Varm pjäxa till löshälsåkning?

Hej,
Jag har tänkt att investera i löshälssystemet efter 12 års åkning med fasthäl och Garmontpjäxa.
Mitt problem är att jag alltid fryser om fötterna, jag har fått ett tips om att testa med stödstrumpor men dit har jag inte kommit ännu. Jag använder alltid skoöverdrag för och överleva. :)
En fördel med löshäl tror jag är att man rör på foten mer jämfört fasthäl och på så sätt håller sig varmare.

Kan jag få tips på varma stabila löshälspjäxor.


// Mikael
 
Är Rossignol bra?

Jag har sett ett par alternativ men jag vet inget om dem hos Pikmakarn

ROSSIGNOL BCX3

ROSSIGNOL BCX5

ROSSIGNOL BCX7
 
Hej,
Jag har tänkt att investera i löshälssystemet efter 12 års åkning med fasthäl och Garmontpjäxa.
Mitt problem är att jag alltid fryser om fötterna, jag har fått ett tips om att testa med stödstrumpor men dit har jag inte kommit ännu. Jag använder alltid skoöverdrag för och överleva. :)
En fördel med löshäl tror jag är att man rör på foten mer jämfört fasthäl och på så sätt håller sig varmare.

Kan jag få tips på varma stabila löshälspjäxor.


// Mikael

Har just detta problem själv. Var tvungen att släppa mina egentillverkade lätta glappgrillor och gå över till 'vanlig' löshäl + italienska Crispi Stetind (en mycket vanlig känga ute på isarna) för värmens skull. När inte ens de är varma nog klistrar jag på ett par fotvärmare* på sockorna under tårna. Mycket enklare att hantera än överdrag.

* http://www.outdoorstore.se/ta-handvarmare.html
 
Är glapp kallt istället för hype 2013?

Har just detta problem själv. Var tvungen att släppa mina egentillverkade lätta glappgrillor och gå över till 'vanlig' löshäl + italienska Crispi Stetind (en mycket vanlig känga ute på isarna) för värmens skull.

Kan du utveckla det där lite Torbjörn? Är det själva konstruktionen och åktekniken som gör att glapp blir kallare än att åka med BC eller är det bara Stetind som är en varmare känga än de du använde till glappisarna? Jag har just skakat liv i ett avsomnat glapprojekt och 'ska bara' lite innan det blir provåkning men inte tänkte jag att det skulle bli åkning med kalla fötter.
 
Kan du utveckla det där lite Torbjörn? Är det själva konstruktionen och åktekniken som gör att glapp blir kallare än att åka med BC eller är det bara Stetind som är en varmare känga än de du använde till glappisarna? Jag har just skakat liv i ett avsomnat glapprojekt och 'ska bara' lite innan det blir provåkning men inte tänkte jag att det skulle bli åkning med kalla fötter.

Ledsen för detta (alltför?) sena svar. Ja de nya skorna är lite varmare. Dessutom står man på plast. Förut direkt på al-profilen. Trist, för glapparna gav en helt annan och härligare känsla. Kängan "rullar" på profilen; ungefär som när man promenerar. Men nu när det finns kuddar skall jag köra glapp när förhållandena så medger.

Dra för all del igång ditt projekt igen - roligare finns inte!

Jag skrev en del om mitt bygge här:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=36377

Några foton hittar du under min bildflik.

Lycka till
T
 
Jag har sett ett par alternativ men jag vet inget om dem hos Pikmakarn

ROSSIGNOL BCX3

ROSSIGNOL BCX5

ROSSIGNOL BCX7

Jag är frusen av mig speciellt händer och tår och jag upplever bcx7:an som varm. Jag har dock en storlek större än normalt så det får plats med en tunn merino- å en medeltjockstrumpa :p
 
Det blev ett par Alpina Traverse

Efter rekommendation från en testare liksom även pjäxtest ur Utemagasinet 2013 nr.10

Jag har skannat testet om det är nån som är intresserad?
Hör av er.


Jag valde ett par Alpina Traverse med SKYLLERMARKS RÖD NNN BC
 
En nackdel med alla pjäxor jag sett för Rottefellas BC-bindning, är att de vid användning böjs i sulan. Helt normalt och egentligen önskvärt - utom när skon sitter på en skridsko! Av det skälet att glappreturen blir ofullständig. När min grilla återfjädrat har jag ett glapp på 8 mm mellan grilla och klack. Detta innebär att det är onödigt svårt att få skenan att "fästa" omedelbart vid skärisättningen vilket medför oren och "skrapig" start av skäret.

Om det funnes en bra lösning för att höja tåns infästning några mm så skulle mycket vara vunnet. Hastighetsåkare skulle aldrig tolerera nuvarande utförande. På hastighetsskridskor är returen absolut och så kraftig att det smäller! OK, vi är inga "speedskaters" (fast det finns några) men vi vinner på att använda oss av deras teknik så långt det är möjligt. Effektivare, roligare och elegantare.

Själv har jag apterat den glappretur jag använder till mina egentillverkade glappgrillor även på löshälarna. Löser dock bara problemet till hälften. Funderar/skissar lite på en egen tåbindningslösning passande mina BC-kängor. En lösning som dessutom löser problemet med hopfrysning. Att kunna låsa hälen till grillan vid klabbföre (djup kramsnö) är också ett önskemål.

Någon mer med tankar i denna riktning?
 
En nackdel med alla pjäxor jag sett för Rottefellas BC-bindning, är att de vid användning böjs i sulan. ... Av det skälet att glappreturen blir ofullständig. När min grilla återfjädrat har jag ett glapp på 8 mm mellan grilla och klack.

Aha, beror det på att sulan har böjt sig?! Jag har retat mig på detta länge. Mina alpinapjäxor beter sig på exakt detta sätt på mina Skyllermarks Röd.

Jag har funderat på att slipa bort en del under bakre delen av framsulan för att lösa problemet, men det kanske bara är en tillfällig lösning om det är som du säger, nämligen att sulan har böjt sig. Jag tar gärna tips på hur man kan komma till rätta med detta.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kr-val "varm" och "kall" is Långfärdskridsko 2
smn Stabil pjäxa Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
Max.M Haglöfs Novalite, vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
Sknuutila Vilken pjäxa ? Långfärdskridsko 6
lars.brickstad Samma pjäxa till längdskidorna som till långfärdsskridskorna? Långfärdskridsko 22
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
Laffe Kan denna pjäxa användas till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 9
Ajfandetvarintedu Pjäxa till löshälsskridskoåkning utan syntetmaterial Långfärdskridsko 1
Eventhyr84 Funderingar ang pjäxa. Långfärdskridsko 5
rab Går denna pjäxa sönder snart? Långfärdskridsko 3
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
Chrisdefc Skridsko+pjäxa+skidor=? Långfärdskridsko 9
Handers Bra pjäxa för löshäl Långfärdskridsko 3
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
amkarl Pjäxa till Salomons smala? Långfärdskridsko 11
alemao Vilken pjäxa för både långfärdsskridsko och längdskidor? Långfärdskridsko 8
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
Sinegraf Meindl som "pjäxa" Långfärdskridsko 27
Mackan2 Val av pjäxa?? Långfärdskridsko 18
Prunus padus Pjäxa för svaga vrister? Långfärdskridsko 20
angelikaj Vilken pjäxa? Långfärdskridsko 2
bieurn Skridskokänga/pjäxa till "Almgrens Snabb"? Långfärdskridsko 2
fredrik-h Utrustning, pjäxa - skridsko Långfärdskridsko 5
salgo60 Stabil och lätt skridsko pjäxa Långfärdskridsko 11
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1
supermaggan Byta till stabila skridskor/pjäxor? Långfärdskridsko 11
joanna Kopplingsbeslag till dubbelpik? Långfärdskridsko 17
jofo69 Brynställ till Skyllermarks Röd Långfärdskridsko 5
Juanderer Skridskor till Finland Långfärdskridsko 11
AAAnna Fischer skatepjäxa rc3 till långfärdsskridskor? Långfärdskridsko 1
Friluftswannabe Långfärdsskridskor till barn Långfärdskridsko 8
Lortkatt Skridskor till Hanwag-kängor Långfärdskridsko 1
Gråbuse Separat säck/påse för säkerhetslinan till ryggsäcken Långfärdskridsko 9
Brune Ersättaren till Lundhags Core? Långfärdskridsko 3
Gråbuse Vilken långfärdsskridsko till pjäxan Lundhags Guide BC? Långfärdskridsko 22
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
patrickk tåfixering till everest nordic multiskate Långfärdskridsko 1
anje Pjäxor till BC-bindning Långfärdskridsko 12
BJ Skridskokartor Stockholm - till ny webbplats Långfärdskridsko 0
yps Pjäxor till både skridskor och längdåkning? Långfärdskridsko 4
crillez Nybörjare långfärdskridskor- en till. Långfärdskridsko 2
rois Skatepjäxor till långfärdsskridskor Långfärdskridsko 1
SafeSurfer Skyllermark röda 49cm till alpina 47:or? Långfärdskridsko 13
ajn Pläxor till Salomon SNS Profil Långfärdskridsko 5
Louise Ö Långfärdsskridsko till 8-åring Långfärdskridsko 5
Verhauer Isolering till vätskesystem slang Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
Stuvarn Stavar till långfärdskridsko? Långfärdskridsko 9
paugusts Upphittat! Hälplatta till Rottefellabindning Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...