Hansapiken

FYI

Fick mejl om att produkten utgått ur sortimentet, och det verkar som att den ersatts av zandstrapiken.
 
Jag köpte min hansa pik hos Kanotcentrum i Göteborg för några årsen.
Den var förr 3 stegs nu är den konisk 3 stegs.
 
Jag kollade på Zandstras enkelpik nere på stan idag, den har trestegsfunktion och är i mitt tycke extremt lik hansapiken, med förbehåll för att det var ett tag sedan jag tittade närmare på en sådan.
 
Har köpt en zandstrapik nu. Av en tillfällighet så köpte jag den faktiskt på kanotcentrum. De hade haft hansapiken innan, men slutat med den eftersom den gick av hela tiden. Vet iofs inte om zandstrapiken är bättre, för deras demoexemplar hade gått sönder :).

Hursomhelst så har jag åkt med min nya zandstrapik idag, och den har funkat fint så här långt.
 
Zandstrapiken finns kvar på Usports i Västerås med 50 % rabatt

Efter det att Usports (Västerås) i kk haft utförsäljning med 50 % i rabatt så var nästan det enda i långfärdsskridskoväg som fanns kvar Zandstra träpik. Nu var det länge sedan jag använde Hansapiken men vad jag kan komma ihåg så har Hansapiken avsevärt mycket mer stål i spetsen än Zandstrapiken har

Per
 
Jag har för mej att hansa piken har samma diameter på skaftet som ett vanligt kvastskaft.
Kvastskaft finns i två dimensioner.
Så det är ju lätt att ersätta.
 
Har köpt en zandstrapik nu. Av en tillfällighet så köpte jag den faktiskt på kanotcentrum. De hade haft hansapiken innan, men slutat med den eftersom den gick av hela tiden. Vet iofs inte om zandstrapiken är bättre, för deras demoexemplar hade gått sönder :).

Hursomhelst så har jag åkt med min nya zandstrapik idag, och den har funkat fint så här långt.

Hur har de lyckats få träskaftspikar att gå av?
Inte av pikning antar jag eller?

Min hansapik hänger med sedan många år utan tecken på att dela sig - hoppas den fortsätter vara hel även efter detta inlägg.

/Patrik, som åkt på tunn is idag och även badat fötterna
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.