Vägval i Sarek?

sån där typ av bild var det längesen man såg. kul! man korsar ögonen och får en "tredje" 3d-bild i mitten va?

Precis så ska man titta. Här är en annan stereobild som illustrerar Tielmavadet så som det såg ut för många år sedan då det var lågvatten. Holmen syns mitt i bilden. Det som var ett bra vad för ett antal år sedan är det inte längre precis som Tore beskriver. (Det finns en större variant av bilden här: https://www.utsidan.se/obj/photo/ad/ad88aed5b417fe16d70cac2bda914b6c.jpg )
 

Bilagor

  • d3122a95cdf5ba2541fc6661b447fc25.jpg
    d3122a95cdf5ba2541fc6661b447fc25.jpg
    57 KB · Visningar: 762
Kanalberget eller glaciärvandring

Hej! Överväger några dagar i Sarek i sommar och Önskar tips kring vägval.

Är intresserad av ritsem guophervagge - gaskavagge - kvikkjokk.

Egentligen vill jag försöka ta vägen över kanalberget. Nu har jag bangat på det ett par tillfällen tidigare av olika grunder. Om en får kalla fötter vid kanalberget nordkam Vad är i så fall snabbaste vägen till gaskavagge från kanalberget nordsida? Två alternativ där. Jag är inte så orolig över att passera sarvesjåhkkå så det behöver inte tas med i beräkningen.

En annan tanke jag har är att istället för gaskavagge ta rapadalen - saltoloukta, då troligtvis via tielmavadet om jag prickar torkväder. Undrar hur svårt det är att hitta tielmavadet från sarvesvagge? Och hur svårt är det vadet vid gynnsamma förhållanden på en skala? :)

Jag har de senaste åren vid tre tillfällen stått vid sjön 1410 och tittat upp på Kanalbergets nordkam för att om möjligt, vid senare vandringar, ta den vägen ner till 1410. Jag har alltid sett det som för riskabelt att gå ner för den branta och lösa kammen med full fjällpackning.

Till 1410 har jag kommit via Jågåsjgaskajiegna från tältplats vid Dielmajavras.

Det är en lång vandring över glaciären, ca 4 km, den har lite sprickbildning och är ganska plan. Jag har alltid passerat över glaciären i månadsskiftet juli/augusti och då har den varit avsmält så att sprickor och brunnar varit tydliga att se.

Det har inte vid något tillfälle känts för riskabelt eller obekvämt. Jag har vandrat solo vid två övergångar. Det är naturligtvis ett högst personlig ställningstagande med glaciärvandringar, jag är ganska van vid glaciärpassager, det brukar bli några vid varje sarekvandring.

När jag i år skidade kungsleden vid Kebnekaise var det mycket lite snö, och den senaste veckans värme här uppe ger goda förutsättningar för en tidig avsmältning av glaciären.

Lite OT kanske men känslan i detta område är helt magiskt, påminner en del om Luttolako fast ännu mera osvenskt och känsla av ödemark.

Bilderna är från:
Jågåsjgaskajiegna sedd från söder.
Kanalberget från sjön 1410.
Kanalbergets nordkam fotad från Ahkajekna, norra delen av glaciären.
 

Bilagor

  • Jågåsjgaskajiegna.jpg
    Jågåsjgaskajiegna.jpg
    48.7 KB · Visningar: 736
  • Kanalberget.JPG
    Kanalberget.JPG
    168.3 KB · Visningar: 735
  • Kanalberget.Nordkam.JPG
    Kanalberget.Nordkam.JPG
    146.8 KB · Visningar: 724
Wow fina bilder! Inbjudande område och även nordkammen ser inbjudande ut :) inte dumt om det är som du säger chans för avsmältning från glaciären tidigt i år. Helt klart finare passage än övriga alternativ om kanalberget inte känns rätt. Min gissning är att stenfältet upp till klippan är det oskönaste med den vägen. Men jag kan förstås gissa fel :)

Väldigt inspirerande bilder! Lustigt att det är så många som gått upp där utan att ens försöka gå över. 2x för mig, men båda gångerna har det regnat lite. Eftersom jag bara bär mat för några dagar är ryggsäcken typ bara 5- 6kg vid halvtid så ryggsäcken påverkar inte mig så mkt
 
Här är från en annan vinkel jag tog för några år sen där det ser enklare ut
 

Bilagor

  • sarek-050 (1).jpg
    sarek-050 (1).jpg
    84.5 KB · Visningar: 702
Lätt ryggsäck

Väldigt inspirerande bilder! Lustigt att det är så många som gått upp där utan att ens försöka gå över. 2x för mig, men båda gångerna har det regnat lite. Eftersom jag bara bär mat för några dagar är ryggsäcken typ bara 5- 6kg vid halvtid så ryggsäcken påverkar inte mig så mkt

Med 5-6kg ryggsäck skulle jag välja nordryggen, jag har gjord många liknande kamvandringar med lätt ryggsäck. Från toppen av Kanalberget till fina tältplatser vid Dielmajavras är det bara 5-6 km. Vi bra sikt är det en väg som skapar minnen för resten av livet.:)
 
Jag har de senaste åren vid tre tillfällen stått vid sjön 1410 och tittat upp på Kanalbergets nordkam för att om möjligt, vid senare vandringar, ta den vägen ner till 1410. Jag har alltid sett det som för riskabelt att gå ner för den branta och lösa kammen med full fjällpackning.

Till 1410 har jag kommit via Jågåsjgaskajiegna från tältplats vid Dielmajavras.

Det är en lång vandring över glaciären, ca 4 km, den har lite sprickbildning och är ganska plan. Jag har alltid passerat över glaciären i månadsskiftet juli/augusti och då har den varit avsmält så att sprickor och brunnar varit tydliga att se.

Det har inte vid något tillfälle känts för riskabelt eller obekvämt. Jag har vandrat solo vid två övergångar. Det är naturligtvis ett högst personlig ställningstagande med glaciärvandringar, jag är ganska van vid glaciärpassager, det brukar bli några vid varje sarekvandring.

När jag i år skidade kungsleden vid Kebnekaise var det mycket lite snö, och den senaste veckans värme här uppe ger goda förutsättningar för en tidig avsmältning av glaciären.

Lite OT kanske men känslan i detta område är helt magiskt, påminner en del om Luttolako fast ännu mera osvenskt och känsla av ödemark.

Bilderna är från:
Jågåsjgaskajiegna sedd från söder.
Kanalberget från sjön 1410.
Kanalbergets nordkam fotad från Ahkajekna, norra delen av glaciären.
Du råkar inte ha fler bilder över glaciären?
 

Bilagor

  • DSC00514.jpg
    DSC00514.jpg
    46.1 KB · Visningar: 543
  • DSC00515.jpg
    DSC00515.jpg
    44.8 KB · Visningar: 534
  • DSC00516.jpg
    DSC00516.jpg
    46.5 KB · Visningar: 546
  • DSC00519.jpg
    DSC00519.jpg
    39.8 KB · Visningar: 526
  • DSC00527.jpg
    DSC00527.jpg
    48.8 KB · Visningar: 533
  • DSC00547.jpg
    DSC00547.jpg
    61.7 KB · Visningar: 535
Flera bilder i kronologisk ordning.
 

Bilagor

  • DSC00553.jpg
    DSC00553.jpg
    34.8 KB · Visningar: 532
  • DSC00559.jpg
    DSC00559.jpg
    54.4 KB · Visningar: 540
  • DSC00566.jpg
    DSC00566.jpg
    52.8 KB · Visningar: 532
Jag har alltid sett det som för riskabelt att gå ner för den branta och lösa kammen med full fjällpackning.

Fantastiska bilder från detta område, en njutning att titta på! I samband med dessa turfunderingar har jag en fråga om detta med rasbranter. Lite ungefärligt har jag uppskattat att rasbranter i Sarek har en maximal lutning på ca 45 grader. Är det mer rasar blocken längre ner på sluttningen och klippan ovanför blir ofta bar (som det ser ut på Kanalbergets nordkam på Jans foton). Min fråga är hur riskabla dessa rasbranter är. Jag har stött på sådana på Tjåggnåristjåhkkå (Njoatsosvágge) på mina fågelundersökningar och klättrat omkring ganska friskt där. Bitvis ligger klipphällarna bara i de väldiga rasbranterna, och jag funderar ibland på om en sådan rasbrant helt sonika kan ge sig på glid på grund av min - i detta sammanhang - blygsamma vikt. Vad säger ni?

Hälsningar Hans (ej alltför fjäderlätt)
 
Fantastiska bilder från detta område, en njutning att titta på! I samband med dessa turfunderingar har jag en fråga om detta med rasbranter. Lite ungefärligt har jag uppskattat att rasbranter i Sarek har en maximal lutning på ca 45 grader. Är det mer rasar blocken längre ner på sluttningen och klippan ovanför blir ofta bar (som det ser ut på Kanalbergets nordkam på Jans foton). Min fråga är hur riskabla dessa rasbranter är. Jag har stött på sådana på Tjåggnåristjåhkkå (Njoatsosvágge) på mina fågelundersökningar och klättrat omkring ganska friskt där. Bitvis ligger klipphällarna bara i de väldiga rasbranterna, och jag funderar ibland på om en sådan rasbrant helt sonika kan ge sig på glid på grund av min - i detta sammanhang - blygsamma vikt. Vad säger ni?

Hälsningar Hans (ej alltför fjäderlätt)

Det är ju alltid fråga om friktion, och om den är tillräcklig för att hålla stenarna på plats när du kliver på dem. Kan vara omöjligt att avgöra med blotta ögat och ju brantare desto riskablare. Om även om en sten inte rullar ner, kan den ändra läge lätt och man tappar fotfästet med risk för att man själv förlorar balansen (ryggsäck och hög tyngdpunkt underlättar inte precis) eller att man skadar fot/knä vilket kan vara nog så allvarligt långt från närmaste civilisation.
För de ytor som ser ut som bart berg finns ju alltid risk med frostsprängning där klipphällar som ser fasta ut kan ha lösa delar (hårfina sprickor) utan att man tänker på det.
 
Fantastiska bilder från detta område, en njutning att titta på! I samband med dessa turfunderingar har jag en fråga om detta med rasbranter. Lite ungefärligt har jag uppskattat att rasbranter i Sarek har en maximal lutning på ca 45 grader. Är det mer rasar blocken längre ner på sluttningen och klippan ovanför blir ofta bar (som det ser ut på Kanalbergets nordkam på Jans foton). Min fråga är hur riskabla dessa rasbranter är. Jag har stött på sådana på Tjåggnåristjåhkkå (Njoatsosvágge) på mina fågelundersökningar och klättrat omkring ganska friskt där. Bitvis ligger klipphällarna bara i de väldiga rasbranterna, och jag funderar ibland på om en sådan rasbrant helt sonika kan ge sig på glid på grund av min - i detta sammanhang - blygsamma vikt. Vad säger ni?

Hälsningar Hans (ej alltför fjäderlätt)

Jag Är absolut ingen expert på området men kan delge hur jag ser på ämnet då jag färdats en del i lös och brant terräng på olika platser. Exempelvis kantbergets sydöstkam har ganska små sten som rasar/flyttar sig i plural vid varje steg, samma sak på spijkkas nordöstsida med större stenar. Jag har inte varit orolig över att gå där, men självfallet tagit försiktigare steg. Tänker att om det mot min förmodan skulle bli ett riktigt ras så är en ovanför det förhoppningsvis. Har svårt att föreställa mig att en hel sluttning av stora sten som släpper vid belastning av kroppsvikt.På spijkkas nordöstsida var vi flera personer och såg då till att traversera fram och tillbaks så ingen skulle va i skottlinjen från nån annan. Och partier där det va riktigt brant och fanns mycket löst inväntade vi varandra på safespots. I andra områden, många klätterturer i alperna och ner i gamla gruvor där en bitvis passerar mycket lös och brant terräng brukar en försöka hitta safespots när någon är ovanför, detsamma vid isklättring då det alltid kommer massa is flygande från den som klättrar.

Värre är det vid klätterturer som går under snöfält och glaciärer på sommaren där det på dan kan smälta loss stenar som kommer i mycket hög fart, eller om en är på klättertur vid ordentliga oväder där det kommer stora mängder vatten som skulle kunna starta ras, eller i lavinexponerad terräng på vintern vid ofördelaktiga förhållanden. Eller långa alpina klätterturer i alperna där det bitvis kan vara massa löst som replag ovanför drar ner. Sånt är riktigt obehagligt. Här varit med om fallande sten med stora krafter många gånger men nog aldrig sett det utlösa nåt större ras, bortsett från laviner.

Bild från spijkka nordöstsida där en typiskt gärna står på safespot när andra är ovanför
 

Bilagor

  • FB_IMG_1527265614653.jpg
    FB_IMG_1527265614653.jpg
    62.1 KB · Visningar: 345
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrarman Vägval in i Sarek? Fjällvandring 13
Tagetes Sarek 2016, detaljfråga om vägval Fjällvandring 6
spajk Vägval i Sarek från ritsem till kvikkjokk Fjällvandring 3
rubens Vägval Sarek Fjällvandring 3
mekstr Sarek vägval - vad vid Rinim och båt på Sitojaure Fjällvandring 1
Tobbe C udda vägval i Sarek(?) Fjällvandring 11
pal2 Vägval i Sarek Fjällvandring 21
eyck Vägval Sarek Fjällvandring 5
Bjoern Vägval i Sarek Fjällvandring 2
Staffan Andersson Vägval sarek Fjällvandring 26
emerson vägval i Sarek Fjällvandring 7
Vägval vid Niento, Sarek Fjällvandring 1
GustavOh Vägval, Vállevágge -> Njoatsosvágge Fjällvandring 7
553344 Padjelanta - vägval mm Fjällvandring 21
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
n1zz3 Vägval Låktatjåkkastugan till Kårsavaggestugan Fjällvandring 12
fowwe Bästa vägval mellan Darreluoppalstugorna och Silbbatjåhkkå? Fjällvandring 5
KimmyA Vägval Hallingskarvet Fjällvandring 2
smux Tips på vägval mellan Skárja och Kvikkjokk Fjällvandring 15
shalin Vägval över Luottolahko? Fjällvandring 15
Schäferhunden Vägval i Skäckerfjällen Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
Ljung_dalen Vägval Fjällvandring 0
Tranan Vägval till/genom Storådörren (Lunndörrsfjället)? Fjällvandring 10
monkeyboy Helagstoppar, vägval och tips mottages tacksamt Fjällvandring 5
nickeB Vägval Basstavagge - Saltoluokta Fjällvandring 7
plaskdaja Vägval Mikkastugan - Pårtemassivet Fjällvandring 30
Staffan Andersson Vägval Lunndörren Fjällvandring 2
plaskdaja Vägval till Ahkka om man kommer norrifrån? Fjällvandring 8
k_b vägval i padjelanta? Fjällvandring 7
petratetra Vägval Sårjåsjure till Sulitelma? Fjällvandring 3
mxsr Vägval Tjörn-Göteborg Fjällvandring 2
BlondO Vägval i Abiskofjällen Fjällvandring 4
gismokvack Vägval Njåtjosvagge - Ruonas? Fjällvandring 5
hemmet vägval nedalsjön? Fjällvandring 4
plp Hjälp med vägval Pårek - Mikkastugan önskas Fjällvandring 1
rognym Vägval Fjällvandring 1
cnygardh Alternativa vägval, Kukkesvagge - Saltoluokta. Fjällvandring 2
Pohman Sarek kamvandring Fjällvandring 0
erika79 Fjällvandring i Sarek hösten 2025 Fjällvandring 5
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
RosalieK Hur svår är vandringen aktse till skierfeklippan? Fjällvandring 6
kjpil Fjällvandring med barnen i Sarek Fjällvandring 12
Materialaren Vandringsbetraktelser i relation till Kvenslers ’Sarek’ Fjällvandring 3
OscarT Tältplats nära Nammasj Fjällvandring 0
Moga Sarek 12 dagar med stopp halvvägs för proviant? Fjällvandring 9
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
mikael.johansson Platån mellan Jågåsjgaskajiegna och Oarjep Oalgásjjiegna Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.