Tält för långcykling

Några, men långtifrån alla sovsäckar säljs med vattentät påse. Investera i en sådan (eller åtminstone i en osliten plastkasse med påsklämma), om den inte följer med sovsäcken. Vet inte vad du har för cykelväskor, men i detta fall gäller hängslen och livrem ;).

Nej, de verkar mycket riktigt bara ha den gröna. I inlägg 89 sista stycket länkade jag därför till OutdoorFair, som har bägge varianterna. Ungefär samma prisbild.

får jag fråga varför sand, om det kostar 400 kronor mer? ok, jag såg nu, missade länken tror jag. Är det bara att färgen slits ut fortare?
 
får jag fråga varför sand, om det kostar 400 kronor mer? ok, jag såg nu, missade länken tror jag. Är det bara att färgen slits ut fortare?
Gå ut i solen i en svart, och därefter en vit skjorta, så slipper jag förklara det där med absorbtion och reflektion ;).
 
Jag var i en butik idag för att titta på regnjacka. Han som hjälpte mig ansåg att vaudes vattenpelare på 3000 inte kommer hålla regn om jag ska cykla i europa. Enligt honom så rinner det rätt igenom om det blir lite mer åt spöregn under en helg.

Vad säger ni angående det, håller tältet eller bör jag kanske titta på ett med 5000 i vattenpelare? för i sådana fall hade väl bergans compact 2, 5000 i vattenpelare?
 
Jag var i en butik idag för att titta på regnjacka. Han som hjälpte mig ansåg att vaudes vattenpelare på 3000 inte kommer hålla regn om jag ska cykla i europa. Enligt honom så rinner det rätt igenom om det blir lite mer åt spöregn under en helg.

Vad säger ni angående det, håller tältet eller bör jag kanske titta på ett med 5000 i vattenpelare? för i sådana fall hade väl bergans compact 2, 5000 i vattenpelare?
???
Hillebergs yttervävar håller 3000 mm vattenpelare, den tunnaste t o m "bara" 2000 mm. Mitt eget Ringstind Superlight, som fungerat utan anmärkning i dygnslånga regn, håller 3000 mm. Power Lizard, allmänt ansedd som väldigt regnsäkert, lika mycket.

Över en viss nivå är det annat än vattenpelaren, som avgör tätheten - främst sömmar och, för de lägre kvaliteterna, tältets form och din förmåga att sätta upp det utan veck och gropar. Det säljs som du sett tält med 1500 mm vattenpelare i ytterväven - de kräver mer av ägaren, men fungerar de med.

Kan försäljaren ha menat värden för din regnjacka i stället? Den ställs det ju helt andra krav på - du rör dig, det blir veck, tyget trycks mot innanförliggande ytor, ryggsäcken och annat som ligger an gnider in vatten i väven etc. Min regnjacka påstås hålla för 20 000 mm vattenpelare, men även den blir lätt fuktig under axelremmarna efter en heldag i ösregn.
 
Hmm det tror jag inte på. Marmot 1800mm har hållit snustorrt för mig. Sverige hör väl till Europa? ;)
 
???
Hillebergs yttervävar håller 3000 mm vattenpelare, den tunnaste t o m "bara" 2000 mm. Mitt eget Ringstind Superlight, som fungerat utan anmärkning i dygnslånga regn, håller 3000 mm. Power Lizard, allmänt ansedd som väldigt regnsäkert, lika mycket.

Över en viss nivå är det annat än vattenpelaren, som avgör tätheten - främst sömmar och, för de lägre kvaliteterna, tältets form och din förmåga att sätta upp det utan veck och gropar. Det säljs som du sett tält med 1500 mm vattenpelare i ytterväven - de kräver mer av ägaren, men fungerar de med.

Kan försäljaren ha menat värden för din regnjacka i stället? Den ställs det ju helt andra krav på - du rör dig, det blir veck, tyget trycks mot innanförliggande ytor, ryggsäcken och annat som ligger an gnider in vatten i väven etc. Min regnjacka påstås hålla för 20 000 mm vattenpelare, men även den blir lätt fuktig under axelremmarna efter en heldag i ösregn.

ok, så det bör inte vara några problem? nej, vi pratade specifikt om tält, han sa 5000 yttertält med fina sömmar, allt lägre är bara bra för camping när man har tillgång till presenning.

köpte nu en regnjacka med 12000 vattenpelare. Är bara rädd att sitta i ösregn och få vatten i ansiktet igen. men om ni är helt säkra på att ett tält håller helregn så antar jag att det inte är något större problem.
 
Hmm det tror jag inte på. Marmot 1800mm har hållit snustorrt för mig. Sverige hör väl till Europa? ;)

jo, sverige har rätt mycket regn, har du suttit i regn över flera dagar? han hänvisade till alpernas regn vilket jag egentligen har svårt att tro är betydligt värre än sverige under dåliga dagar (som förra året när jag cyklade då det var något form av rekord tror jag)
 
hittade lite info om det, låter som att Vaude bör hålla.. antar att Vaude har bra sömmar, någon som har tittat på sömmarna på ett vaude-tält?

"The number refers to a water column height in millimeters. For example, 1500 mm means that the fabric will withstand a 1500mm (5') column of water for more than one minute before a single drop might appear through the fabric. That's strong enough to prevent rain from leaking in a 75 mph hurricane-force storm. In the outdoor industry, they use this number as shorthand to describe the amount of coating used to make the nylon or polyester tents waterproof. Some people may also refer to this value as the hydrostatic head pressure.

The general consensus is that from 800-1000mm on, the material is waterproof. BUT, it is better to have a high water column because coatings will wear off, and the waterproofness value will decrease.

The higher the number is, the longer the waterproof ability of the material is going to last, and the more durable the tent is going to be; but the weight of the material - therefore the tent - will be noticeably higher. Long distance bicycle travelers usually choose tent with a high waterproof rating."
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
patrik_t Val av tält vid långcykling Långcykling 14
onti_brain Rekommendationer: hammock, bivvy bag, & alternativ till tält/ eller bara tält.. Långcykling 6
Nikhi Tält-Vinterjacka-Regnjacka Långcykling 17
Benny G Vattentät cykelsäck för tält o sovsäck Långcykling 19
Henrik.nu Bästa pakethållare för Ortliebväskor+Tält Långcykling 31
zabadam Cykla med tält i mars - tips? Långcykling 4
JA64 tält Långcykling 1
JohanSpringare Vandrarhem eller tält? Långcykling 22
SeekOut Tält för cykling Långcykling 15
iveqy Tält Långcykling 4
Herr Freeman Cykla i Baltikum, vilket tält och vad ska man se Långcykling 6
bjornet Gasolkök samt tält. Långcykling 5
mtbsmuffe frågar även här om tält Långcykling 22
liquidmonkey island tur med tält?? Långcykling 3
JA64 tält Långcykling 1
rockhopper vilket tält? Långcykling 39
Threeon Lättaste packlistan med kök & tält! Långcykling 3
AWG Förslag på tält Långcykling 19
federsel ha med tält/sovsäck eller ej Långcykling 6
jimpaw vilken mm gräns klassas som vattentät på tält ? Långcykling 6
Blåbär Tält Långcykling 5
nkp Tält och cykel i Alperna? Långcykling 6
x-treme Tält??? Långcykling 7
Tält Långcykling 1
Tollenm Cykelkompis våren 2022 Kiel-Athen Långcykling 1
Bengt bakom kameran Regnkläder för långcykling Långcykling 6
hilmasäventyr Sverigecykling, norr- eller söderut? Långcykling 8
olaab Vettigt styre vid långcykling Långcykling 15
olaab Bra däck vid långcykling? Långcykling 17
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Erkabubben Flerbränslekök för transkontinental långcykling Långcykling 4
KLAGER 10 års långcykling jorden runt Långcykling 4
Hinas Är OpencycleMap användbart för långcykling? Långcykling 24
I.Morgan Långcykling för första gången Långcykling 35
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
hijk Länksamling - Långcykling Långcykling 11
Gohan Icke-lädersadel för långcykling Långcykling 12
Takuyi Förbereda sig inför långcykling genom Sverige Långcykling 8
greendanger Hur undvika rån/stöld under långcykling/vandring? Långcykling 2
Mahatma Långcykling med biltema Långcykling 25
CallofNature Nishiki hybrid 401-långcykling Långcykling 2
Avskum Däck för långcykling. Långcykling 8
maria_nelson Långcykling på racer? Långcykling 19
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
StefanP- Reservdelar på långcykling Långcykling 12
Hundföraren Ny långcykling till Kina Långcykling 15
jno långcykling och kostråd? Långcykling 22
castrobal Nishiki 422 eller Nishiki pro SL för långcykling?? Långcykling 2
svenil Långcykling som PA Långcykling 12
BillyLindqvist Långcykling, hur mycket tid? Långcykling 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.