Vakman - kastlina

Re: Bättre lösnings än kardborrband ?

Brune; sa:
Finns det någon som har någon idé på vad som kan vara bättre än kardborrband ?.

Shockcord/gummiband isydd i mynningen på linpåsen och en kula eller liknande i början på repet som är så stor så att mynningen håller inne repet.

En annan möjlighet är ett kardborreband/Shockcord som sitter åt runt en fast punkt på ryggsäcken så att när man drar loss linan så öppnar sig kardborren/alternativt åker shockcorden av så att man kan kasta.

Ska enhandsöppning vara möjlig ?

Ja

-Palle

[Ändrat av Palle_Z 2006-02-20 kl 18:02]
 
Re: Re: Bättre lösnings än kardborrband ?

Palle_Z; sa:
Brune; sa:
Finns det någon som har någon idé på vad som kan vara bättre än kardborrband ?.

Shockcord/gummiband isydd i mynningen på linpåsen och en kula eller liknande i början på repet som är så stor så att mynningen håller inne repet.

En annan möjlighet är ett kardborreband/Shockcord som sitter åt runt en fast punkt på ryggsäcken så att när man drar loss linan så öppnar sig kardborren/alternativt åker shockcorden av så att man kan kasta.

Ska enhandsöppning vara möjlig ?

Ja

-Palle

[Ändrat av Palle_Z 2006-02-20 kl 18:02]

Jag har mina verktyg och lite andra saker i botten på kastlinan, så om linpåsen öppnas när jag vill använda något verktyg är inte önskvärt för mig.

Och skulle jag ha shockcord/gummiband isydd i mynningen så blir nog öppningen så liten att linan blir svårpackad.

Så vi får väl alla tänka lite vidare på detta med en ersättare till kardborrbandet.

Per Brune
 
Två lägen?

Man skulle kunna ha ett packläge med vid påsöppning och ett färdigläge med en lite hopsnörpt öppning. Den hopsnörpta öppningen skulle man kunna pressa en pingisboll igenom. Pingisbollen skulle vara fäst i linan i närheten av änden.

Dra till linan så pingisbollen frigörs därefter kastklart.

Detta borde kunna göras med en hand.

Verktygen borde man komma åt med en öppning av kastpåsen på sidan utan att frigöra linan. Så har jag gjort på min omkonstruerade hansalina (Ca 20 år sedan).

Thure
 
Re: Re: Bättre lösnings än kardborrband ?

Palle_Z; sa:
En annan möjlighet är ett kardborreband/Shockcord som sitter åt runt en fast punkt på ryggsäcken så att när man drar loss linan så öppnar sig kardborren/alternativt åker shockcorden av så att man kan kasta.

Jag hade tidigare en liknande konstruktion. Jag hade ingen stängning på påsen, utan den förslöts av en klämma som satt fast på axelbandet (ett cykelspänne). Linan satt rätt långt upp baktill på axelbandet. Det gjorde att lina var direkt kastbar. Det var bara att greppa linan över axeln och kasta. Men man fick lite bättre precision och längd om man först ryckte fram linan.

Men konstruktionen hade några nackdelar:
1. Linan måste sitta så att man enkelt når påsen. Det gick inte att dra fram påsen med linan (då löpte hela linan ut).
2. Rätt ofta löste linan ut vid packning i bilar och bussar.
3. Om jag kopplade en annan lina i min karbinhake, så löpte även min lina ut.

Jag har därför återgått till det beprövade kardborrelåset.

Men jag tror att det skulle gå att göra en bättre lösning. T.ex. någon slags sprint som man rycker loss. Accepterar man en engångssprint som lossnar från linan är det ganska enkelt att konstruera (det kan vara ok om man har ett kardborrrelås som backup). Men vill man ha något som sitter fast i påsen, vill man ju inte ha stora och hårda grejer som följer med i kastet. Svårigheten är då att göra en mjuk och lätt konstruktion som ändå är mycket tillförlitlig. Men för att fungera med tjocka handskar på, får det inte vara för små saker.

I Linköpingstrakten florerar en lina som kallas Smartline. Den har ett intressant lås (men i övrigt verkar lina kass då tågvirket sjunker).
 
Ny idé

En variant om man alltid vill ha sin lina kastberedd på ena axelremmen är ett lock som sitter kvar på axelremmen eller en påse som kastpåsen sitter i.

Johan har du någon länk till Smartlinelinan?

Thure
 
Ny idé

Jag har fått en idé på en ny konstruktion. Ska skaffa lite material och prova. Vill inte ”avslöja” något än, ifall konstruktionen blir så bra att den kan mönsterskyddas.

Per
 
I forskningens tjänst

Jag kollade flytförmågan på min ”Möja lina” och den flyter.

Sedan kollade jag ”Bore linan” som jag köpte för 10 dagar sedan (se mitt inlägg från 2006-02-11). "Bore linan" flyter inte.

Per
 
Eftersom kreativiteten verkar ligga på topp, varför inte utmana hela konceptet...

1. Har aldrig fattat varför linan med karbinhaken sitter i midjebältet. Hade de inte varit bättre med dragpunkten mitt på bröstet?
Benslingor i stället för grenrem förespråkades ju redan i en annan tråd så bärsystemet till våra nya rumpsäckar liknar egentligen en fallskyddssele.

http://www.crux.se/bilder/progear/zerog_S2.jpg

2. Varför utgår vi ifrån att vi skall kasta hela linpåsen? Vi måste ändå ha tillräckligt med vikt för ett andrakast,även utan linan i påsen. Varför inte linan på rulle, spole eller någon form av kassett i ryggsäckstopplocket, eller instoppat i därför avsedd ficka i axelbandet. Endast kasttyngd/flytkropp (lagom blandning stålhagel och frigolitkulor i mjuk påse?) fastsatt direkt med kardborre på axeln. Lagom långt nylonband för att trä in handsken i/ slungstropp fastsatt längs axelband för lätt åtkomst med båda händerna.

Längsgående 1 cm bred ficka på kasttyngden för att föra in pikspetsen i för att på så sätt använda piken som slunga för ökad räckvidd ihopkopplad med kamrats lina (måste naturligtvis testas, jag bara spånar fritt)

3. Varför har vissa isdubbarna på ena axelbandet i stället för runt halsen? Om detta är bevisligen bättre integrerar vi dessa direkt i vår säkerhetsryggsäck.

När man betänker vad folk lägger ut för pengar på annan frilufts- och säkerhetsutrustning borde det finnas en marknad för ett integrerat ryggsäcks/räddningspaket

/Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DrNiclas Fästning av kastlina/karbinhake Långfärdskridsko 1
erakopk Val av kastlina, vad skall jag köpa? Långfärdskridsko 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.