Kustled halmstad-Falkenberg

I välkomstinlägget surrade jag lite om mina funderingar på en kustvandring mellan Halmstad och Falkenberg. Sedan jag som friluftstokig inlandsbo flyttade ut till kustlandskapet har jag gått o lurat på att vndra utmed kusten utmed nämnda sträcka. Jag slogs av att det ju faktiskt tack vare strandskyddet och sommarturismen utmed hela kuststräckan redan finns upptrampade stigar helt utmed hela kustbandet. naturligtvis slogs jag även av hur vackert det är här. ;)

Utmed nämnda sträcka verkade det bara vara ett enda hinder för att kunna vandra utan att släppa havet i en blickfånget, och det är Suseåns mynning. Tar man tåg till Halmstad, buss ut till Tylösand och vandrar till Skrea strand i Falkenberg bör sträckan lite grovt mätt hamna nånstans runt 35 km. En stark vandrare med lätt packning går detta på en dag, för den som känner sin begränsning finns det gott om campingar med jämna mellanrum utmed hela sträckan.

Men som sagt, suseåns mynning ligger lite "ivägen" (samtidigt som det är ett utflyktsmål i isig med ett vackert naturreservat) om man ska vika av mot närmsta bro blir det en omväg på ca 6 km, och därmed gissar jag att en avsevärt större mängd vandrare tycker det klivit över den rimliga dagsetappgränsen.

Jag började sniffa runt lite för att pejla om det skulle vara värt besväret att jobba för att det kommer tillstånd en liten hängbro på någon strategisk plats, och det har inte låtit helt nedslående. Det visade sig t o m att det finns ganska långtgående planer på falkenbergs kommun att bygga en gång o cykelväg nånstans i just detta område för att knyta ihop en bilfri kustled i området. Exakt var denna bro isåfall ska ligga är jag lite osäker på i detta läget. Får återkomma om det när jag vet mer.

Funderar lite, finns det andra saker att tänka på för en sådan vandringsled? Finns det andra hinder utmed vägen? Finns någon mindre å vid Ugglarp, men den går att forcera dels direkt vid mynning om vattenståndet inte är för högt, dels via en enkel spång hundra meter högre upp. Andra hinder utmed vägen?
/Jörgen
 
Det

är vackert att vandra här!

Jag har en arbetskamrat som vandrat sträckan med sina arbetskamrater. Min hustru och hennes arbetskamrater har också vandrat sträckan. Ofta men långt ifrån alltid så går det smidigt att vada utanför Suseånsmynning i en halvcirkel en bra bit ut från stranden typ 70 meters radie.

Man kan också gå runt nedre Suseån via en träbro ca 3 km från stranden. I så fall bör man absolut passa på och bestiga Smörkull 52 möh en mycket fin utkikspunkt där man vid klart väder ser ända ner till Kullaberg.

En annan fin utkikspunkt är bronsåldersröset på Grimsholmen ett par hundra meter från stranden.

En hängbro och en vägbeskrivning för vandringen vore ett bra turistprojekt för Halmstad och Falkenberg. Det finns rätt många logimöjligheter utmed vägen. I Halmstad finns vandringsstigen "Prins Bertils stig" mellan Halmstads centrum och Tylösand med en broschyr.

Thure
 
Jäpp, det finns en fullständig uppsjö med fina avstickare att göra. Väldigt fin sträcka.

Går man upp till uddaveka eller ännu högre upp till bron vid Boberg kan man självklart göra turen redan idag, inget hinder i det, det är bara det att det blir en liten ögla på en annars logisk led. Tar man två dagar på sig kan man starta från tågstationen, och absolut följa prins bertils stig.

För min personliga del skulle vandringen ha sitt allra största värde dagar med bra väder på våren eller hösten, vid sidan om den "värsta" turistsäsongen, eftersom kusten vid dessa tider är avsevärt mindre befolkad och ger utrymme för väldigt fina naturögonblick. Att vada över vid Suseåns mynning lockar mig inte så där alldeles får jag tillstå, även om det naturligtvis går med viss försiktighet och en god portion självbehärskning ;-). Skulle även tro att det enkelt skulle gå att slänga upp ett tält eller vindskydd i naturen utan att behöva ta in på camping vid den årstiden (lämnar man inga spår eftersig och inte styltar in på de allra känsligaste naturreservaten så borde inte det va ngt problem), det tror jag inte är ett fullt lika kul alternativ på sommaren. I övrigt finns det självklart inget som hindrar att vandringen företas sommartid, det är bara mer folk och mer betesdjur ute då, i allt övrigt funkar det lika bra då. En fördel är ju onekligen att man kan ta sig ett svalkande dopp i havet om andan faller på. :)

Hm, får nog förlägga helgens långpass på mtb utmeds sträckan i helgen och reka lite. Lovar att uppdatera med info om broplanerna när jag vet mer.
/Jörgen
 
Vill bara säga att jag är mer och mer på om du skulle få för dig att gå ut.

Har vadnrat en del av sträckorna tidigare och bl a finns ett skjutfält utanför Halmstad som man kan gå runt alt forcera (har för mig att det var ganska jobbiga snår).

Angående vadning vid suse å mynning så tror jag nog att man kan uthärda de grader som finns i vattnet under den korta tiden. Men man får nog ta av sig byxorna och hoppas på inga vågor.
 
Gjorde Falkenbergs centrum- Steninge 1 april förra året i totalt vindstilla väder och utan ett moln, helt underbart och tog ca 7 timmar med matlagning inkl. lur. Vadade Susåns mynning i en halvcirkel som förslaget ovan, inga problem men hyfsat kallt.
Finns någon mindre å i Stensjö som går att hoppa över på väl valt ställe annars inga problem att följa kustlinjen hela vägen.
Ca 2,8 mil enligt GPS.
Rekommenderas starkt!
 
Skall man göra en officiell vandringsled så är nog inte det främsta hindret några geografiska hinder , utan snarare markägare som oftast inte uppskattar att det kommer några officiella turistattraktioner i närheten av deras mark.

Jag vet inte hur ån ser ut, men annars kan flytbryggor i bland vara enklare än en traditionell bro.
 
Kring åutlopp och över befintliga broar.

När jag var barn fanns resterna av kustridarevägen (historiska kustbevakningen) delvis kvar, nära strandlinjen. En stor å som Suseån har rätt varierat vattenflöde med årstiderna. Men kustvandringar om än blåsiga, är ofta mycket vackra. Strandnära markägare har ofta synpunkter precis som krävare och kramare....
Har gått kuststäckan, med de hinder som åutloppen ger, vad sommartid och kringång vid svalare väder. Kan rekommenderas.
//J
 
Klager: Håller med dig angående markägares ovilja till att ha officiella vandringsstråk inpå knuten (jag kan absolut förstå varför dessutom).

Finessen i just detta fallet är att strandskyddet ska säkerställa att man kan röra sig mellan tomter och strandlinjen. Den vägen har, så att säga, redan samhället dragit i detta fallet. Man borde inte ens behöva märka upp den (för då tror jag att man direkt får en tyngre process att dra). Orienteringen borde inte behöva vara svårare än att hela tiden hålla havet i blickfånget på samma sida av kroppen... (med undantag för någon vägvisning till bron över suseån möjligen). Jag tycker inte det borde vara något hinder för turistbyråer och andra att förmedla vandringsförslag på stråk där rätten att röra sig redan är stadfäst genom strandskyddet. Regelrätt leddragning borde inte behövas, bara en liten bro och lite tillgänglig information om möjligheten.
/Jörgen
 
I det här fallet

torde markägare inte ha så stort inflytande. Strandlinjen är hela vägen tillgänglig för allmänheten. Det finns visserligen några sjövisten som är inhängnade men det är inte vanlig tomtmark och bara man stänger boskapsgrindar så är man välkommen.

Men vildkamping skulle kunna leda till vissa konflikter. Många partier är naturreservat som betas under sommarhalvåret.

Jag menar också att vandring är mest intressant under icke sommarsäsong. De som har vandrarhem etc tror jag skulle vilja förlänga säsongen. På hösten har jag bland annat sett säl från stranden vid Grimsholmen 1 mil söder om Falkenberg.

Under sommaren så drar cykelleden utmed kusten "Ginstleden" till sig många turister som kommer i ökande skaror. I Tyskland är cykelturism en miljardindustri. Det fina med Ginstleden är bland annat att det finns färjeförbindelser och att Öresundstågen som vänder i Göteborg tar cyklar varför man kan göra varierande turupplägg t ex medvindsturer och inte behöver cykla tillbaks till startpunkten.

http://hem.passagen.se/gfried/ginst.htm

http://www.halland.se/userfiles/PDF/Cykel/Cykelleder_sv.pdf

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
K-E Lindblad Hyra kanot i Halmstad / Simlångsdalen Halland 3
Whirlwind Paddla kajak i Halmstad? Halland 7

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...