Häftigast vinner

Fjällräven polar är ett helt fantastiskt äventyr, under 4 dagar får du köra ditt eget hundspann och sova i tält och under bar himmel i den norraste delen av Sverige.

VEM skulle inte vilja deltaga i ett sånt arrangemang?

I många år har jag väntat på att detta äventyr skulle återuppstå igen (förra gången kom jag inte med).

Fjällräven har denna gång valt att hänga på bedömnings trenden, vilket innebär att du ska göra något häftigt som ska bedömas offentligt av andra som ska rösta på just ditt bidrag, ju häftigare sak du gör ju mer röster kommer du få och ju mer röster du ordnar fram ju större chans är det att det är just du som får flest röster, den som får flest röster blir den ena av två som får deltaga från hela landet (den andra utses av Fjällräven personalen).

Varför måste det vara så här?

Har hela vårt samhälle blivit en enda stor dockysåpa? Gör något häftigt lägg ut det på nätet så får (vinner) du jobbet, platsen, tävlingen osv.

Har vårt samhälle blivit så ytligt?

Gör en häftig presentation så ligger allt inför dina fötter. Vad hände med vår personlighet, vårt hjärta, ärlighet, pålitlighet osv.

Att göra en häftig presentation är inte alltför svårt, men kommer den visa vem du är?

Den som lyckas få flest röster kan vara totalt handlingsförlamad i naturen eller om man kommer i en pressad situation och kan förvärra en reda allvarlig händelse till något ännu värre.

Kommer någon våga visa sin egen personlighet i framtiden eller kommer vi bara visa en häftig version av oss själva, en version som vi tror att alla andra kommer acceptera?

Kommer folk säga i framtiden han är så häftig honom vill jag umgås med istället för han är verkligen sig själv han vill jag ha till vän?

Jag tycker att det är fel väg att gå. Jag tänker inte söka till Fjällräven Polar trotts att det finns nog inte något annat äventyr jag skulle vilja göra just nu.

Fjällräven var i mina ögon ett företag för vanliga människor.

Tidigare hade Fjällräven en tävling som kallades ”Fjällräven Extrem Maraton” en väldigt extrem tävling i norra Sverige som inte många människor skulle klara av. År 2005 startade Fjällräven ett nytt arrangemang för vanliga människor som kallades ”Fjällräven Classic” som lockade människor som aldrig varit ute i Svenska fjällen att testa på fjällvandring.

Jag har deltagit i Fjällräven Classic flera gånger och det som gör att jag åtkommer år efter år är just det att jag träffar så många olika vanliga människor från hela världen, människor som inte är häftiga som inte har blivit bedömda på nätet så att de har kunnat komma dit, människor som jag helt enkelt.

Min bild av Fjällräven som det genuina familjeföretaget för vanliga människor har blivit kantstött och det stör mig tyvärr.
 
Håller med TS till fullo. Om det är till någon tröst så är det nu inflation på dokusåpor med röstnings- och utslagningsdramatik. Det kommer en sk "backlash" då vanligt folk kan delta igen utan att vara häftigast!
 
Håller fullständigt med TS.
Dessutom verkar det gått inflation i detta uttjatade "äventyr", vistas i naturen och göra grejer är inte ett dugg hippt eller inne, nä "äventyr" måste det heta och vara faaaarligt annars gills det inte.
Jag paddlar ju ganska mycket och jag har fått många lustiga kommentarer av vänner och bekanta och när jag berättat och visat bilder och dom ser vågor på en meter, så går ett "Ååååh, att du vågar, vilket äventyr" genom publiken. Men hallå, lite fjollig dyning är väl inget att hetsa upp sig över, den märks ju knappt därute.

Samma reaktion får jag när folk frågar var jag varit och jag berättar att jag varit ute och stångats med Östersjön. "Men det har ju blåst, att du törs, vilket äventyr" och så går dom igång igen. Fan, vågor är bara vatten på högkant, kajaken är svår att välta även om man anstränger sig och torrdräkten är uppfunnen, hur svårt kan det bli liksom?


*Äventyr,,,,,,,,,Bah!*
 
Fjällräven polar är ett helt fantastiskt äventyr, under 4 dagar får du köra ditt eget hundspann och sova i tält och under bar himmel i den norraste delen av Sverige.

VEM skulle inte vilja deltaga i ett sånt arrangemang?

I många år har jag väntat på att detta äventyr skulle återuppstå igen (förra gången kom jag inte med).

Fjällräven har denna gång valt att hänga på bedömnings trenden, vilket innebär att du ska göra något häftigt som ska bedömas offentligt av andra som ska rösta på just ditt bidrag, ju häftigare sak du gör ju mer röster kommer du få och ju mer röster du ordnar fram ju större chans är det att det är just du som får flest röster, den som får flest röster blir den ena av två som får deltaga från hela landet (den andra utses av Fjällräven personalen).

Varför måste det vara så här?

För att det handlar om marknadsföring. Fjällräven lägger antagligen rätt mycket stålar och det gäller att maximera ROI.
Det här är ett sätt att skapa interaktivitet med målgruppen och få hjälp av hoppfulla som gör massa reklam för det för att öka röstern på sig själva.

Har hela vårt samhälle blivit en enda stor dockysåpa? Gör något häftigt lägg ut det på nätet så får (vinner) du jobbet, platsen, tävlingen osv.

Har vårt samhälle blivit så ytligt?

Kort: Ja. Långt, nä. Så enkelt är det inte. Men det här handlar som sagt om marknadsföring. Det är dessutom en tävling.

Gör en häftig presentation så ligger allt inför dina fötter. Vad hände med vår personlighet, vårt hjärta, ärlighet, pålitlighet osv.

Att göra en häftig presentation är inte alltför svårt, men kommer den visa vem du är?

Den som lyckas få flest röster kan vara totalt handlingsförlamad i naturen eller om man kommer i en pressad situation och kan förvärra en reda allvarlig händelse till något ännu värre.

Vad har nu kompetens med det här att göra? Det gäller att få folk att titta på TV.

Kommer någon våga visa sin egen personlighet i framtiden eller kommer vi bara visa en häftig version av oss själva, en version som vi tror att alla andra kommer acceptera?

Kommer folk säga i framtiden han är så häftig honom vill jag umgås med istället för han är verkligen sig själv han vill jag ha till vän?

Va? Tror du verkligen att du får se hur nån "verkligen är" genom TV/Internet? Att det går att bedömma?

Jag tycker att det är fel väg att gå. Jag tänker inte söka till Fjällräven Polar trotts att det finns nog inte något annat äventyr jag skulle vilja göra just nu.

Well, that's your loss. Men varför måste du absolut vara med genom den här dokusåpan? Se till att lära dig köra hundspann och anmäl dig på "vanligt vis" om du nu tycker så illa om reality-tv!!!

Fjällräven var i mina ögon ett företag för vanliga människor.

Definiera "vanlig människa". Är det nån som är/lever precis som du?


Håller med TS till fullo. Om det är till någon tröst så är det nu inflation på dokusåpor med röstnings- och utslagningsdramatik. Det kommer en sk "backlash" då vanligt folk kan delta igen utan att vara häftigast!

Delta i vad? De allra allra flesta deltar i såna här tävliingar helt utan att tv är inblandade. Återigen: Om det nu är så illa med reality-tv, se till att skaffa kompetensen att vara med på såna här tävlingar på egna meriter.

Håller fullständigt med TS.
Dessutom verkar det gått inflation i detta uttjatade "äventyr", vistas i naturen och göra grejer är inte ett dugg hippt eller inne, nä "äventyr" måste det heta och vara faaaarligt annars gills det inte.
Jag paddlar ju ganska mycket och jag har fått många lustiga kommentarer av vänner och bekanta och när jag berättat och visat bilder och dom ser vågor på en meter, så går ett "Ååååh, att du vågar, vilket äventyr" genom publiken. Men hallå, lite fjollig dyning är väl inget att hetsa upp sig över, den märks ju knappt därute.

Samma reaktion får jag när folk frågar var jag varit och jag berättar att jag varit ute och stångats med Östersjön. "Men det har ju blåst, att du törs, vilket äventyr" och så går dom igång igen. Fan, vågor är bara vatten på högkant, kajaken är svår att välta även om man anstränger sig och torrdräkten är uppfunnen, hur svårt kan det bli liksom?


*Äventyr,,,,,,,,,Bah!*

Jo, alla här på utsidan vet att du är ballast i världen. Och gör extremast grejer utan att tycka att de är balla. Märkligt nog finns det heller ingen annan här i forumet som måste påpeka det HELA JÄVLA TIDEN!
Poängen är att det du och jag och andra här ser som "normalt" ser de som inte är invigda som "äventyr". Det beror liksom på ens egna referenser hur man definierar det. Det okända skrämmer oss människor. Och om du går på i verkliga livet som du gör här så förstår jag att folk du möter reagerar som dom gör.
 
Var gränserna mellan normalt och häftigt går beror ju på vem som flyttar fram dem och vem som kommenterar. Vad din mamma tror vara lämpligt för dig, vad din far tror om din förmåga, vad du tror om den och vad du kan göra flyttar den linjen långt mot det extrema. Med en klok instruktör som guide brukar det inte bli i närheten av farligt, men ofta klart extremt åtminstone för mamma och hennes vänner. Ibland t o m för dina gamla vänner.
 
Ingen tävling, Ingen TV

Fjällräven Polar är ingen tävling.
Fjällräven Polar ska inte sändas i TV

Jag vill inte säga att jag är ballast, gör extrema grejor.
Jag vill visa att man behöver inte göra extrema saker för att kalla det ett äventyr.

vanliga äventyr finns runt hörnet.

Jag har i år valt att skicka in en ansökan till just Fjällräven Polar.
I min ansökan fokuserar jag inte på vara häftigast, ballas eller något sånt. Jag fokuserar på det som jag anser är behållningen med äventyr.
Minnen, vänner osv.
Ni kan se min ansökan och rösta om ni gillar den HÄR



För att det handlar om marknadsföring. Fjällräven lägger antagligen rätt mycket stålar och det gäller att maximera ROI.
Det här är ett sätt att skapa interaktivitet med målgruppen och få hjälp av hoppfulla som gör massa reklam för det för att öka röstern på sig själva.



Kort: Ja. Långt, nä. Så enkelt är det inte. Men det här handlar som sagt om marknadsföring. Det är dessutom en tävling.



Vad har nu kompetens med det här att göra? Det gäller att få folk att titta på TV.

Kommer någon våga visa sin egen personlighet i framtiden eller kommer vi bara visa en häftig version av oss själva, en version som vi tror att alla andra kommer acceptera?



Va? Tror du verkligen att du får se hur nån "verkligen är" genom TV/Internet? Att det går att bedömma?



Well, that's your loss. Men varför måste du absolut vara med genom den här dokusåpan? Se till att lära dig köra hundspann och anmäl dig på "vanligt vis" om du nu tycker så illa om reality-tv!!!



Definiera "vanlig människa". Är det nån som är/lever precis som du?




Delta i vad? De allra allra flesta deltar i såna här tävliingar helt utan att tv är inblandade. Återigen: Om det nu är så illa med reality-tv, se till att skaffa kompetensen att vara med på såna här tävlingar på egna meriter.



Jo, alla här på utsidan vet att du är ballast i världen. Och gör extremast grejer utan att tycka att de är balla. Märkligt nog finns det heller ingen annan här i forumet som måste påpeka det HELA JÄVLA TIDEN!
Poängen är att det du och jag och andra här ser som "normalt" ser de som inte är invigda som "äventyr". Det beror liksom på ens egna referenser hur man definierar det. Det okända skrämmer oss människor. Och om du går på i verkliga livet som du gör här så förstår jag att folk du möter reagerar som dom gör.
 
Att ragga röster

Det verkar som det är svårt att få till det på rätt sätt. Den som har flest röster i år driver en stor blogg som inte handlar om så mycket friluftsliv precis. Det är lätt att få röster på det viset & det är svårt att kunna göra en rättvis uttagning på något annat sätt då det är väldigt många som söker.

En del bidrag är roliga, en del väldigt enkla & en del väldigt häftiga med häftig musik. Som sagt har jag valt att fokusera mitt bidrag på det som jag anser är det bästa med äventyr.

Jag hade trott att det skulle vara lättare att få folk att rösta men jag driver inte en stor blogg, har inte alltför många vänner på FB. Jag är hellre ute i naturen.

Ni kan se alla bidrag HÄR

Mitt bidrag kan ni se HÄR

Nu när ni sett mitt bidrag undrar jag om jag skulle söka en sista gång till 2014?
Hur tycker ni jag ska förbättra/göra annorlunda för att ni skulle ta er tid att rösta?

Har jag tänkt helt fel i år?

Ge mig tips för min ansökan till Fjällräven Polar 2014 (om jag söker igen kommer det bli sista gången).

Tack för era åsikter
:)
 
Delta i vad? De allra allra flesta deltar i såna här tävliingar helt utan att tv är inblandade. Återigen: Om det nu är så illa med reality-tv, se till att skaffa kompetensen att vara med på såna här tävlingar på egna meriter.

Varför ska jag skaffa kompetens och meriter för att vara med på en tävling jag inte har någon lust att delta i då jag inte ens roas av dom som TV-tittare?
 
Nu när ni sett mitt bidrag undrar jag om jag skulle söka en sista gång till 2014?
Hur tycker ni jag ska förbättra/göra annorlunda för att ni skulle ta er tid att rösta?

Det spelar mer eller mindre ingen roll hur ditt filmklipp eller din motivering ser ut. Det är inga, eller i alla fall väldigt få, som kollar igenom "okända" personers filmklipp. Det enda som spelar roll är att du kan övertala många personer i din omgivning att rösta på dig. Alltså, börja blogga, skaffa massa kompisar på facebook, linkedin och dyl. Var aktiv på internetforum och olika sociala medier samt skaffa dig massa followers på twitter. När du ändå håller på kan du för säkerhetsskull skapa ett instagram-konto också. Hög aktivitetsfrekvens är viktigt, innehållet är mindre intressant, kvantitet går före kvalitet. Var provokativ och självutlämnande, det verkar vara vinnande koncept.

Eller så, gör du som jag gör, struntar helt enkelt i att ställa upp på dylika jippon och nyttjar tiden till att vara utomhus istället. Med tanke på att du bara har lyckats skrapa ihop ett 50-tal röster än så länge så sätter jag ingen större tilltro till att du skulle lyckas bättre nästa år. Ledsen. I dina kläder skulle jag lägga energin på att försöka fixa äventyret på egen hand istället.

Lycka till!
 
Ett säkert äventyr är att åka till ändhållplatsen och via terrängen gå till en annan på en annan linje. Definitivt äventyr runt hörnet. Gör det utan annan utrustning än smörgåspaket, karta o kompass. NU!
go tur
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...