är mycket viktigare, som majjen tillspetsat skriver. Argumentet: "tacksam att ha nödsändare när olyckan väl händer" köper jag inte. Därifrån är steget inte långt till att man anser att varje sarekvandring (och varje tur utanför lederna) kräver en nödsändare. Jag tror detta skulle vara en olycklig utveckling med fokus på fel saker.

/Hans
 
Ingen som sagt att det behövs

Håller helt med dig om att nödsändare inte är ett måste. Det jag höll med om tidigare i tråden var Odds inlägg Se nedanstående utdrag :
"Nej, naturligtvis behöver man ingen nödsändare i var mans vandringspackning. Det har du alldeles rätt i, det är inte någon nödvändighet."

Därifrån till att säga att man skall stanna hemma om man tar med sig första förband eller att man skall ersätta nödsändare med - obefintliga i mitt fall- kamrater tycker jag är att gå för långt.
 
Om man känner sig så osäker i delar av de svenska fjällen att man anser sig behöva en nödsändare, då ska man kanske inte bege sig dit?

/Håkan F (hukar mig)

En riktig fjällkarl, som majjen, kan inte råka ut för något som hindrar hans framfart.
Verkligen? Va!
Den som har en PLB är "osäker" enligt majjen. Skrev du detta enbart för att provocera?
 
Håller helt med dig om att nödsändare inte är ett måste. Det jag höll med om tidigare i tråden var Odds inlägg Se nedanstående utdrag :
"Nej, naturligtvis behöver man ingen nödsändare i var mans vandringspackning. Det har du alldeles rätt i, det är inte någon nödvändighet."

Därifrån till att säga att man skall stanna hemma om man tar med sig första förband eller att man skall ersätta nödsändare med - obefintliga i mitt fall- kamrater tycker jag är att gå för långt.

Efter mina lite spretiga inlägg så kanske jag ska förtydliga att jag håller helt med om allt i ovanstående..
 
En riktig fjällkarl, som majjen, kan inte råka ut för något som hindrar hans framfart.
Verkligen? Va!
Den som har en PLB är "osäker" enligt majjen. Skrev du detta enbart för att provocera?
Absolut inte. Jag hävdar bara att med ökad kunskap ökar säkerheten. Har man inte tillräcklig kunskap själv så kan man skaffa den på olika sätt. Antingen tillsammans med andra som redan har kunskapen eller i fjällmiljöer som är säkrare.
Och visst kan jag råka ut för saker som hindrar min framfart. Jag är en av dem som hämtats med helikopter i fjällen.
Med detta ber jag om ursäkt för att ha rört till denna tråd.
Håkan F
 
Tack till majjen

Jag tror vi förstår varandra rätt bra nu. Väl mött på Bergslagsleden eller ännu hellre Bruksleden.

En reflexion till (som även den ligger en bit utanför tråden):

En bakgrund till att man skaffar olika former av nödsändare som inte tagits upp men som troligen är en av de mest bakomliggande orsakerna är för att man vill hålla dom anhöriga lugna. Speciellt när man kommit upp litet i åren (själv är jag 73) och ändå envisas jag med vandringar utanför leder och ensam (alla andra har lagt av) så blir min familj betydligt lugnare när dom vet att jag kan larma om det behövs.
Sedan några år har jag en inReach så att jag kan ge och få lugnande besked varje kväll och dessutom kan dom följa med på kartan och se var jag befinner mig.
Jag hoppas (och planerar för!) att jag aldrig skall behöva använda den som "nödsändare".
Jag önskar er alla en god tur på årets vandringar.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
sooman Kök på 12 dars tur i Sarek? Fjällvandring 2
negativ Detaljuppdateringar för tur Stora sjöfallet - Sarek Fjällvandring 4
Huml3 Rimlig tur Sarek? Fjällvandring 19
Freddyh Tur och vad i östra sarek Fjällvandring 6
avslut1102 Avancerad tur i Sarek Fjällvandring 6
Charlotte_LL Årets tur i Sarek: Inspiration + tack! Fjällvandring 9
stormtrivs Sarek - sex dagar - lugn tur Fjällvandring 5
John E 10 dagars tur i Sarek Fjällvandring 15
krisbarbers Tipsa mig om tur kring Sarek =).... Fjällvandring 4
thomalin Feedback på Sarek tur Fjällvandring 28
Charlotte_LL Återkoppling från Sarek-tur + tack! Fjällvandring 2
freddoc Råd om tur i Sarek Fjällvandring 12
Adam_Skevstad Sarek - lämplig 10 dagars tur Fjällvandring 3
EZ lämplig 6-8 dagars tur i sarek? Fjällvandring 7
Joana Tips på 3-4 dagars tur i Sarek/Padjelanta? Fjällvandring 7
Tur Sulitjelma-Sarek-Rago Fjällvandring 3
Kort tur i Sarek Fjällvandring 1
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15
kjpil Fjällvandring genom Sarek med små barn Fjällvandring 20
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
Merckx Sarek II Fjällvandring 3
Merckx Sarek Fjällvandring 0
kmsellin Status i Sarek just nu.. Fjällvandring 5
Materialaren Upphittad Garmin-enhet i Sarek Fjällvandring 13
Pohman Sarek helikopter ut o in Fjällvandring 19
Stignötaren Går det att passera genom Akkavagge i Sarek utan glaciärvandring? Fjällvandring 3
HellenS Vandra själv i Sarek augusti Fjällvandring 4
Pohman Västra Sarek rutt Fjällvandring 20
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6
rb Vandring i Sarek med barn Fjällvandring 6
Kvark Film: Sarek i slutet på augusti 2021 Fjällvandring 13
Piotr13 The smell of the swamps in Sarek Fjällvandring 9
kmsellin Fotografering Sarek - Höst Fjällvandring 14
kmsellin Sarek höst 2021 Fjällvandring 16

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...