Populariteten spelar in?

Det verkar ha blivit populärare för varje år att ge sig ut på isarna på skridskor.
Går man 10-15 år tillbaka var det kanske mer entusiaster i klubbar som hade utbildning både i isvett samt livräddning, det kan kanske spela in.

När det gäller att ge sig ut på isen utan räddningsutrustning undrar man hur puckade de är!
Jag höll på och tävlade lite i pimpelfiske som yngre, du fick inte anmäla dig till tävling med mindre än att du hade isdubbar, jag hade även lina och visselpipa med mig.

Sedan undrar jag hur många som är ute på isarna har övat med att använda isdubbarna?
Utan kunskap om användningen av dom har man inte så jäkla stor nytta av dom än att försöka hänga kvar i iskanten...
 
Stadsnära blankis kanske lockar precis som pudersnö

Då jag varit förhindrad att åka långfärdsskridskor (mitt största friluftsintresse) den senaste tiden har i alla fall jag via telefonen pratat med en del i långfärdsskridskoföreningen som varit ute och åkt, och jag har även i egenskap av funktionär i den lokala långfärdsskridskoföreningen fått några gruppmail där medlemmar beskrivit hur det gått till när dom dragit upp personer som plurrat (icke medlemmar) och lånat ut sina ombyteskläder till dom som inte haft med sig några vattentätt packade ombyteskläder.

Här där jag bor så frös en stor del Västeråsfjärden till is samtidigt som det var ett antal helgdagar och ”klämdagar”. Detta lockade ut många personer på Mälarisen, personer som annars nog skulle ha åkt skridskor på kommunens spolade skridskobanor på land eller kanske åkt skidor om det funnits snö.

På vissa populära ställen hade det åks så mycket skridskor att isen blivit utsliten.

Vad jag förstått så har det plurrats mer än det som står i tidningarna. För när en van och välutrustad långfärdsskridskoåkare dragit upp en person efter några sekunder så blir det igen notis i tidningen.

Även om jag sedan länge har lärt mig att inte lita det som står i tidningar så förvånas jag varje vinter av har ofta personer dragits med i laviner vid vissa skidorter i fjällen och i Alperna. Och väldig ofta står det något i stil med ”De hade passerat avspärrningarna från de pistade områdena”.

Kanske lockar stadsnära blankis hemmavid personer på samma sätt som massor ”pudersnö” gör när man är på skidsemester.

Så glöm inte huvudet hemma bara för att det råkar vara fint vinterväder.

Per
 
En (extrapolerad) dödssiffra på ca 20 per år är trots allt inte "sjukt många" .....

jag älskar verkligen vilka referenser du väljer, trafiken och alkohol.. skulle du jämföra hur många som utsätter sig för trafik och alkohol jämfört med skridskoåkare så hade det blivit ännu roligare..

20 per år.. jag använder siffrorna från ditt förra inlägg, 19 personer 2007 * 3 månader med tanke på hur kort vinter vi hade blir 57 personer och det är närmare 3 gånger så många som du anger.. tycker man inte att det är sjukt många så borde man se över sin människosyn..

(väntar med spänning hur du kommer att jämföra skridskoåkning med knark och krig för att ytterligare förminska dödsstatestiken)



"seriös fråga: var brister det, information eller? det är som sagt en massa människor som dör varje år.."
 
Skulle tro att vi inbitna långfärdare tyvärr bidrar till att folk ger sig ut på isen. Dom ser oss ute på sjöarna, och räknar med att det är säkert. Att vi sedan tar stora omvägar runt svagare partier och även går iland och går förbi en del ställen....det missar dom.

Var ute på flera dm tjock is igår, men hittade ändå partier av öppet vatten och riktigt tunn is, så tillfälle för olyckor finns det ju.

Skrämmade att se hur folk skjuver barnvagnen framför sig när dom åker skridsko i hög fart. Dom hinner långt ut på tunn is......och hur dom tänkt sig ta sig upp själva OCH rädda barnet ur vagnen begriper jag inte.
 
jag älskar verkligen vilka referenser du väljer, trafiken och alkohol.. skulle du jämföra hur många som utsätter sig för trafik och alkohol jämfört med skridskoåkare så hade det blivit ännu roligare..

20 per år.. jag använder siffrorna från ditt förra inlägg, 19 personer 2007 * 3 månader med tanke på hur kort vinter vi hade blir 57 personer och det är närmare 3 gånger så många som du anger.. tycker man inte att det är sjukt många så borde man se över sin människosyn..

(väntar med spänning hur du kommer att jämföra skridskoåkning med knark och krig för att ytterligare förminska dödsstatestiken)

"seriös fråga: var brister det, information eller? det är som sagt en massa människor som dör varje år.."


Du skrev så här: "finns det någon annan hobby som kostar samhället så mycket pengar på så kort tid?". Och jag bemötte det genom att peka på andra fritidsaktiviteter som kostar fler liv.

Nej, det är givetvis inte acceptabelt att 6-7 skridskoåkare per år dör i isolyckor i vårt land. Men att överdriva faran hjälper inte - det finns faktiskt andra fritidsaktiviteter som skördar fler dödsoffer. T.o.m. Svenska Livräddningssällskapet fokuserar på ispimplare och skoteråkare för att få ner isolyckorna, eftersom det är där snarare än bland skridskoåkarna som de flesta isolyckorna sker.

Kan vi kanske återgå till en sansad debatt nu? Eller...
 
Skulle tro att vi inbitna långfärdare tyvärr bidrar till att folk ger sig ut på isen. Dom ser oss ute på sjöarna, och räknar med att det är säkert. Att vi sedan tar stora omvägar runt svagare partier och även går iland och går förbi en del ställen....det missar dom.

Det där är något som vi långfärdsåkare bör tänka på när vi väljer vilka vatten vi ger oss ut på !!

Om man ger sig ut på en sjö som man behärskar säkerhetsmässigt, men den sjön ligger nära tättbebyggt område där det kanske också bor barnfamiljer, då kommer ens blotta närvaro ute på isen att locka ut folk (och i synnerhet barn) ut på sjön. Dom resonerar ungefär "...jamen isen håller ju, vi såg några som åkte där idag...", och så går dom ut.

Långfärdsskridskoklubbarna brukar vara restriktiva med att släppa ut sin isinformation, med motiveringen att den kan locka ut isovant folk på isar dom inte behärskar, och så kanske dom förolyckas. Och det vill klubbarna av förståeliga skäl inte orsaka. En ansvarsfull långfärdsskridskoåkare bör ha ett liknande perspektiv i sitt huvud, och undvika sjöar alltför nära tättbebyggda områden för att istället välja mer avlägset belägna sjöar - om nu inte sjön i fråga har en så pass tjock is att den är hyfsat säker även för allmänheten. Här funkar nog Svenska Livräddningssällskapets rekommendation på "minst 10 cm" rätt bra - vill man åka på tunnare isar än så bör man försöka se till att inte alltför många andra kan se en när man åker. För dessa andras skull, ifall ens åkning där skulle locka ut dem.
 
Du skrev så här: "finns det någon annan hobby som kostar samhället så mycket pengar på så kort tid?". Och jag bemötte det genom att peka på andra fritidsaktiviteter som kostar fler liv.

Kan vi kanske återgå till en sansad debatt nu? Eller...

skojar du.. du jämför skridskoåkning med bilkörning och alkoholrelaterade skador.. en rimligare jämförelse borde vara med dykning, klättring, fjällvandring och andra friluftsrelaterade intressen.. efter den typen av jämförelser så kräver du en sansad debatt? jämför sedan hur många som kör bil och dricker alkohol med hur många som kör skridsko så tror jag att din jämförelse med bilar och sprit faller platt..

sista frågan, hur blev dom 19st som dog 2007 plötsligt 6-7st människoliv.. du kastar dig med siffror som du ändrar lite efter behov för att det ska passa..
 
skojar du.. du jämför skridskoåkning med bilkörning och alkoholrelaterade skador.. en rimligare jämförelse borde vara med dykning, klättring, fjällvandring och andra friluftsrelaterade intressen.. efter den typen av jämförelser så kräver du en sansad debatt? jämför sedan hur många som kör bil och dricker alkohol med hur många som kör skridsko så tror jag att din jämförelse med bilar och sprit faller platt..

sista frågan, hur blev dom 19st som dog 2007 plötsligt 6-7st människoliv.. du kastar dig med siffror som du ändrar lite efter behov för att det ska passa..

Tror bestämt att det var 19 dödsfall på isen totalt.......debatten gällde skridskoåkare, så 6-7 stämmer nog....om det ens var så många.
 
skojar du.. du jämför skridskoåkning med bilkörning och alkoholrelaterade skador.. en rimligare jämförelse borde vara med dykning, klättring, fjällvandring och andra friluftsrelaterade intressen.. efter den typen av jämförelser så kräver du en sansad debatt? jämför sedan hur många som kör bil och dricker alkohol med hur många som kör skridsko så tror jag att din jämförelse med bilar och sprit faller platt..

Tja, jämför med ispimplare och snöskoteråkare istället då....

sista frågan, hur blev dom 19st som dog 2007 plötsligt 6-7st människoliv.. du kastar dig med siffror som du ändrar lite efter behov för att det ska passa..

Ett litet råd: lär dig läsa innantill !!! Annars blir debatten tämligen meningslös....

19 personer dog i isolyckor 2007 - visst. Men alla dom 19 var inte skridskoåkare - de flesta var ispimplare och snöskoteråkare. Siffran 6-7 var en gissning från min sida - jag tog till med tredjedelen av dessa 19, så det kan ha varit färre skridskoåkare än 6-7 stycken som omkom år 2007.

Så nu vet du varför jag "kastar mig med siffror som jag ändrar lite efter behov för att passa": jag skiljer helt enkelt olika kategorier människor från varandra. Och jag tycker inte man kan ge skridskoåkarna skulden för att vissa snöskoteråkare eller ispimplare är alltför oförsiktiga på isarna. Kanske du är av annan uppfattning i den frågan....

Återigen: läs innantill innan du kommenterar !!!!
 
Tja, jämför med ispimplare och snöskoteråkare istället då....
...
19 personer dog i isolyckor 2007 - visst. Men alla dom 19 var inte skridskoåkare - de flesta var ispimplare och snöskoteråkare. ...
!!!!

Men vänta lite nu, om vi antar att din tes att 1/3 av de drunknade är skridskoåkare är hyffsat korrekt, då är 2/3 isfiskare ELLER skoteråkare (jag har svårt att acceptera definitionen "isfiskare och skoteråkare" som en grupp.
Samma logik ger då att 1/3 av de drunknade är isfiskare och 1/3 är skoteråkare, alltså har alla lika stor del i drunkningsstatistiken.

Enligt Snofed dog 4 snöskoterförare av "kört genom isen" under 2006 och 5 under 2007 så ditt antagande verkar hyffsat logiskt (till skillnad från allt annat du säger... ;) )

/M
 
Återigen: läs innantill innan du kommenterar !!!!

slutsatsen är fortfarande att skridskoåkare är hjärndöda och borde hålla sig på land.. 6-7 personer bygger på ett antagande, antagandet skulle likväl kunna vara att 17-18 var skridskoåkare. Oavsett så är det väl bra att dom trillar av pinnen, det borde väl förbättra statistiken över tid med en så pass kraftig självsanering.
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...