Paddling allmänt Kust och sjöpaddling

Svara

Ämnesverktyg Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2018-12-26, 15:26
sestos sestos är inte uppkopplad

Erfarenheter av Artisant 5G

Kan vara en intressant kajak, men förefaller att vara ovanlig.

Har någon provat den och kan kommentera manövrerbarhet och egenskaper i grov sjö?

undrar

Staffan
Svara med citat
Gammal 2018-12-29, 09:06
Utvandraren Utvandraren är inte uppkopplad

Du kommer knappast att få många svar. Jag har bara sett en sådan i Finland och det finns säkert färre i Sverige. En kompis har dock en sådan, så jag kan kommentera lite vad jag sett och uppfattat. Den är snabb och kursstabil, men kan ändå svänga, trots att den inte är en brittisk playkajak. Initialstabiliteten är lite livligare, men knappast nämnvärt annorlunda än i min Skim Beaufort. Lägre än i en flatbottnad playkajak, dock. Sittbrunnsöppningen är för kort om man är över medellängd, vilket också gör att man inte kommer bakåt med ryggen för rollar. I grov sjö beter den sig bra enligt vad jag sett från min kajak.

Kan ju vara en bra kajak om det är en sådan du vill ha, men bör nog provas. Själv är jag t.ex inte så förtjust i Artisan Millenium, som ju var en av de bästa kajakerna för tjugo år sedan, utan föredrar lite modernare skapelser av brittiskt stuk.
Svara med citat
Gammal 2018-12-31, 14:48
sestos sestos är inte uppkopplad

Tack för svaret !

Jag har haft både Artisan 2000 och Millennium tidigare och hoppades på att en del klassiska brister var avhjälpta men tydligen är det fortfarande en hög baksarg i sittbrunnen trots att de säger sig ha sänkt den något. Fick även veta att den inte rider så bra över vågorna utan att fören gärna går in.

Staffan
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:30.

Logga in