Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Klart att jag skall med!

Grymt bra jobb Leif, det här kommer att bli riktigt kul. (om nu bara isen kunde försvinna så att det går att komma igång ordentligt med träningen)

Mattias Karlsson
 
Jag är preliminärt på.

Stark jobbat Leif, klart värd en eloge för ditt arbete.
Hur ser det ut med parkering runt startplatsen?

/Johan
 
Jag vill vara med!
Men.. (det ska alltid finnas ett men!) nu undrar jag om det finns någon intressent från Malmö eller omnejden som är intresserad att samträna lite inför denna tävling? Eventuell samåkning senare. Hör i så fall gärna av er till mig. Jag är nybörjare och har en bit kvar, hela våren och sommaren, innan jag känner mig säker med att paddla 100km på havet på två dygn. Men det ska jag klara!

Jag skulle rekommendera/vilja se en funktionärsplats med en enda uppgift. Att föra en aktuell deltagarlista den dag då tävlingen börjar och som har ett telefonnummer man kan ringa eller sms:a om man bryter av en eller annan anledning. Så att, gud förbjude, vi faktiskt vet om någon saknas vid övernattningen eller målgången. Råkar man illa ut kanske man ska koncentrera sig på att få tag på sjöräddningen hellre än att jaga "funktionären".

Jag tycker att det här är ett underbart initiativ! Stort tack till dig Leif!
 
Jag är preliminärt på.

Stark jobbat Leif, klart värd en eloge för ditt arbete.
Hur ser det ut med parkering runt startplatsen?

/Johan

Tack =)

Det finns i princip hur mycket parkering som helst. Det är en hamn där, där dom dessutom brukar ställa upp båtarna för vintern. Kolla på Eniro.se, och slå på flygfoto. Så jag har mycket svårt att tro att det skulle bli något problem, iaf inte i år.
 
Anmälda:
1. Leif Jägerbrand (Paddla.se)
2. Mattias Karlsson (MattKar)
3. Johan Bjerke (Bjerke)
4. Ante Johansson (Ante J)

När ni anmäler er, kopiera gärna ovanstående och fyll i ert namn på nästa rad med nytt nummer, så blir det enklare för mig =)

Avseende ett säkerhetsnummer för att kolla så ingen försvunnit: Borde gå att lösa utan någon separat funktionär. Hamnar man i panik är det ju sjöräddningen man ska ringa för att få räddning, inte någon funktionär. Jag tycker är det är en mycket bra fråga, detta bör lösas på något sätt. Ska fundera på det under dagen. Några förslag?
 
Säkerhetsnummer

Mit förslag är att vi upprättar en startlista med namn och mobilnummer till alla föranmälda deltagare. Varje startande får ett exemplar innan start. Detta innebär att om man vill medela sig med de övriga så finns det alltid någon som kan ta emot ett samtal. Och så blir alla funktionärer.

För de som har en GPS så funkar den som en utmärkt synkad klocka.

/Mattias
 
Beträffande kommunikationen så måste det nog vara solklart vad som gäller. Att man ev har telefon är inte så bra. Om nån saknas (kraftig försenad kanske) lär förr eller senare innebära att de andra försöker nå honom över mobil. Får man då inget svar så kan det ju bero på flera saker - men det kommer nog att leda till att man larmar. Om det då visar sig att vedebörande lämnat telefonen i bilen medvetet, eller har den i kajaken utan att kolla den vid exempelvis kraftig försening så kommer det kännas fånigt när detta förklaras för helikopterpersonalen eller räddningsbåten.

Det finns en liten erfarenhet från SADE tror jag där en telefon helt enkelt hamnade i sjön, kanske finns det lite lärdomar att dra.

Jag tycker att man kan få paddla hur som helst, MEN om alla har mobil i vattentätt fodral och på kroppen (inte i kajaken) så vore det nog en fördel. Om någon vill göra annorlunda så borde det vara väl antecknat i t ex startlistan.
 
1. Leif Jägerbrand (Paddla.se)
2. Mattias Karlsson (MattKar)
3. Johan Bjerke (Bjerke)
4. Ante Johansson (Ante J)
5. Anders Karlsson (Blade 06)

Håller på just nu med att sätta ihop en enkel hemsida, där det även kommer gå att anmäla sig till tävlingen. Den kommer gå live under helgen (senast). Sedan får någon som är bra på att göra saker snygga på nätet ta över och tvätta den =)

Bra tankar och förslag av MattKar & Mezzner kring säkerheten!
 
Angående säkerhet och mera regler!

Nu är det ju såhär...
Vi skall vi inte paddla över Atlanten...
Det kommer att vara varmt i vattnet, vi kommer att paddla nära land precis hela vägen.
Vi är inte i Alska bland vithajar och grizzlybjörnar, eller i Panama City bland skurkar och banditer. Blåser det storm paddlar vi inte alls eller en anan mycket skyddad sträckning.

Det är farligt att leva, men vad kan hända som är så farligt?
Ja, jo någon kan ju säkert få en hjärtattack i sin båt, någon kan säkert bli överkörd av några båtslynglar eller RIB-båts-nördar, någon kan säkert lyckas paddla runt Tjörn istället...
Men det är ju det som är tjusningen med livet, att få vara fri, att inte ha totalkontroll på precis allt varenda minut, att våga ta till sig det oväntade och att spränga sina egna barriärer.
Det är ju det som kallas "Äventyr" i dess verkliga bemärkelse.

Det finns väl tillräckligt mycket regler och måsten i allas våra liv och verklighet för att vi som "nyttiga idioter" skall göra som vi alltid gör, utan att ens fundera över det?
Stora delar av världens befolkning är av nöden tvungna att leva hårt, vi har förmånen att leva i en "bubbla" där vi har så förspänt att vi har blivit demokratiskt politiskt korrekta mjukisar som tycker att vi skall ha reflexväst så fort vi skall gå över gatan.

Vet inte varför jag är så rabiat mot alla förmaningar och säkerhetskutym i detta fall, men jag tycker verkligen att vi kunde få vara fria kvinnor& män den här gången.
Varför göra det hela tlil en "dussingrej" när vi inte behöver?

Sunt förnuft, att känna och lära känna sina egna begränsningar och därigenom bidra till sitt eget goda exempel, utan att klanka och peka finger åt alla andra bara för att de inte gör precis som man själv gör...

Det räcker fint :) A
 
Tycker var en paddlar efter egen förmåga såklart! Men tycker det hade varit roligt om det ändå är ett race! Om min rygg håller(ischias) för att sitta så länge i kajaken är jag oxå med såklart!
Ryggen min mår bra av paddlingen men just detta att sitta så länge är problemet! Men jag hoppas å ska testa med ett riktigt LD-pass mkt snart ;)

/Janne
 
Tycker var en paddlar efter egen förmåga såklart! Men tycker det hade varit roligt om det ändå är ett race! Om min rygg håller(ischias) för att sitta så länge i kajaken är jag oxå med såklart!
Ryggen min mår bra av paddlingen men just detta att sitta så länge är problemet! Men jag hoppas å ska testa med ett riktigt LD-pass mkt snart ;)

/Janne

Jag kommer att ha roligt men tävlingsnerven vurmar för den tävling vi ursprungligen diskuterade.
Detta är ju en trevlig tävling à la Vätternrundan/ Vasaloppet.
Långfärd är något helt annat som ställer helt andra krav på basutr, extra utr, säkerhets utr osv.

Vi skall ha kul och se vem som fixar detta snabbast utan att komplicera detta mer än nödvändigt.

/Bjerke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...