Remmar eller snabbkoppling?

Tango/Patrik skrev:
"Jag tycker stav-viftare på bra is, i onödan försitter sin möjlighet till att åka "på rulle", dvs i lä bakom åkaren framför vilket jag upplever som mer avlastande i motvänd än att få staka. Stakare får åka bredvid ledet på behörigt avstånd från andra. Pikstavar är ofta ruskigt vassa. "

Förmågan att "åka på rulle" är tyvärr inte alla förunnad. Många åkare måste alltid staka för balansens skull. Glädjande nog accepteras stavåkningen numera även av våra allra mest ärevördiga skridskoorganisationer. Det handlar om verklighetsanpassning.
 
Jag hinner nog med att prova både med och utan stavar. Jag är rätt haj på skridskor så jag kommer börja utan stavar. Jag förmodar att det gäller att lära sig ett helt nytt åksätt då det verkar vara stor skillnad från dom rappa hockeyrören man växte upp med.
 
Det kan mycket väl hända att Du snabbt lär Dig åka alldeles utmärkt utan stavar. Lyckliga Du i så fall.
Då behöver Du, precis som Curt påpekade tidigare, en ispik och en extrastav, som Du normalt håller ihop under ena armen och greppar med andra armens hand. Endast vid riktigt skrovlig och/eller snötäckt is behöver Du i så fall "verktygen". Ispiken används förstås vid behov för issondering.
Om Du däremot inte finner balansen trots träning då? Tja då återstår föga mer än stavåkning, trots att Curt mfl purister anser att detta är ett "otyg". Att ideligen köra omkull är klart okul.
Man ska ju inte avstå från långfärdsåkning på skridsko, bara därför att somliga finner svavåkningen stilvidrig.
 
Det kan mycket väl hända att Du snabbt lär Dig åka alldeles utmärkt utan stavar. Lyckliga Du i så fall.

Man ska ju inte avstå från långfärdsåkning på skridsko, bara därför att somliga finner svavåkningen stilvidrig.

Mitt inlägg var verkligen inte menat som någon kritik mot stavåkning och jag hoppas det inte framstod så. Jag skrev bara att jag hellre börjar utan. Andra får gärna åka uppochner på klädgalgar och elmotorer vad mig anbelangar.

Kanske är det en heltokig jämförelse, men jag tänkte på när man lär sig spela ett musikinstrument. Då är det inte alltid bra att använda sig av hjälpmedel när man lär sig grunderna eftersom man då lätt kan lära in ställningar och grepp som fungerar i stunden men man begränsas senare av detta då man ska spela svårare stycken. Stavar blir alltså i min bok överkurs som jag absolut kommer prova efter att jag lärt mig stå korrekt på skridskorna. Hoppas verkligen att ingen avstår från någonting p g a att dom är rädda för att falla.
 
Är man lite orörlig

är en snabbindning att föredra då den kan underlätta påtagning av skridskor väsentligt. En klickinbindning typ slalomskidor behövs dock inte. Det kan vara smidigare att stå med skridskons spets ned i isen samtidigt som man manövrerar låsmekanismen med handen med häl och klack 2-3 dm ovan isen.

Thure
 
Tango/Patrik skrev:
"Jag tycker stav-viftare på bra is, i onödan försitter sin möjlighet till att åka "på rulle", dvs i lä bakom åkaren framför vilket jag upplever som mer avlastande i motvänd än att få staka. Stakare får åka bredvid ledet på behörigt avstånd från andra. Pikstavar är ofta ruskigt vassa. "

Förmågan att "åka på rulle" är tyvärr inte alla förunnad. Många åkare måste alltid staka för balansens skull. Glädjande nog accepteras stavåkningen numera även av våra allra mest ärevördiga skridskoorganisationer. Det handlar om verklighetsanpassning.

Jag har inga estetiska aspekter på stavåkning, däremot tar jag på mig ansvaret då jag leder tur att minimera risken för olyckor och därför ber jag ståvåkare att åka bredvid ledet på avstånd som säkert medger att ingen i ledet får en oönskad stavspets nära sig.
Att MÅNGA åkare behöver stavar för balansens skull är inte min erfarenhet, däremot finns enligt min erfarenhet en del som använder det för att orken tryter eller för att åka med en snabbare grupp. Sen finns det säkert de som behöver stavar för balansens skull också och de är också välkomna på mina turer men inte nära andra med höga stavspetsar. Min erfarenhet är att många, med stabila kängor och träning, klarar att åka på bra is utan aktiv stakning.

/Patrik, som tycker om stavar på rätt plats och vid rätt tillfälle
 
Tänkte slå till på ett par Lundhags 50cm. Finns med remmar för en 400 - 500kr och lägger man på ytterligare några hundra får man en sorts snabbkoppling som ser ut att passa i pjäxans hälspår för kabelbindning. En anordning med något slags metallbygel. Är det värt att lägga trehundra extra på dessa snabbkopplingar? Är det bättre stabilitet? Bättre känsla?

Min erfarenhet av remmar är att de töjer sig lite efter en stunds åkning eller då de blir fuktiga. I värsta fall sitter skridskon alltså sladdrigt efter en stund. Därför skulle jag välja snabbindning eller den variant som Joanna föreslår. De senare har funnits med snowboardbindning även över tån. Min sambo har sådana och de sitter bra men ser kanske klumpiga ut.

Lycka till, Klas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charlotte_LL För långa remmar -- vad göra? Långfärdskridsko 6
j3n5 Nya Zandstra, cruise, quest eller tour? Långfärdskridsko 5
ekis Var kan man slipa skridskor i Halmstad eller Göteborg? Långfärdskridsko 7
Pontus_pf Köpa skridskor till mina SNS pilot eller fast häl? Långfärdskridsko 9
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
4623 Skid pjäxor eller vandringskänga? Långfärdskridsko 10
sonias Skyllermarks 42 eller 47 cm? Långfärdskridsko 5
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
Fröken Jönsson Skryllermarks röd eller blå? Långfärdskridsko 33
emeliem Lundhags Exa NNN BC eller Zandstra Blade med BC? Långfärdskridsko 20
johnliungman "Rekommanderad istjocklek" - bra eller dålig idé? Långfärdskridsko 5
N3lson Paket från Intersp*rt, St*dium eller Te*m Sp*rtia Långfärdskridsko 4
friluftsdag Rottefella R3 skate eller BC Långfärdskridsko 4
peonemas Paket I eller Paket II? Långfärdskridsko 9
mickesommar Kängor eller pjäxor? Långfärdskridsko 11
R-p Lundhags Delta eller Nordic ? Långfärdskridsko 2
dabac stavar eller inte till vikingarännet? Långfärdskridsko 16
frarol Lös eller fast häl för nybörjare? Långfärdskridsko 7
pausch Ältaån eller Brotorpskanalen? Långfärdskridsko 12
thureb Stöphål flöde uppåt eller nedåt? Långfärdskridsko 12
rannug Bästa dubbelpiken? Pikmakarn eller Lundhags? Långfärdskridsko 35
elojanne Lundhags Delta & Vector, kvalitet eller skräp?? Långfärdskridsko 21
Mats L Lös häl eller inte? Långfärdskridsko 17
Fransila skridskoisar i Stockholm eller på Åland? Långfärdskridsko 1
pausch Vänster- eller högervarv på isen Långfärdskridsko 36
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
oloff Dags för nya skridskor, lös eller fast häl? Långfärdskridsko 2
Mats R Polariserande glasögon eller inte? Långfärdskridsko 7
rsimonss Träpik eller sond? Långfärdskridsko 7
Palle_Z Dubbelknuff eller inte? Långfärdskridsko 3
dabac Kurva eller radie? Långfärdskridsko 1
...Uffe... Lös häl eller inte Långfärdskridsko 11
jens w Pilot eller Profil? Långfärdskridsko 2
L-Å Lundhags Cruise eller Zandstra Långfärdskridsko 1
avslutatmedlemskap150217 Vikingaränn eller vikingatur? Långfärdskridsko 1
annsan Lös eller fast häl till nybörjare? Långfärdskridsko 15
Blåbär Lös häl eller ej? Långfärdskridsko 1
dexecupen Långt fram eller bak.. Långfärdskridsko 2
Fördelar med långa eller korta skridskor? Långfärdskridsko 1
Haglöfs Novalite eller Almgrens Snabben? Långfärdskridsko 3
Vandringskänga eller pjäxa? Långfärdskridsko 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.