Mobiler på tur

Mobil av / på svår fråga men helt klart är den till nytta när den är med, samma resonemang kan ju föras i andra situationer den kan stressa/störa fokuseringen till att göra misstag när man kör bilen eller i brådskan skall gå över en gata.

personen i denna artikeln är nog väldigt glad att hade mobil med sig (av eller på vet jag dock inte) och dessutom var utrustad med inte ringa portion tur och (tankemässig)kyla

koperat från GP (antar att fler exempel finns om man googlar lite)

Uppdaterad: 2006-01-04 20:02
Man räddad efter 40 minuter i vak


TRANÅS
Efter 40 minuter i isvattnet räddades en man ur en vak i södra delarna av sjön Sommen på eftermiddagen.

- Det är ett mirakel att han lyckades hålla sig flytande så länge, säger Micael Carlsson, ansvarig räddningsledare vid räddningstjänsten, till TT.
Mannen gick igenom isen strax före klockan 16. Han ringde själv och höll under sökandet kontakt med SOS Alarm - som försökte leda räddningspådraget rätt i den mycket oländiga terrängen. Till slut användes en bandvagn från räddningstjänsten i Tranås för att nå sjöstranden.

Mannen fördes mycket svårt nerkyld till universitetssjukhuset i Linköping.

Incitatus
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Telefonproblem och fördelar

pausch; sa:
Vissa skäl var riktigt dåliga -- t.ex. "det är trevligt att få telefonsamtal" som någon skrev.

Meningen skrevs med en klang av humor, men jag har svårt att förstå vad det är som är så hemskt med att ha ett trevligt telefonsamtal, jag mena givetvis inte att det var just att få samtalet som var det trevliga, hoppas du förstog det.

Mikael
 
incitatus; sa:
Mobil av / på svår fråga men helt klart är den till nytta när den är med, samma resonemang kan ju föras i andra situationer den kan stressa/störa fokuseringen till att göra misstag när man kör bilen eller i brådskan skall gå över en gata.

personen i denna artikeln är nog väldigt glad att hade mobil med sig (av eller på vet jag dock inte) och dessutom var utrustad med inte ringa portion tur och (tankemässig)kyla

koperat från GP (antar att fler exempel finns om man googlar lite)

Uppdaterad: 2006-01-04 20:02
Man räddad efter 40 minuter i vak


TRANÅS
Efter 40 minuter i isvattnet räddades en man ur en vak i södra delarna av sjön Sommen på eftermiddagen.

- Det är ett mirakel att han lyckades hålla sig flytande så länge, säger Micael Carlsson, ansvarig räddningsledare vid räddningstjänsten, till TT.
Mannen gick igenom isen strax före klockan 16. Han ringde själv och höll under sökandet kontakt med SOS Alarm - som försökte leda räddningspådraget rätt i den mycket oländiga terrängen. Till slut användes en bandvagn från räddningstjänsten i Tranås för att nå sjöstranden.

Mannen fördes mycket svårt nerkyld till universitetssjukhuset i Linköping.

Incitatus

Självklart ska man ha mobilen med sig -- man vet aldrig om man kan komma att behöva kalla på hjälp. Och det gäller även om man inte åker ensam.

Mannen i fråga hette Anders Malmqvist, och man kan läsa hans egen beskrivning av incidenten på Isplanket, här: http://tinyurl.com/8ecgl

Expressen hade honom t.o.m. på bild:
http://www.expressen.se/index.jsp?a=500442
[Ändrat av pausch 2006-02-03 kl 16:45]
 
Telefon och obehagliga meddelande

Hej,

Jag tycker att man kan ha telefonen på under färden!

Jag har varit med lite ett och annat och ännu efter 46 år jag har inte fått ett enda obehaglig samtal med mobil ellere vanlig telefon (mobil sen 12 år tillbaka).

Så alla som tycker att dessa skall stängas av på isen kan räkna sina obehagliga samtal och dra egna slutsats.

Jag tycker att den är en viktig grej att kalla hjälp när man behöver det, eller vem kommer ihåg sin PIN kod under 150% stress, man knappt kommer på att trycka gröna knappen efter man har slagit 112... hände till mig en gång.

Jag brukar ha den på tyst läge, med vibration, så jag kan låta den ringa och kolla senare på bättre tillfälle om det är någon som man måste ringa tillbaka med det samma, dvs. frun!
När man har den på tyst behöver inte grannen säg heller att "hej din telefon ringer, varför svarar du inte?"

Mvh Simo som kan fortsätta att skrinna (och andra saker) fast telefon ringer...
 
Re: Telefon och obehagliga meddelande

Sundom Simo; sa:
Jag tycker att den är en viktig grej att kalla hjälp när man behöver det, eller vem kommer ihåg sin PIN kod under 150% stress

Byt till en pin-kod du har mycket lätt för att komma ihåg - något som associerar till någon viktig händelse i ditt liv. Kanske årtal+månad för din födelse, din bröllopsdag, då du flyttade till din nuvarande våning, eller nåt liknande. Eller använd '1111', '1234', etc. På vissa kort kan man t.o.m. ha en tom pin-kod - då slipper man knappa in någon pin alls när man slår på mobilen (bör man göra enbart på kontantkort). Du måste inte nöja dig med den pin-kod som kortet först hade när du fick det.

Och om du, i ett skarpt läge, inte skulle lyckas komma ihåg pin-koden så kanske någon annan medlem i gruppen minns pin-koden till sin mobiltelefon?
 
Re: Re: Telefon och obehagliga meddelande

pausch; sa:
Byt till en pin-kod du har mycket lätt för att komma ihåg - något som associerar till någon viktig händelse i ditt liv. Kanske årtal+månad för din födelse, din bröllopsdag, då du flyttade till din nuvarande våning, eller nåt liknande. Eller använd '1111', '1234', etc. På vissa kort kan man t.o.m. ha en tom pin-kod - då slipper man knappa in någon pin alls när man slår på mobilen (bör man göra enbart på kontantkort). Du måste inte nöja dig med den pin-kod som kortet först hade när du fick det.

Och om du, i ett skarpt läge, inte skulle lyckas komma ihåg pin-koden så kanske någon annan medlem i gruppen minns pin-koden till sin mobiltelefon?

Ursäkta, jag sade att jag inte skulle lägga mig i mer men nu går gränsen.

Paul du är medveten om att du ger råd isaker som du uppenbarligen inte har en susning om hur de fungerar.
vad kommer du att känna den dagen någon dör för att
de följt ditt råd ?

Ville bara säga att det inte behövs varesig pinkod eller simkort eller pengar på kontantkort för att ringa 112. (sos har begärt att man skall ta bort möjligheten att man skall kunna ringa från tfn utan simkort men såvitt jag vet så fungerar det fortfarande) När du skall slå in din pin slår du 112 istället.

Alla telefoner skall såfort de får tag i ett nät gå att ringa nödnummer (i sverige 112) oavsett du kan pinkoden eller inte. gäller även telefonlås.
Just för att man inte skall drabbas av att inte kunna larma. Det kanske inte är din telefon du håller i handen eller så glömmer man i stressen.

En person som inte vet hur telefonerna fungerar kommer inte att direkt slå 112 vilket är möjligt, utan slår in sin pin, väntar tills han/hon antingen får nät eller tills det står endast SOS, DÅ kommer personen att slå 112, än mer uppstressad av att det tar sån lång tid att få kontakt osv. I en stressad situation känns sekunder som minuter.

När 112 väl är slaget kommer telefonen att koppla till bästa nät oavsett vilket abonnemang du har.
så även om du har en 3g telefon från en operatör som har dålig alternativt ingen täckning där du är.
så kommer du att få täckning OM det finns någon annan operatörs mast i närheten. dvs finns täckning från någon av de tre stora så kommer du att få det.

Problemet är inte tekniskt det är mänskligt.
vilket paul belyser med all önskvärd tydlighet.

Fråga att ställa sig själv: när läste du manualen till din telefon sist ?

/Torbjörn
 
Jag har fått ett dödsbud via hjälptelefonen i Darraluoppal och det är ingen orsak till att man skall förbjuda dessa telefoner.

I dag är mobiltelefonen ett kommunikationsmedel bland alla andra. Att ha den av eller på, lämna den hemma eller ta den med sig är ett individuellt val och man måste anpassa sig till de omständigheter man använder den. Tunnelbana, jobbet, möte, bio eller uteaktiviteter.

a. Lämna mob hemma
b. Ta med mob, vibrator
c. Sätt även på ringsignal
abc. Ta hänsyn till din omgivning.

Det viktig är att man 'synkronisera mobilerna' om man är ute med en grupp. Bestäm i förväg om och hur mobilerna skall användas.
 
Re: Re: Re: Telefon och obehagliga meddelande

hobbes; sa:
pausch; sa:
Byt till en pin-kod du har mycket lätt för att komma ihåg - något som associerar till någon viktig händelse i ditt liv. Kanske årtal+månad för din födelse, din bröllopsdag, då du flyttade till din nuvarande våning, eller nåt liknande. Eller använd '1111', '1234', etc. På vissa kort kan man t.o.m. ha en tom pin-kod - då slipper man knappa in någon pin alls när man slår på mobilen (bör man göra enbart på kontantkort). Du måste inte nöja dig med den pin-kod som kortet först hade när du fick det.

Och om du, i ett skarpt läge, inte skulle lyckas komma ihåg pin-koden så kanske någon annan medlem i gruppen minns pin-koden till sin mobiltelefon?

Ursäkta, jag sade att jag inte skulle lägga mig i mer men nu går gränsen.

Paul du är medveten om att du ger råd isaker som du uppenbarligen inte har en susning om hur de fungerar.
vad kommer du att känna den dagen någon dör för att
de följt ditt råd ?

... ja du --- just nu har jag faktiskt svårt att föreställa mig hur någon skulle kunna dö för att tidigare ha valt en pin-kod till sin mobil han lätt kommer ihåg. Men du har kanske nån idé om nån situation där personens chans att överleva skulle öka av att han hade svårt att minnas sin pin-kod? Berätta gärna....

Ville bara säga att det inte behövs varesig pinkod eller simkort eller pengar på kontantkort för att ringa 112. (sos har begärt att man skall ta bort möjligheten att man skall kunna ringa från tfn utan simkort men såvitt jag vet så fungerar det fortfarande) När du skall slå in din pin slår du 112 istället.

Stämmer, så är det. Men varför angriper du mig för detta? Varför istället inte angripa Sundom Simo? Det var ju faktiskt han, inte jag, som påstod att PIN-koden kan vara ett problem i en nödsituation.

Alla telefoner skall såfort de får tag i ett nät gå att ringa nödnummer (i sverige 112) oavsett du kan pinkoden eller inte. gäller även telefonlås.
Just för att man inte skall drabbas av att inte kunna larma. Det kanske inte är din telefon du håller i handen eller så glömmer man i stressen.

En person som inte vet hur telefonerna fungerar kommer inte att direkt slå 112 vilket är möjligt, utan slår in sin pin, väntar tills han/hon antingen får nät eller tills det står endast SOS, DÅ kommer personen att slå 112, än mer uppstressad av att det tar sån lång tid att få kontakt osv. I en stressad situation känns sekunder som minuter.

När 112 väl är slaget kommer telefonen att koppla till bästa nät oavsett vilket abonnemang du har.
så även om du har en 3g telefon från en operatör som har dålig alternativt ingen täckning där du är.
så kommer du att få täckning OM det finns någon annan operatörs mast i närheten. dvs finns täckning från någon av de tre stora så kommer du att få det.

Problemet är inte tekniskt det är mänskligt.
vilket paul belyser med all önskvärd tydlighet.

Japp! Du själv är också ett exempel - nästa gång kan du ju anripa rätt person, istället för att hoppa på mig.

Fråga att ställa sig själv: när läste du manualen till din telefon sist ?

Vilken av telefonerna? Jag har mer än en .....

Nuförtiden omges man ju av så många olika små apparater, var och en med sin egen bruksanvisning, att man inte orkar läsa alla bruksanvisningarna. Läser du alla dina bruksanvisningar? I så fall - grattis! Då är du ett undantag.

På min första mobil läste jag bruksanvisningen noga - men det var förstås några år sedan. På senare modeller har jag bara skummat bruksanvisningen (behövdes på en modell för att få reda på hur man slog på den), men i övrigt litat till telefonens inbyggda menysystem.

Hur gör du själv med alla dina bruksanvisningar? Läser du dem allihop?

 
Kan denna (hetsiga) debatt appliceras på annat friluftsliv? Själv har jag mina skäl att ha telefonen på eller av beroende på när jag är ute, men kan det vara så att jag riskerar att dra på mig en släng av döden ifall jag har mobilen på nästa gång? Eller är det bara ni skridskoåkare som är så "living on the edge" att det är en säkerhetsrisk att ni har era mobiler påslagna?

Gäller detta med mobiler även annan kommunikation? Om t ex ledaren i en grupp (=den ende som "får" ha mobilen påslagen enligt förslaget) får ett svårt bud per tele, hur ska då han/hon meddela detta till färdkamraterna, utan att allt går åt pipan? Är det då ledarens ansvar att inte informera, dvs utsätta andra för "livsfara", att döma av hur tankarna har gått i denna tråd? Vad ska man undanhålla av hänsyn till de övriga deltagarnas hälsa?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.