Spännande designförslag

Rättelse...

Några nya erfarenheter? Beträffande citatet ovan: 375 g per par verkar väl (för att inte säga orimligt) lågt. Per grilla verkar mer rimligt - eller? Jag har en Zandstra 48 cm utan bindning hemma och den väger 380 g per grilla.
T

Du har helt rätt, 334 g avser per styck inte per par. 460 g/styck med bindningen Salomon SNS.
Relativt lätta ändå.
 
Gjorde en tur i city för att kolla in vinterkängor och handskar, och passade på att kolla utbudet av lfs-prylar. I två av butikerna var exa-grillorna KROKIGA !!!
Ganska ovanligt att se det redan i affären.
 
Hei,

Har sett ett par live, ser kanska sexiga ut!
- den här parenvad nog raka med mycket dåligt vässt, mycket grad i båda.

Har inte provat själv men de som har tyckte om dessa.

MVh Simo
 
Kurvradie?

Är det någon som vet vad det är för kurvradie på slipningen av Lundhags EXA? Jag hittar ingen information om det på Lundhagshemsida.
 
Jag köpte mig ett par hos Alewalds - skenan var rak, men jag fick gå över dem med diamantbryne för att ta bort råäggen.

Nu återstår bara att testa dem på is...
 
Så har även jag skaffat mig ett par långfärdsskridskor och valet för på EXA.
Har nu provat dem två gånger och än så länge är jag nöjd och har inte upplevt några konstigheter mer än att de inte är särskilt tysta utan ger ifrån sig ett vinande ljud.
 
Första åkintryck av Exa NNN BC

Köpte ett par Lundhags Exa NNN BC idag. Skrev en liten artikel om mina erfarenheter efter den första turen på 22 km, se http://liv.skridsko.net/skridskonet/artikel/?artikelID=12220. Det viktigaste:

Plus
  • Skena och fotplatta i ett stycke.
  • Problemfri gång i knagglig is.

Minus
  • Tung skridsko. 1 hg tyngre än mina havererade Maple per skridsko.
  • Bindningens placering går ej att justera i sid- eller längsled utan egna mekaniska ingrepp.
  • Kvarvarande grader efter slipning fick brynas bort före användning.

Om man har ett par väl fungerade skridskor ser jag ingen anledning att skrota dem och köpa ett par EXA utan det är väl först vid ersättning av ens utslitna skridskor som EXA-skridskon kan komma i fråga.
 
Första åkintryck av Exa NNN BC - tillägg

Ett tillägg under minus.
Saknar möjlighet att vid behov kunna välja att spänna fast hälen. Vid snöiga förhållande, speciellt vid temperaturer runt eller över noll grader, kan snö fastna under kängan och göra att man får en mycket besvärande obalans, som kan undvikas om man spänner fast hälen.
 
Första åkintryck av EXA NNN BC - Tillägg 2

Ett tillägg till mitt första inlägg angående justering av bindningens position.

Jag tänkte först att man skulle kunna ta upp spåret där skruvarna sitter för att kunna göra en sidjustering, men vid närmare betraktelse är det i stort sett omöjligt att flytta ut bindningen lite eftersom det inte finns någon marginal till detta på grund av att den bockade skenan sitter i vägen för skruvens mutter.
 
Första åkintryck av EXA NNN BC - Tillägg 3

På minussidan kan tilläggas att skenorna är lite krokiga på båda skridskorna. Fick höra av två personer som sett på Naturkompaniet, Västerås, att skenorna var krokiga på flera par. Det tyder på produktionsproblem och är inte godkänt.
 
Åkerfarenheter från EXA

Har kört EXA, långa modellen med Rottfella BC bindningar, sedan december 2010.

Första turen kändes dom inte alls bra, gick konstigt. Noterade tydligt slipskägg plus grov åkyta. Efter noggrann bryning så blev det en helt annan skridsko, nu trivs jag riktigt bra med dom.

I lördags var examensprov med 94 km på en Mälaren som bjöd på nästan 30% bul-is av värsta sorten. Men det gick bra efter omständigheterna. Jag hade förväntat mig rejält ont i alla leder efter den dan men det blev inte så, bara lite öm i vristerna. Jag kan inte känna riktigt att dom fjädrar men det var kanske den lilla fjädringen som trots allt hade positiv inverkan på belastningen.

Jämfört med min "gamla" Zandstra går EXAn mycket bättre på snö och dålig is. Trots den branta stäven på EXA jämfört med Zandstra hugger den mycket mindre i hinder, konstigt nog. Det är ungefär samma fotplacering på skridskorna.

Snö tar EXAn exemplariskt och håller sig rena även det lilla jag åkt i fuktig snö.

Hur dom går i riktigt fin is vet jag väl egentligen inte, det har ju varit en medioker issäsong hittills i Mälardalen.

Dom går väldigt tyst om man inte bromsar eller slirar i skäret, då gnisslar dom som bromsarna på en 50-talsbil.
Man måste hålla efter skärpan!

Beträffande mekaniska stabiliteten kan man ha sina dubier. Dom känns ju lite veka rent allmänt. Mina är hittills, peppar peppar, lika raka som dom gamla skridskorna.

Viktmässigt är paret 60 gram lättare än Zandstraparet med identiska bindningar, 1220 mot 1280 på hustruns hushållsvåg.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.