Scout-rörelsen

Jag biter huvudet av skammen och ställer en direkt frâga som kanske är sâ uppenbar att alla utom jag känner till svaret .. men hur som helst, här kommer den:

Är Scoutrörelsen (Baden Powell / Alltid redo! osv) i grunden en kyrklig (katolsk) rörelse? Eller finns det bâde kyrkliga och icke-kyrkliga grenar?

Mvh / Mats
 
Från början var inte scouting någon kyrklig rörelse, utan Robert Baden-Powell som var yrkesmilitär, startade scouting för att han ville att pojkarna i London skulle ha något meningsfullt och utvecklande att göra på fritiden. I Sverige finns det en paraplyorganisation, Svenska scoutrådet, eftersom varje land bara får ha en scoutorganisation. Under Svenska scoutrådet finns fem olika scoutförbund. Svenska scout förbundet, Frälsningsarmens scoutförbund, KFUK-KFUMs scoutförbund, Nykterhetsrörelsens scoutförbund och SMU-scout (Missionsförbundets scoutförbund). Svenska scoutförbundet är lika stort som de andra förbunden tillsammans och är inte kyrkliga. De övriga förbunden är knutna till kyrkliga organisationer och ett är knutet till IOGT-NTO. Gå gärna in på http://www.scout.se om du vill veta mer!
 
Tack Anna!

Själv bor jag i Spanien, och nu när jag sâ smâtt började kolla lite pà lämpliga organisationer för att fà ut ungarna i skog och mark sà märkte jag till min förvâning att just scouterna verkade väldigt hârt knutna till den katolska kyrkan. Det stámde liksom inte med min bild av den sportige militären Baden-Powell. Dock minns jag nu att min egen korta karriär som "Nying" skedde inom SMUs organisation. Inget fel i det iofs.

Mvh / Mats
 
malindo; sa:
Tack Anna!

Själv bor jag i Spanien, och nu när jag sâ smâtt började kolla lite pà lämpliga organisationer för att fà ut ungarna i skog och mark sà märkte jag till min förvâning att just scouterna verkade väldigt hârt knutna till den katolska kyrkan. Det stámde liksom inte med min bild av den sportige militären Baden-Powell. Dock minns jag nu att min egen korta karriär som "Nying" skedde inom SMUs organisation. Inget fel i det iofs.

Mvh / Mats
Som sagt finns det två okyrkliga förbund i sverige men SSF är egentligen en kompromiss. Det är nämligen så att vill du starta ett förbund så ska det ha ett mål mer än att ägna sig åt scouting vilket SSF inte har. Men de är så att säga ett undantag men sådana finns inte i alla länder
 
Min erfarenhet är att kyrkligheten inom scoutrörelserna i olika länder varierar väldigt. Har umgåtts med australiensiska scouter som inte gav intryck av att vara mer kyrkliga än medel-Svensson. En del italienska scouter, å andra sidan, kunde knappt vara på läger med mindre än att det var gudstjänst minst en gång i veckan men gärna oftare.
Mellan dessa (ytterligheter?) ryms det mycket. I min egen kår har vi, medan jag varit aktiv, inte varit i kyrkan, men jag känner till kårer som deltar i kyrkliga arrangemeng. Oftast mer av tradition är religion, men det hindrar inte att den som vill anse att kåren är religiös har anledning till det.
 
Pedagogisk tanke.

Scoutrörelsen bygger i första hand på BP:s pedagogiska ideér. Hörnpelare är naturen och gruppen som fostrande miljö. Det skall också ställas krav på den enskillda scouten. Viktigt är att han/hon skall vara tvungen att anstränga sig, för att klara dessa krav/utmaningar. Nivån skall anpassas efter den enskillda individen så att alla kan klara kraven/utmaningarna.

Summan av det hela skall vara att fostra ungdomar till goda samhällsmedborgare, med känsla för demokrati, tollerans, ansvar osv.

Problemet har dock varit att de bärande pedagogiska tankarna har ansets så effektiva att de utnytjats av extrema politiska rörelser, religiösa rörelser osv., till att forma deras medlemar. Och då inte för att få de possitiva egenskaper som nämnts ovan.

Jag känner tex. en kvinna som var med i "den rätta" scoutrörelsen o Åolen, under kommunisttiden. denna rörelse var då förbjuden och fick därför verka under jorden. Kommunisternas egen "scoutrörelse" var dock godkänd.

Mycket av de ledarskapskurser och teambildingsaktiviteter som finns idag återfinns i Scouting for Boys.

mvh Johan
 
Det kyrkliga inslaget kan nog variera en hel del också inom Svenska Scoutförbundet. När jag i min ungdom (slutet av 70- och början av 80-talet) var med i scouterna var det kyrkliga inslaget inte oansenligt. Det bads scoutböner och marscherades till kyrkan med jämna mellanrum. Som någon påpekade här hade det nog mer med tradition än med religion att göra. Men om man är allergisk mot religiös indoktrinering kan det vara värt att göra lite research om den scoutkår man funderar på att sätta sina barn i.

Detta kan ju också ha ändrats en del sedan dess. Och någon med färskare uppgifter kanske kan bidra med information.
 
Varierar mycket

Som sagt var: inriktningen kan variera väldigt mycket.

Mellan olika länder, mellan olika förbund mellan olika kårer och mellan olika ledare inom samma kår.

En del tar fasta på det kristna inslaget. En del på natur och friluftsliv. En del tycks ha en överdriven beundran för Baden-Powell, inkluderande hans otrevligare kolonialistiska sidor. (Läs vad han skriver, och tänk er samma ord skrivna av en samtida tysk...)

Så, allt handlar om lokala förhållanden. Pröva.
 
Tack för era inlägg! Jag börjar inse sammanhangen.

Detta även sedan min spanska fru berättat att i Spanien togs Scoutrörelsen under Franco-tiden över av den katolska kyrkan, som ju var en av hörnpelarna under diktaturen. Som nâgon nämde anvánder sig ju totalitära system gärna av denna typ av rörelser för att fostra ungdomen att tänka i regimen behaglige banor.

 andra sidan var det ofta de mer ungdomliga och progressiva prästerna som drev scoutkârerna, sâ helt smutskastat rykte har scout-kàren trots allt inte fâtt, kyrklig eller inte kyrklig.

Efter lite efterforskningar verkar det som det finns mer eller mindre kyrkliga grenar att válja pà även i Spanien, men att just där jag ràkar bo bfinns enbart en katolsk gren, med Scoutböner, uppfostran enligt de kristna/katolska idealen (vilka jag inte till fullo delar) etc.

Mvh / Mats
 
Som de flesta har fått fram så är den inte i grunden kyrklig. Scouting handlar i grunden om att skapa goda samhällsmedborgare. Vad som är viktigt styrs då naturligtvis av vad som anses vara "goda samhällsmedborgare" i det land man befinner sig i.

Om vi ser till USA så är scoutrörelsen där väldigt påverkad av "den kristna högern", BSA (Boy Scouts of America, som såvitt jag vet "äger" ordet "scout" i USA...) jobbar t.ex. väldigt hårt för att förbjuda ateister, homosexuella, wicca och andra "icke korrekta" personer från att vara scouter.

Här i Sverige har vi ju haft en debatt om scoutlagen och den har väl andrats nu. Förut hette det att "en scout visar vördnad för gud och hans ord", numera heter det väl "En scout söker sin tro och respekterar andras".

Om jag inte minns fel så har man i Storbritannien nån formulering som innefattar både gud och drottningen.

Så scouting är alltså väldigt påverkat av samhället i övrigt, det skiljer sig från land till land men "grundpelarna" är desamma.

Finns mer att läsa på http://www.scout.se
 
Ytterligare lite svar

De som hittills har svarat har beskrivit situationen bra. Det finns mer eller mindre religiösa inslag i scoutförbunden runt om i världen. Här i Sverige pågår ett arbete med scoutlag, mål och stadgar för vårt paraplyorgan Svenska Scoutrådet. Det är inte riktigt som nermander skriver att scoutlagen ändrats men det mesta pekar på att det kommer att bli så inom kort (det är ju en lång process med 5 förbund som ska enas och besluta lika).

Jag brukar säga att allt i samhället var kristet 1907, att inte scouterna skulle varit det känns tämligen otänkbart. Kom ihåg att vi i Sverige är mycket mer sekulariserade än de flesta andra länder!

Sedan vill jag bara förtydliga frågan om diktaturer. De totalitära staterna i tex det forna östblocket hade inte scoutorganisationer som var anslutna till scouternas världsorganisationer, Hitlerjugend fick inte heller vara med. Däremot hade man liknande verksamheter, pionjärer var ju den sovjetiska barn och ungdomsverksamheten.

Jag tycker att du ska testa de katolska scouterna i Spanien. Om de religiösa inslagen tar överhanden är det ju bara att sluta.

/Monika Lindgren, Nykterhetsrörelsens scoutförbund och Svenska scoutrådets styrelse

(Observera dock att detta inte är något officiellt uttalande...)
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.