Tävling: Orust runt, 2 dgr, intresse?

Ja jag var ju inte med men såg härligt ut, väldigt imponerande att få till ett så stort och lyckat arrangemang redan första året! "Instant Classic" känns det lite som. Nästa år kanske jag kan joina..
 
Like driving in France!

Like driving directions in France:
Just go straight ahead, if no sign of what you are looking for, keep going straight through all roundabouts...
A hint:
150 m along the shoreline against Härmanö, good luck next year :) A
 
Portage vid Sandvik innanför Lyr skulle kanske kunna godtas som alternativ väg vid svåra vindförhållanden.

Det kan ju vara besvärligare än det ser ut på kartan förstås. Kanske rent av olämpligt ur trafiksäkerhetsynpunkt på grund av vägen..

http://kartor.eniro.se/query?mop=aq&mapstate=7%3B11.48712%3B58.09612%3Ba%3B11.46623%3B58.10285%3B11.50801%3B58.08940%3B1512%3B919%3B0%3B1&mapcomp=%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B%3B0%3B0%3B%3B%3B%3B0&what=map_adr&mymap=NjQ1YTc3ZjI6MTIzYWI1ZWJhYWQ6LTdmODE%3D

Jag, Anders & Mattias satt och diskuterade ditt förslag över en grillning häromdagen. Det som är bra med förslaget är att den som vill då kan ta en väg som i princip är superskyddad (med bohusländska mått mätt) hela vägen, vilket borde öppna upp för att fler kommer till start även om det är sjörövarväder.

Nackdelen är att man tjänar c:a 5,5 kilometer jämfört med "säkerhetsvägen", dvs insidan Lyr och sedan smita mellan Bockholmarna. Även jämfört med 'raka-spåret' är det kortare att gå på insidan Lyr och sedan bära.

Andemeningen med tävlingen är ju att vi ska paddla tillsammans, inte bära. Det skulle ju vara djupt olyckligt om det slutade med att merparten bar sina kajaker över land för att vinna tid. Det får inte hända, och därför får det inte löna sig tidsmässigt att bära kajaken över land.

Vårt förslag är således: Det är tillåtet att bära kajaken över land på det stället du markerade, men om man gör det så får man en timmes tidstillägg.

Dessutom kommer det i så fall betonas på hemsidan, i all kommunikation och på skepparmötet att det enbart är en nödväg som skall tas om man känner sig osäker, eftersom andemeningen är att vi ska paddla tillsammans.

Vad tycker alla ni andra? Är det en bra idé? Är en timmes tidstillägg för lite, ska det vara två eller fem timmar extra? Eller ska det inte vara tillåtet alls, eftersom tävlingen heter "Orust Runt" och inte "Orust Runt med möjlighet till genväg över land"?

Kom igen, säg vad ni tycker :)
 
Andemeningen med tävlingen är ju att vi ska paddla tillsammans, inte bära. Det skulle ju vara djupt olyckligt om det slutade med att merparten bar sina kajaker över land för att vinna tid. Är en timmes tidstillägg för lite, ska det vara två eller fem timmar extra? Eller ska det inte vara tillåtet alls, eftersom tävlingen heter "Orust Runt" och inte "Orust Runt med möjlighet till genväg över land"?

Kom igen, säg vad ni tycker :)

Det var ju meningen att det skulle vara en tävling i havsmiljö och inte traska över över land med kajaken. Tillåter man det så finns det säkert flera platser (Lilla Askerön) man kan bära kajaken och då är ju hela meningen med tävlingen borta. Dessutom med mat, vatten och utrustning för 2 dagar blir det ganska tungt att släpa kajaken över land.


Tycker inte det skall vara tillåtet

/LK
 
Det var ju meningen att det skulle vara en tävling i havsmiljö och inte traska över över land med kajaken. Tillåter man det så finns det säkert flera platser (Lilla Askerön) man kan bära kajaken och då är ju hela meningen med tävlingen borta. Dessutom med mat, vatten och utrustning för 2 dagar blir det ganska tungt att släpa kajaken över land.


Tycker inte det skall vara tillåtet

/LK

Kan bara hålla med! Hoppas själv ha hälsan att kunna deltaga nästa år å då vill jag paddla inte bära min mkt snabba hafskajak ;)

/Janne
 
Tillåtet med rejält tidstillägg

Låt just detta speciella (slipper exponerade passager) lyft vara tillåtet - men med kännbart tidstillägg - får förhoppningsvis fler att starta (Leifs synpunkt).

/Tobbe, Vattendjur på baksidan
 
Låt just detta speciella (slipper exponerade passager) lyft vara tillåtet - men med kännbart tidstillägg - får förhoppningsvis fler att starta (Leifs synpunkt).

/Tobbe, Vattendjur på baksidan

Om det skall tillåtas att bära så vore det enklaste att de som tar "genvägen" placeras bakom långsammaste paddlare som har padlat den "riktiga" rutten dag 1 plus ett fem-sex timmars tidstillägg utöver det.



/LK
 
Det som skiljer Orust runt från andra är övernattningen och de långa sträckorna två dagar i rad. Tycker inte att lyftet tillför något till det konceptet. Antalet paddlare kan inte öka så mycket om det inte ska behövas två öar eller obligatoriskt tältdelning (minst 3 pers i varje tvåmanstält).

Om man tillåter lyft så bör "straffet" vara realistiskt. Visst ska det kännas men inte vara orimligt! Om man sparar 5 km på lyftet så kan man lägga på 10% på tiden. Själva lyftet är ju inte heller gratis tidsmässigt om man har en fullastad kanot så jag tror att inte att en majoritet gör det.
 
Jag är tveksam till att tillåta lyft överhuvudtaget. Orust Runt är en tävling i havsmiljö och den ställs inte in oavsett väder, utan det är deltagarnas eget omdöme och kompetens som gäller. Jag ser inget problem om det ena året blir 15 startande på grund av busväder och nästa 150 i stiltje och sol (annat än såklart tältutrymme på Vallerö ;-). Det finns andra långa paddlingar, både tävlingar och klubbturer som går i mer skyddade vatten eller där hänsyn tas till de som brister i kompetens (eller har svårt att bedöma den).
För mig är lite av lockelsen med Orust Runt att deltagarna använder sitt omdöme och bedömer förhållandena och själv väljer att delta eller avstå, att gå raka vägen eller mera skyddat - men att i slutändan själv fatta besluten och vara beredd att står för dem. Ingen tävlingsledning, arrangör eller lagledare att luta sig mot.
Jämför med havskappseglingar som Fastnet Race som startas även full i storm och är en kamp både i att segla väl men lika mycket i att bedöma och hantera de förhållanden som kan tänkas råda.
Alla tävlingar behöver inte vara anpassade till minsta gemensamm nämnare.
 
Mkt vettigt från Björn T. som vanligt ;)
Det underbara med Orust Runt är ju just det att man får ta egna beslut om vägen! Gå raka vägen eller söka lä som tex gå innanför Lyr!
Nu går ju "tävlingen" tidigare nästa år å då kanske med större chans på bra paddlingsväder!
Om nu inte alla tält kommer få plats på Vallerö så har jag ett förslag att vi skippar tälten å bara använder sovsäcksöverdrag!

/Janne
 
Bra diskussion!

Men det är mycket snack om att tälten inte får plats tycker jag... ;-)
Nu var vi ju drygt 70 och höll i stort sett till nere vid stranden, det får plats flera hundra pers, inga problem! Sedan går det ju att tälta på sten om det kniper...

Jag undrar mest var alla tips på sponsorer är? ;-)

A
 
Senast ändrad:
Portage vid Sandvik innanför Lyr skulle kanske kunna godtas som alternativ väg vid svåra vindförhållanden.

Jag vill gärna förtydliga mig lite. Med svåra vindförhållanden menar jag syd-sydvästliga vindar starkare än under tävlingen 2009. Det vore ju tråkigt om bara en handfull av de anmälda kom till start för att det blåser kuling.

I övrigt har jag förståelse för kritiken. Att paddla "Orust Runt fast bara nästan" känns inte bra. Hoppas förstås på minst lika god tur med vädret nästa år.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jörgen Andersson Tävling: Göteborgs Kajakrace, intresse? Paddling allmänt 44
bhindas Köpa motion/tävling kajak, var? Paddling allmänt 1
Stuvarn Saknar en tävling för havskajaker i havsmiljö! Paddling allmänt 24
avslutat medlemskap 1003 Tävling/lek? Paddling allmänt 9
fibbla TÄVLING FÖR GLADA MOTIONÄRER Paddling allmänt 0
jonssonmartin Långdistans paddling Tävling???? Paddling allmänt 5
utesälen Paddling i lä vid Orust/Tjörn Paddling allmänt 4
orjanraberg Tältplatser nära Hjältön vid Orust som går att nå från land? Paddling allmänt 2
Gustav Cronhamn Run Tjörn och Orust Paddling allmänt 8
karinoj Övernattningsplats runt Stocken/Orust Paddling allmänt 3
fredric_verklig.se Paddling från Stocken (Orust)? Paddling allmänt 1
jonta Paddling i Bohuslän Orust! Paddling allmänt 2
Orust Paddling allmänt 1
Henmar Tips på turer för Packraft runt Sälen/Tandådalen? Paddling allmänt 4
LinaHa Östersjön runt Paddling allmänt 0
friluftaren Paddla runt Adelsön? Paddling allmänt 3
BS tältplatser runt Kållandsö och Lurö Paddling allmänt 1
igs Paddling runt Siljan Paddling allmänt 3
Lumberjack92 Söker turförslag, Kanadensare runt Göteborg ca 4 dagar Paddling allmänt 2
Grönblad Packrafting runt Stockholm Paddling allmänt 2
friluftaren Paddla runt mälaröarna, finns tältplatser? Paddling allmänt 13
thureb Dagstursförslag Stockholm 1 Härsö runt Paddling allmänt 0
greendanger Hur svårt att inte slå runt? Paddling allmänt 12
s3.n Tips på övernattningstur runt Örebro! Paddling allmänt 4
fetgris Mälaren-hjälmaren runt Paddling allmänt 7
Ha st Lidingö Runt – träningspaddling 25 km, följer du med? Paddling allmänt 5
Kajak Cykel Hyresvilkor, kajak runt Kinda Kanal Paddling allmänt 15
Johan.Larsson Event - Paddla Viaredssjön runt 14/8 2011 Paddling allmänt 0
maddebjörkö Paddling runt Skärhamn Paddling allmänt 1
info19 Motionsloppet Tylön Runt Paddling allmänt 6
Leo_73 Runt Vänern Paddling allmänt 21
hisbro kajak klubb runt Grebbestad ? Paddling allmänt 4
paugusts Iläggsplatser runt Göteborg? Paddling allmänt 12
anna-r Vi är på väg runt västsverige, några tips? Paddling allmänt 2
19780 Kajak runt Korsika Paddling allmänt 2
Peifen Runt Irland Paddling allmänt 2
fraewu Paddla runt Vancouver Paddling allmänt 4
surpaleijon Är det farligt att slå runt? Paddling allmänt 23
Rindmyr Paddla igenom eller paddla runt!? Paddling allmänt 6
hassex Filmtajm Djurgården runt på 9min Paddling allmänt 0
Erik Barkefors Skapa ditt eget "Jogersö Runt" Paddling allmänt 14
Kjell Lundgren Ekoln Runt 2008 Paddling allmänt 2
Vandrare För er som tröttnat på att läsa om att paddla Sveriges kust runt Paddling allmänt 2
Nixons Paddelhelg runt Stocholm, var? Paddling allmänt 3
Alexander85 Paddla runt England? Paddling allmänt 7
Friluftsnomad Paddla runt Östersjön? vill du med Paddling allmänt 0
Kjell Lundgren Motionslopp Ekoln Runt i Uppsala 19:e Augusti Paddling allmänt 5
Arneri Paddla Värmdö runt den 22:a juli! Paddling allmänt 3
undersidan Runt sveriges kust... i roddbåt Paddling allmänt 0
quadrix Helgpaddling kajak runt stockholm.. Paddling allmänt 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.