Min tå har domnat.

Hej!
Mina skor är givetvis trånga som alla andras, men att toppen av min stortå skulle domna bort så att jag inte har någon känsel där hade jag inte räknat med. Finns det någon som känner igen symptomen och finns det något man kan göra (förutom att sluta klättra!). Är det allvarligt? Gör ju inte ont (såklart!!), men känns mycket obehagligt....

Klättra på!
/Johan
 
Har samma problem, fast saknar känsel i båda stortårna.
Det uppstod i samband med en baskermarch för ett tag sedan.
Gick till sjuksystern och frågade. Svaret jag fick var att det var en ganska vanlig åkomma bland vpl, och berodde på att känselnerverna hade kommit i kläm och förmodligen klämts av. Reparationstid ca 6måndader-2år.
 
Känsel borta i tå

Jag fick precis samm åkomma efter en vandring. Svaret från läkaren var att det förmodlingen går bort, men det kan ta upp till 6 månader eller ett år. Nu har det gått över ett år och ytterligare en vandring och problemet är ur världen.

Du behöver nog inte sluta kättra, men det kan vara bra att kolla upp det.

Mvh Martin
 
Samma här...

Samma sak händer mig. Lider inte av det så mycket under själva klättringen, men tårna känns ordentligt bortdomnade efter passet. Brukar dock gå över på ett tag. Har inte listat ut hur jag skall lösa det heller, eftersom at dojjorna annars passar bra !
 
Inte ensam alltså

Tack för svaren, jag misstänkte nog också att det hade något med nerverna att göra, men oj 6 mån-2 år... :(
 
Jag har exakt samma problem. Min högra stortå har varit domnad sen en månad tillbaka och jag funderar på om jag borde kolla upp det... Gör ju inte ont så det borde inte vara något farligt men det känns inte så smart att trycka in dem i klätterskorna varje vecka... fast klart jag gör det ändå :)

Lycka till med din tå och klättringen!
 
hehe, oj. såg nu att den här tråden ägde rum för 7-8 år sedan... så svart på vitt, hur har det gått med tån?
 
Tryckskada av Nerv

Jag har exakt samma problem. Min högra stortå har varit domnad sen en månad tillbaka och jag funderar på om jag borde kolla upp det... Gör ju inte ont så det borde inte vara något farligt men det känns inte så smart att trycka in dem i klätterskorna varje vecka... fast klart jag gör det ändå :)

Lycka till med din tå och klättringen!

Tryckskada av Nerv

Du har skadat en nerv i tån, det tar tid för en nerv att läka hel igen, ibland blir det aldrig riktigt läkt, med domningar och känselbortfall som följd... Så använd skor som inte trycker på och runt din stortå är mitt råd - för att underlätta läkningen av nerven.

Mvh troswe
 
Tån!

är inte det egentligen en gammal myt att man ska ha för trånga skor?
Är det inte bättre att ha sköna skor som är rätt för foten?
 
är inte det egentligen en gammal myt att man ska ha för trånga skor?
Är det inte bättre att ha sköna skor som är rätt för foten?

Det kan mycket väl hända även i rymliga kängor eftersom det blir ett repetitivt slitage. När du knallar på stan tar du totalt inte många steg. Men efter 10 dagar på fjället har du nött rätt bra på fötterna efter alla steg så nerverna går av genom "materialutmattning"
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.