Kylväska i kajak

Hej
Jag undrar hur ni håller era frysta/kylda saker kalla i kajaken?
Fann att allt var töat efter 30 timmar under förra veckans paddling och har nu börjat spåna/skissa på ny kylväska men vill naturligtvis höra om era idéer.
 
Hej
Jag undrar hur ni håller era frysta/kylda saker kalla i kajaken?
Fann att allt var töat efter 30 timmar under förra veckans paddling och har nu börjat spåna/skissa på ny kylväska men vill naturligtvis höra om era idéer.

Kanske inte kylväska men kylklampar i form av fryst färskvatten i PETflaskor är mitt tips för kallhållningen - dels kylklmap och sedan dricksvatten och slutligen en förpackning som är lätt viktmässigt och kan pantas/komprimeras användas för dryck igen under turen.

Att hålla något fryst mer än 30 timmar i +20 grader är nog inte så enkelt utan att tillföra mer kyla utifrån och batterier för kylning känns orimligt i kajak.
På djupt vatten är det ju ofta svalare men maten måste packas därefter om du ska "sänka den". Fuktigt omslag som dunstar och kyler och återfuktas kanske är mer görligt i kajak.

Berätta gärna om du hittar någon bra lösning.

/Patrik
 
En av mina kamrater har byggt en kylbox måttat efter utrymmet i en VKV Anita och isolerat med frigolit. Torris och har på så sett kunnat äta glass efter något dygn.

Instämmer med föregående förslag med fryst dricksvatten som kylklampar. Men nån form av isolering t ex en box av liggunderlagsmaterial bör övervägas. Kanske komplettera med en blöt handduk eller liknande på däck ovanför kylboxen för att avdunstning där skall minska värmeavledandet.

Annars är avkylning av dryck på djupt vatten en enkel och vettig åtgärd. H-mjölk om man vill äta gröt och inte gillar torrmjölk.

Thure
 
Min tanke gick först till att isolera insidan av en kylväska med liggunderlag. Tanke två var att isolera på utsidan.
Tanke tre är att köpa en plastlåda av "rätt" storlek och isolera utsidan. Bör bli hygieniskt med möjlighet att diska ur lådan vid hemkomst.
Jag fryser såklart allt som går att frysa, mjölk, färdiglagat eller olagat.

Det där med blöt handduk hade jag inte en tanke på, jag lånar den Thure.
 
Vet inte vad för mat du har med dig, eller hur länge du är ute, men jag har haft rökta prinskorvar, falukorv, kokta ägg etc. glömda i min svarta packväska på motorcykeln en solig, varm helg torsdag till söndag när var på GS Meeting i Feringe. Nyfiken som jag är slängde jag såklart inte maten, kött är heligt då grisen i detta fall pliktat med livet för att bli mat, och det var fortfarande på söndag kväll helt perfekt även om Bambatanten från ungdomen skulle haft synpunkter.

Ett gammalt trick om du är en omnivor är att ta med renskuret nötkött som inte behöver vara rökt, i bit, sedan skär du varje dag bort det ”yttre lagret” till kvällens supé, funkar helbra & håller ”jättelänge” utan kyla.
 
Jag brukar klara mig på den naturliga avkylningen som redan blir med havsvatten på andra sidan skrovet. Öl, korv, och ost brukar inte ta skada av det iaf. Vid lägret sänker jag bara ner det i sjön. En vanlig kylväska med isklamp håller ju ändå max några timmar.
 
Jag har kört en mjuk liten kylväska med pet-flaska med fryst vatten. Sen slänger jag ner mat som gärna är fryst; färskost, bacon, kött och liknande. Håller sig rätt länge - när jag var på långtur mitt i sommaren så hände det att jag fick vänta en dag till med att äta maten för att den inte hunnit tina. Plywoodskrovet som jag har isolerar säkert rätt hyfsat.
 
När vi paddlar längre turer så har vi matvaror som klarar av det. Sen klara ost, ägg, rökt saker o långmjölk/grädde bra. Om man har saker som inte tål värme så får man torka det. Sen finns det lyxkonserver som confit på anka.
 
Någon som provat med flytande kväve?

Där jag jobbade för rätt så länge sedan hade vi flytande kväve i en speciell termos som heter kryokärl
https://www.google.se/search?q=kryo...fA05ncAhWGFSwKHRQrA1sQsAQINw&biw=1280&bih=900

Flytande kväve är -195 grader C, så det gäller att vara försiktig.

Vad jag kommer ihåg var flytande kväve billigt, så man kunde slösa som att göra glass fort. Hälla ut någon liter på kontorsstolen var det bara en person som tog sig friheten att göra en gång.


Flytande kväve är om jag fattat saken rätt restprodukt vid ”framställning” av syre till svetsning ur vanlig luft. Arbetsgivaren köpte sådär 50 liter åt gången från AGA.

Jag började de fundera på om jag skrivit något om flytande kväve tidigare och jag hittade dessa 2.

https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=436034&postcount=5


https://www.utsidan.se/forum/showpost.php?p=212393&postcount=44

Per
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Stuvarn Kylväska/kylklampar! Paddling allmänt 8
avslutat_17_06_20 behöver en ny kylväska, vilken? Paddling allmänt 0
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...