Skenlängd

Detta ang längden på skenor.
Har surfat runt en del här nu på forumet och hittat lite info, dock inte helt på det klara med hur detta ligger till.
Jag är då ute efter en massa fart,(är vi inte alla det?) och helst så vill man ju arbeta så lite som möjligt för att få/bibehålla denna.
Köpte mina första långisar/löshäl nu i januari, det vart ett par 45cm på inrådan från herrn i butiken (jag är 176cm).
Vart riktigt frälst av detta.
Såg på alla andra som åkte så lätt och fort, undrade vad de hade (förutom bättre teknik) som skapade fart. En sak som slog mig var att de hade längre skenor. 50-55cm.
Läst och även fått det kortfattat förklarat för mig att skenlängden inte säger allt, utan att ett par 50cm kan ha mindre isyta än ett par 42cm.
Efter ett ha gjort vikingarännet nu så noterade jag även där att de flesta/snabbare visst kör med "längre" skena.
Har nu införskaffat ett par 42cm Mogema (längden på dessa även här på inrådan från herrn i butik, förklarade även att jag vill skapa mer fart).
Så frågan är, ville han bara bli av med dessa eller? Hur ligger det eg till med dessa skenlängder kontra hastighet osv.
Och skiljer sig tekniken mellan de olika typen av skenor, stålhårdhet? Kraftigare isättningar, frånskjut?

Tacksam för svar.
 
En totalt ovetenskaplig gissning:

Det har gått lite mode i skenlängd. För sådär tio år sedan var skenorna runt 50cm.
Förmodligen har alltså de snabba åkare du såg med långa skenor ett tiotal säsonger mer än du under bältet.
 
Mogema

42 cm kan vara bra men dessa saknar justermån i sidled. Vilka 45 cm skridskor var det du köpte först? Personligen så föredrar jag en avkapad 53 cm skyllermark som efter kapningen håller totallängden 46 cm men med oförändrad åkytelängd. Det är åkytelängden du skall jämföra inte totallängden.

Stå mitt på skenans åkyta dvs lika mycket utstick framför som bakom foten.

Thure
 
kapar tråden lite för en liknande fråga

Jag är 190 lång med pjäxor i storlek 47.

Med de rekommendationer för skenlängd som finns nu behöver jag ett par 53cm skridskor vilket innebär 55cm närmast uppåt. T.ex. Lundhags T-erminator
Skyllermarks blå finns bara upp till 51 vilket skall vara för kort efter vad jag tidigare hört.

Frågan är nu vad som är en bra lösning. Finns andra bra alternativ?
Jag prioriterar stabilitet eftersom det ofta körs på dålig sprucken is med snö på.
Tyvärr verkar de flesta av dagens skenor vara lika smala så den aspekten behöver inte gås in på.

Vill gärna kunna flytta bindningen i sidled och
vill kunna binda fast hälen så jag kan köra med fast häl de veckor som isen/snön kräver det.
Slipper man borra i skridskon för att lösa det där med fast häl är det ett pluss men ej nödvändigt.

Tacksam för alla råd och åsikter i frågan. :)
 
Med de rekommendationer för skenlängd som finns nu behöver jag ett par 53cm skridskor vilket innebär 55cm närmast uppåt.

Vad är det för rekommendationer ?

55 cm känns enormt stort. Lite pansarkryssarvarning ;-)
Tror nog att du klarar dig med 51 cm. Kanske skulle du även kapa några cm längst fram.
 
Tyvärr verkar inte Skyllermark ha 53cm skenor längre.

Så ni ser ingen direkt praktisk anledning till att de satte 4cm som absolut minimum för längdskillnaden? Hur stor plats tar t.ex. bindningen?
Det skulle iofs innebära att ett par 51:eek:r passar men är det optimalt för stabilitet i åkningen osv?
Framförallt med tanke på att skenorna blivit så smala som de är idag vilket gör att de lättare skär igenom isen även om de blir lättare och säkert snabbare på perfekt is.
Vikt (antar att det är därför vissa kapar skenorna) och hastighet är inte lika viktigt.
Tror ni att en 55cm (med 55-47=8cm skillnad) T-erminator blir alltför lång?

Hur stor är skillnaden på era egna? Vore kul med några referenser :)

Tack för tipsen! En motivation till era åsikter gör det lättare för en okunnig person som mig att förstå förresten. En 55a kan ju tex te sig som en pansarkryssare för en med 36 i skostorlek men fullt normalt för någon med 51:eek:r i skor ;)
 
Huvudskälet

att kapa de långa förskeppen på Skyllermarks är inte vikten utan att förskeppen är ivägen när man t ex saxar. http://www.youtube.com/watch?v=SHrPuVHPYoM

Med lös häl så minskar nyttan av att skenor med lång uppslipning vakar över ojämnheter i isen. Lundhags har kortare uppslipning fram och därför längre åkyta per totallängd.

Men sedan har vi de riktigt stora skostorlekarna där aluprofilplattan på Lundhags ofta är så svsmalnande fram att det inte får plats en lång sko speciellt inte om det är en Nordic normsula (fast häl).

Thure
 
Thureb: Du skrev någonstans att du kapat en skyllermarks från 53 till 46cm, men jag är lite nyfiken på hur lång åkytan faktiskt var/är. Har du fortfarande kvar skridskon? Vore snällt om du kunde kolla upp den.

Skyllermarks röd 47 ska tydligen vara en avkapad Skyllermarks blå 51 och då undrar man ju spontant hur lång åkytan på dem är också.

Jag mätte (ungefärligt och om man bortser från att åkytan faktiskt inte är rak) Zandstra 47.5 till 42,5 cm åkyta och Zandstra 45 till 40,3 cm åkyta.

Zandstra Blade ska ju vara en vridstyvare konstruktion än Track-modellen. Går det lika lätt att borra i den som på T-modeller? T.ex. om man behöver flytta bindningen i sidled.

Hittade även en tråd om skentjockleken här på forumet och tänkte spinna vidare på det: Finns det även 1,4-1,5 mm skenor med hårt stål att köpa idag eller är det bara 1,25mm (och 1,1/1,0 mm för perfekt is) som går att få tag på? Jag vill ju undvika skära ner i överisen och helst glida förbi ovanpå.

Börjar så smått inse att jag behöver två olika par skenor för olika isförhållanden, men det vore ju trevligt om man trots allt kan hitta någon som funkar allround. :)
 
att kapa de långa förskeppen på Skyllermarks är inte vikten utan att förskeppen är ivägen när man t ex saxar.

Kapandet innebar också att mina skridskor plötsligt rymdes i lilla jobbryggsäcken, praktiskt för lunchutflykterna till Öip..

....skenor med lång uppslipning vakar över ojämnheter i isen. ..

Det där är ju en bra tanke i teorin, men applikationen har nog ofta varit lite sisådär. Längden på den "milda" uppslipningen bör ställas i relation till höjden på ojämnheterna man förväntas möta och tror sig kunna åka över.
Jag tror inte nån klarar att med fart och vikt på skridskon åka över en skarp kant som är nästan lika hög som skridskon, vilket är vad Skyllermarks design i teorin skulle tillåta.
På mina skridskor behöll jag den "milda" uppslipningen till runt nån centimeters höjd över isen, och sen gjorde jag den tvärare. Märker absolut ingen skillnad. Det verkar vara tillräckligt för att ta det åkbara skravlet, och större ojämnheter blr det ändå till att "kliva" över.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
rija Skenlängd löshälsskridsko Långfärdskridsko 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.