Solcellsladdare

minn kota

Vill inte kapa någon annas tråd men jag har en "liknande" fråga och här verkar finnas kunnigt folk. Själv är jag så jädrans oteknisk!

Fråga: Jag har en Minn Kota (traxxis), 12 v, trollingmotor med tillhörande batteri (typ bilbatteri, väger 30 kg, hittar ingen info om effekt på det) som jag tar hem och laddar. Om jag håller mig under maxfart (där paddlar ni ifrån mig!) kan jag köra min lilla tvålkopp till och från min lilla ö på en laddning i lugn sjö. Det finns inga marginaler och även om jag kan ro skulle det kännas bättre och säkrare med lite extra kräm i form av solcellsladdning. Finns det någon här som vet något om den saken? Gloparna på solcellsbutiken vet ingenting om detta, det har inte riktigt slagit igenom ännu och vi har lite begränsat utbud här.
 
Det bör stå hur många amperetimmar (Ah) batteriet är på.
Om det väger 30 kg så är det säkert på 100Ah.

Med 4A laddström laddar du det på 25 timmar.

En 50W panel ger 4A i teorin, men du kan räkna på 2A i praktiken. Alltså 50 timmar.

Ska du vara på din ö i ett par dagar kan det ju funka, men ett extra batteri är inte så dyrt.
 
Tre tänkbara lösningar.
Ett köp ett likadant batteri till ladda det hemma och för med det ut. Nu har du dubbel kapacitet.
Två ställ reservbatteriet på ön och köp en solladdare till öbatteriet, byt där.
Tre köp ett större batteri så att du får den reserv du vill ha. För ruff sjö, motvind etc.

Laddare solcell 100 W på taket av stugan. Bör ge 6-15 W vid gråväder.
https://www.kjell.com/se/sortiment/...ning/solceller/flexibel-solpanel-100-w-p45104

go tur
 
Tack för era tips och förslag! Jag tar allt i beaktande. Det är bara det att ett batteri är tungt nog att släpa i och ur båten, i och ur bilen osv. och någon stuga finns inte på ön. Därför tänkte jag att solcellsladdare i båten skulle vara bra att ha som reserv. Funderar vidare och tar tacksamt emot era tips.
 
Finns litiumbatterier lätta kompitabla med fordonsel 12v.
Kemi LiFePo4 haverisäker men inte samma energitätjet som lion/lipo.

Mc batterier finns på Biltema
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...