GPS tracking på Fjället under lång tid - Hur?

Nu var det kanske inte det du frågade efter, men jag har loggat GPS spår med OruxMaps på min androidmobil (Sony Xperia Z3). Med intervallet satt till var 5e minut och även visst användande av displayen för karttittande och visst fotograferande och omkring 10 h loggning per dag och mobilen satt i flygplansläge så gick det åt ca 40% batteri per dag, met en powerbank som ge ca 2,5 fulla laddningar så räckte det för 8 dagars vandring.

Tips är att inte ladda batteriet högre än 90% och inte lägre än 10% då det inre motståndet då ökar och ger större värmeutveckling vilket innebär att mer ström går förlorad i värme jämfört när man håller sig inom 10-90% intervallet.
 
Långvandraren Andrew Skurka rekommenderar den lite äldre Suunto Ambit 3 Peak. Här är hans långtidsrecension.
https://andrewskurka.com/2018/long-term-review-suunto-ambit3-peak-gps-sport-watch/

Jag har den vanliga Ambit3:an. Saker som gör att jag inte tycker att den når ända fram och numera mest samlar damm är att den är avsedd för sportmänniskor, inte för friluft och navigation. Man måste ha internetuppkoppling för att kunna hantera innehållet i klockan och är således beroende av att Suuntos molnlösning är uppe och fungerar. Kan inte omedelbart granska filen i sitt favoritkartprogram på dator.
Inget "standardförfarande" likt Garmins grejer där klockorna dyker upp som en masslagringsenhet där man kan dumpa gpx-filer.

Jag har funnit att en billig androidmobil ställd i flygplansläge och flera minuters loggningsintervall med valfritt loggningsprogram, t.ex. OSMand, verkar dra väldigt lite batteri. Håller i flera dagar. Det och en liten powerbank så är man täckt i över en vecka iaf.
 
Jag har den vanliga Ambit3:an. Saker som gör att jag inte tycker att den når ända fram och numera mest samlar damm är att den är avsedd för sportmänniskor, inte för friluft och navigation. Man måste ha internetuppkoppling för att kunna hantera innehållet i klockan och är således beroende av att Suuntos molnlösning är uppe och fungerar. Kan inte omedelbart granska filen i sitt favoritkartprogram på dator.
Inget "standardförfarande" likt Garmins grejer där klockorna dyker upp som en masslagringsenhet där man kan dumpa gpx-filer.

Jag har funnit att en billig androidmobil ställd i flygplansläge och flera minuters loggningsintervall med valfritt loggningsprogram, t.ex. OSMand, verkar dra väldigt lite batteri. Håller i flera dagar. Det och en liten powerbank så är man täckt i över en vecka iaf.

Ehh, va?

Min kopplar med telefon och dator med bluetooth eller kabel, den har inget internet. Och nej, datorn eller telefon behöver inte heller internet för att fungera...
 
Jag har den vanliga Ambit3:an. Saker som gör att jag inte tycker att den når ända fram och numera mest samlar damm är att den är avsedd för sportmänniskor, inte för friluft och navigation. Man måste ha internetuppkoppling för att kunna hantera innehållet i klockan och är således beroende av att Suuntos molnlösning är uppe och fungerar. Kan inte omedelbart granska filen i sitt favoritkartprogram på dator.
Inget "standardförfarande" likt Garmins grejer där klockorna dyker upp som en masslagringsenhet där man kan dumpa gpx-filer.

Jag har funnit att en billig androidmobil ställd i flygplansläge och flera minuters loggningsintervall med valfritt loggningsprogram, t.ex. OSMand, verkar dra väldigt lite batteri. Håller i flera dagar. Det och en liten powerbank så är man täckt i över en vecka iaf.

Instämmer rätt mycket. Jag använder den mest till att logga rutterna som jag avverkar och sen är det kul att kunna se hastighet och hur mycket klockan är typ. Men för navigering är den kass, plus krångliga menyer och knapparna är väl tröga och Suuntoprogrammet och appen Movescount är riktigt usel.

Trots denna kritik tycker jag den är smidig när man är ute för just att logga rutten och sen få in spåret i datorn (eller mobilen om synkningen funkar)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
urbanolo GPS Fjällvandring 8
nicko_ Suorva som entré till Sarek: GPS-spår samt tältplatstips efterfrågas Fjällvandring 8
Ngez Smartphone istället för GPS Fjällvandring 33
apkungen GPS app till mobilen för bra offlinekartor Fjällvandring 4
Nordpilen Abisko-Treriksröset samt GPS Fjällvandring 6
Noahspappa GPS Tracker till Hund Fjällvandring 6
fowwe Denna röra med GPS-koordinater Fjällvandring 15
forsell GPS inköp! Fjällvandring 8
oscar.nystromer Iphone som GPS Fjällvandring 11
oscar.nystromer Råd önskas av vana: Sova i kvällssolen, Trangia kök, ont i ryggen och GPS: Fjällvandring 13
guaruska Höjdmeter Sonfjällets nationalpark Fjällvandring 5
Olaa GPS Koordinter för fjällstationer, Sylarna, Blåhamm... Fjällvandring 10
serenade Tips om GPS Fjällvandring 10
jlofg GPS koordinater mellan abisko - nikkaluokta Fjällvandring 4
kåcke GPS? Fjällvandring 3
Maxplosive Rekommendation på 1 veckas vandring? Fjällvandring 10
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 3
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
mikael.johansson Synpunkter på sarekvandring Fjällvandring 23
ErikaJT 2-3 dagarstur på Vestlandet? Fjällvandring 6
bridal123 Köpa renkött på vägen till Suorva Fjällvandring 20
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
fonkymon Nybörjare, tälta på vandring, utrustning? Fjällvandring 27
Eriktobieson20 Gröna bandet på hösten , Norr till syd Fjällvandring 8
Gupta2 synpunkter på Sarekvandring Fjällvandring 18
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
ulfbn Grundstens På Fjälltur i epub-format? Fjällvandring 1
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Wishmazter Snöläget på Cievrralahku/Tjeuralaku? Fjällvandring 5
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
elinalicia Kort fjällvandring på kalfjäll Fjällvandring 12
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
anderstegnell Feedback på planerad nybörjartur i Jämtland. Fjällvandring 10
ntnhln Tältplatser på Boalnotjåhkkå (Vájsáluokta). Fjällvandring 1
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
WilliamGurebo Temperatur i Sarek på sommaren? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.