Inplastning av kartor?

Jag vill nog också slå ett slag för karfodralet. Själv så använder jag i dagsläget fodralet från SealLine:
map_case_med.jpg

Funkar fint att fästa på kajakdäcket, ha hängandes på ryggsäcken vid vandring alternativt fästa ovanpå någon av hundarnas klövjeväska. Beroende på karta (skala) så brukar man klara sig med en vikning per dag med de flesta storlekarna på fodralen.

Plastade kartor har jag bara när jag flyger, bra att rita rutter och tider på. När man sen vill ta bort det så är det bara att plocka fram sprit och trasa. Om man nu tänkt plasta in sina egna kartor så vill jag "varna" för den kartplast som vid första anblicken ser blank ut men i själva verket är lite matt. Från den går det inte att få bort det man ritat med spritpenna.

/Jesper
 
Raskesven; sa:
Jag använder Ortliebs kartfodral:

När jag åker långfärdskridsko så har jag en A4-modell av Ortliebs kartfodral med tryckknappar. http://www.globetrotter.de/de/shop/detail.php?mod_nr=ol_35030&GTID=0f906053e1d2fe3e5fb95ad6691a7128

Jag har nitat på motsvande tryckknappar på ryggsäckens bröstrem och får därmed ett kartfodral som sitter mycket lite ivägen och där ingen nackrem stör åkrörelserna. När jag skall ha baksidan framme i stället så klickar jag bara i tryckknapparna som finns i andra ändan av kartfodralet.

Men jag sliter papperskartor även om de oftast finns i sitt fodral. För kartor jag använder lite mera så vill jag ha dem på tyvek eller förstärkta med kartplast. Jag vill kunna lägga ned kartorna på isen eller snön för att få överblick över hela bladet.

Thure
 
Varmlaminering

ceciliaw; sa:
Har precis inhandlat några kartor och funderar på om det är en bra idé att plasta in dessa på något sätt? Misstänker att de kan bli rätt rejält slitna när de ligger i ryggsäcken, och skulle vilja skydda dem på något annat sätt än den vanliga plastfickan som följer med.

Antar att det borde gå utmärkt att köpa vanlig "skolboksplast", men man får väl se upp så det inte blir fula bubblor och annat... kanske är det någon här som har erfarenhet av inplastning av stora saker som kan ge tips?

Hej!
Du har redan fått en mängd bra svar, men jag har lite kompletterande förslag.
Väljer du att använda kartplast blir det som du vet lätt bubblor, men tricket där är att har en skarp kant som för över kartan samtidigt som du låter den fästa i plasten och man plastar naturligtvis bägge sidor. Ytterligare en nackdel är att du måste ta upp hela kartan varje gång du ska använda den.

Jag har provat olika kartfodral från Seal line och de är iofs bra men jag föredrar en annan lösning.

Brukar varmlaminera mina kartor för vandring. Börjar med att mäta (ben-)fickan de ska förvaras i. Därefter gör jag en mall i OH-plast (ritar ex ut en kvadrat på 10x15 cm, dock något mindre än fickan, för det ska få plats en del plast runt kartan också) som jag provar ut olika tänkbara sätt att lägga ut dessa kvadrater så de passar med min tänkta rutt. Dvs att det blir så lite skarvar som möjligt längs rutten.

Därefter tar jag en kraftigt förminskad kopia av kartan. Om du vill göra det riktigt bra så gör du en färgkopia (hos tex Office). Lagom kan vara att två förminskade kopior skall täcka hela kartan och rymmas inom din mall. Dessa används för att få överblick över hela området.

Sen klipper jag sönder kartan efter min mall. Lägger angränsande bitar "rygg mot rygg" så du har karta på bägge sidor. Därefter plastar du in dem, med minst en cm marginal på alla sidor.

Det färdiga resultatet är fem-sex hårda inplastade kartblad, som passar i din ficka, går att skriva på med permanent tusch, vilken går bort med lite sprit. Det är lätt att ta ut kompassriktningar på de hårda bladen, lätt att skriva. Du behöver inte ha hela kartan uppe utan bara ett blad i taget och vill du ha översikt tar du upp ett förminskat "översiktsblad". De tål att ha under vattnet om du vill, håller längre än dina byxor (men klipp rundade hörn, annars har du inga fickor...)

Då kanske du frågar dig var du får tag på en varmlamineringsmaskin. Det borde finnas hos alla seriösa kopieringsfirmor, t ex Copy Consult.

Jag vill inte ha min karta i ryggsäcken utan i fickan och eftersom jag klipper ut kartdelarna efter min rutt blir det aldrig mer än max tre kartblad per dag som behöver vara i benfickan, varav ett är översiktsbladet. Det är klokt att du vill skydda din karta. För även om du inte ska ha den mer än en sommar så är det värt att skydda den. En blöt karta faller lätt i bitar och då är den inte mycket att ha.

Hoppas det gick att förstå min beskrivning. Lycka till!
 
Tidigare plastade jag in hela kartan med kartplast, men sen insåg jag att den nästan bara nöts i vecken. På de kartor jag köpt i vinter har jag plastat in vecken med ca 3 cm breda remsor. Det fungerar bra, fördelarna är är att det är lättare att slippa bubblor samt att det går åt mindre kartplast förståss.
 
svartöra; sa:
crazy; sa:
Att köra med skolplast är värdelöst om man gör det på båda sidorna.
Nu menade du väl att det blir värdelöst om man inte plastar båda sidorna va?

Nej jag menade vad jag sa men jag kunde kanske ha preciserat mig. Kartan blir TUNG och väger ett hekto mer än vanligt och då pratar vi om den lilla gröna kartan. Det räcker nog med en sida då kartan tål betydligt mer än ingenting. Men som sagt. Om det finns så köp förplastade kartor.

Sen angående kartfodral så är även vissa av modellerna TUNGA. Jag provade en variant som bara betod av plast och en vattentät dragkedja. Dragkedjan gick sönder direkt och kartan pajade fast fodralet fortfarande knappt släppte in vatten. Det var den fuktiga luften som var i farten. En annan nackdel med kartfodral är att man inte får någon överblick om man inte tar modell stor vilken är TUNG. Det är inte heller någon höjdare när man måste vika om kartan om det regnar mycket.
[Ändrat av crazy 2004-04-25 kl 23:53]
 
crazy; sa:
svartöra; sa:
crazy; sa:
Att köra med skolplast är värdelöst om man gör det på båda sidorna.
Nu menade du väl att det blir värdelöst om man inte plastar båda sidorna va?

Nej jag menade vad jag sa men jag kunde kanske ha preciserat mig. Kartan blir TUNG och väger ett hekto mer än vanligt och då pratar vi om den lilla gröna kartan. Det räcker nog med en sida då kartan tål betydligt mer än ingenting.

Det problemet är ju lätt kirrat om man viker kartan på mitten och sen plastar båda sidorna. Då blir dessutom hela kartan väderskyddad, vilket ju torde vara meningen med inplastning.

Jag testar Map proof från Nikwax - har kört det på några kartor. Det funkar bättre än man kan tro, men det är ju helt klart inte som inplastade kartor eller kartor tryckta på plastfilt.
 
Kartor är lite av livets salt

Det finns många sätt att använda kartor och många starka uppfattningar vad som är rätt och fel. Jag gillar inte att inte kunna vika fram hela framsidan på kartan så att jag får hela överblicken. Finns det något härligare än att sitta och drömma över en karta?

Veckovandrar jag i fjällen skulle jag köpa ett eller två fjällkarteblad och plasta dessa på framsidan med vanlig kartplast.

Ett irriterande fenomen med att vika kartplastade kartor är att de gärna krymper i vecken framsida mot framsida. Bäst är att långtidsförvara kartorna i stora lådor t ex ritningshurtsar eller mappar och då vikta bara en gång baksida mot baksida.

Rör det sig om en kortare tur och jag inte räknar med att återvända så ofta kan det fungera med papperskarta med eller utan kartfodral.

Thure
 
ceciliaw; sa:
Har precis inhandlat några kartor och funderar på om det är en bra idé att plasta in dessa på något sätt? Misstänker att de kan bli rätt rejält slitna när de ligger i ryggsäcken, och skulle vilja skydda dem på något annat sätt än den vanliga plastfickan som följer med.

Antar att det borde gå utmärkt att köpa vanlig "skolboksplast", men man får väl se upp så det inte blir fula bubblor och annat... kanske är det någon här som har erfarenhet av inplastning av stora saker som kan ge tips?


Själv så scannar jag in de intressanta delarna av kartan där vandringen är tänkt att ägarum och skriver ut det, därefter ritar jag eventuell färdväg. Kartan (den kompletta) tar jag alltid med mig men den får ipricip "vila" under hela vandringen.


/Johnny
 
Kartfodral

Jag håller med Raskesven!
Efter inplastande av kartor i många år, med varierande resultat, så har jag numera Ortlieb´s kartfodral.
Vattentäta, smidiga och lätta!
Blir nog billigare i längden också, än att köpa plast till varje ny karta som införskaffas.
Hälsningar / Anette
 
Ortliebs kartfodral tycker jag är helt suveräna - de går aldrig upp oavsiktligt. Enda (stora) minuset är, som sagt, att de gulnar ganska fort. Efter några paddelsäsonger är de så gula att man inte ser kartan längre..
 
polarhund; sa:
Jag vill nog också slå ett slag för karfodralet. Själv så använder jag i dagsläget fodralet från SealLine:
map_case_med.jpg


/Jesper

SealLine har tillslutning endast i form av två "plastskåror" som trycks ihop, som amerikanska ZipLock påsar, visst? Jag tycker det är helt opålitligt, går upp alldeles för lätt oavsiktligt tyckte jag när jag provade. Ortlieb är helt överlägset i det avseendet.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.