Mobiler på tur

Skilj på säkerhet och trivsel!

Visst är det irriterande att få skridskoturen (eller skidåkningen, vandringen, tågresan etc) störd av ringsignaler och jobbsamtal.

Visst finns det goda skäl att stänga av telefonen av rent hyfs, men att kalla nallen för säkerhetsrisk är inte bara att gå för långt, utan framförallt att gå åt fel håll.

Visst. Kanske var ett telefonsamtal en länk i en lång olycklig kedja som ledde till den aktuella tragedin (om detta är sant eller bara ett rykte vet vi väl inte)
Men telefonen I SIG kan aldrig orsaka olyckor. Däremot kan telefonen I SIG förhindra olyckor och snabba på hjälpinsatserna.
 
Re: Skilj på säkerhet och trivsel!

GustavOh; sa:
Men telefonen I SIG kan aldrig orsaka olyckor. Däremot kan telefonen I SIG förhindra olyckor och snabba på hjälpinsatserna.

Precis. Hur man än vrider och vänder på det så handlar det om felaktiga beslut. Beslut tas inte av mobiltelefoner.
 
Re: Skilj på säkerhet och trivsel!

GustavOh; sa:
Visst är det irriterande att få skridskoturen (eller skidåkningen, vandringen, tågresan etc) störd av ringsignaler och jobbsamtal.

Visst finns det goda skäl att stänga av telefonen av rent hyfs, men att kalla nallen för säkerhetsrisk är inte bara att gå för långt, utan framförallt att gå åt fel håll.

Visst. Kanske var ett telefonsamtal en länk i en lång olycklig kedja som ledde till den aktuella tragedin (om detta är sant eller bara ett rykte vet vi väl inte)
Men telefonen I SIG kan aldrig orsaka olyckor. Däremot kan telefonen I SIG förhindra olyckor och snabba på hjälpinsatserna.

Du måste ha läst mina tankar för detta var EXAKT det inlägg jag höll på att skriva! ;)

(Eller var det jag som läste dina??? Telepati...)
 
Har försökt sätta mig in i frågan från den andra tråden.

Mobiler är ett kommunikationsmedel. VAD vi sedan väljer att göra med den informationen avgör om det blir till hjälp eller stjälp.

Även om det nu visar sig att det i just det här fallet kan ha bidragit till olyckan, så kan det alltså i nästa fall vara det som gör att en olycka undviks.

Därför har jag svårt att se att ett krav på avstängda mobiler skulle vara rätt väg. Skulle däremot alla börja ringa alla vid en olycka så det ringer i alla telefoner samtidigt finns det däremot skäl för ledaren att beordra de allra flesta att stänga av för att få ned infoflödet till en rimlig nivå (och undvika att överbelasta mobilnötet).
 
pausch; sa:
OK, vi flyttar över diskussionen hit istället:

Ok så dina skäl För att stänga av telefon är altså:
Stressfaktor, orsak till att ta dåliga beslut och att batterierna tar slut. samt att den tragiska olyckan var kanske indirekt vållad av att någon fick tragiska bud via tfn.

Dina skäl för att INTE stänga av är:
kommunikatiorn mellan grupper. Endast ledare bör få ha på. och personlig bekvämlighet.


Här kommer då mina egna personliga skäl:
Fördelar med att ha den på:

Kommunikation mellan grupper, dels lägesinformation vi befinner oss vid XYZ, dels isinformation ex, här där vi är, är det skit is eller vi är här och har riktigt bra is passande nybörjare osv. stämma träff och kanske äta ihop mm mm.

Kommunikation mellan personer tex, jag är vid xyz och beräknar vara hemma om 1 timme beställer du pizza ? eller liknande som gör att folk därhemma kan känna sig trygga.

Nödkommunikation till tex SOS eller andra grupper kan ske omedelbart, inte att man måste slå på telefonen, kanske inse att här finns det ingen täckning iomed att den skall leta sitt eget nät först inte hittar det och sedan kunna ringa via något annat nät och larma SOS = 1 minut borta, en viktig minut.

kommunikation i sig.
Kommunikation är vare sig god eller ond, men att möjliggöra kommunikation så har man fler dörrar öppna vilket ger mer valmöjligheter. Valmöjligheter är alltid bra.

Nackdelar att ha den på:
vissa personer kanske försöker komma bort och blir störda av folk som har den på när det ringer.

Jag kan inte finna något bra skäl bland dina Nackdelar. så jag håller absolut inte med.
tex om man får dåliga bud, då är man väl glad att man fick dem så snabbt som det bara går. iaf jag hade varit det. sedan hur man hanterar denna information kan man inte skylla på telefonen.

/Torbjörn

ledsen insåg att jag hållt på att svara på detta ganska länge..
 
hobbes; sa:
Jag kan inte finna något bra skäl bland dina Nackdelar. så jag håller absolut inte med.
tex om man får dåliga bud, då är man väl glad att man fick dem så snabbt som det bara går. iaf jag hade varit det. sedan hur man hanterar denna information kan man inte skylla på telefonen.

Precis. Som jag skrev ovan, det handlar i slutändan om felaktiga beslut och de tas inte av mobiltelefoner.
 
Re: Skilj på säkerhet och trivsel!

GustavOh; sa:
Visst finns det goda skäl att stänga av telefonen av rent hyfs,

Det finns goda skäl att ha den på av rent hyfs inför de som vill nå en, dessutom ökar det ju möjligheterna till ett trevligt telefonsamtal, om man inte har bestämt sig för att bli irriterad övar att någon pratar med munen riktat mot en apparat så blir man nog inte det.

Mikael
 
pausch; sa:
Frihet är inte bara frihet att slå på mobilen när man vill - det måste också vara att kunna slå av mobilen när man vill. Annars har man blivit mobilslav, och då är friheten borta när det gäller mobilen.

Friluftsliv är också för mig frihet, inklusive friheten att kunna koppla av civilisationen en stund. Därför brukar jag slå av mobilen ute på isen -- eller sommartid då jag vandrar i skog och mark (med undantag för vissa situationer, t.ex. om frugan skulle vara höggravid - då blir även jag tillfälligt mobilslav). Så har jag gjort länge, och jag kommer att fortsätta med det. Mobilen ska helst vara ett fritt val, inte ett tvång.

---- saxat
Nåväl, friheten finns ju ändå där: det är tillåtet att stänga av mobilen för den som vill.

Angående "pekpinnar", regler och lagar så verkar dom tyvärr behövas ibland. Ta t.ex. det här rökförbudet på krogarna -- att icke-rökarna skulle gilla det var förstås väntat. Men förvånande nog gillar även en majoritet av rökarna detta rökförbud. Så då undrar man: när nu en majoritet av befolkningen gillar rökfritt på krogarna, varför behövdes det en lag? Varför kunde folk inte bara slutat röka på krogen av sig själva? Det är ju inte förbjudet att låta bli att röka...

1) Det är inte någon som försöker tvinga dig att ha den på. Jag tror inte någon i gruppen du åker med blir upprörd över att din telefon INTE ringer.

2) att man har dålig batterier mm då bör man väl kanske skaffa nya, ja stäng av den telefonen just den gången då. Det motiverar ju knappast att man skall stänga av alla telefonerna, snarare motiverar det väl byte av batteri på just den telefonen.

ang att betterier fungerar sämre när det är kallt.
förvara telefonen i en vattentät påse innanför jackan, så slipper man det problemet.

3) rökförbud på krogen är en helt annan sak. det är inte ens jämförbart. lite som att försöka jämföra en cykel och en glassbil.

/Torbjörn
 
hobbes; sa:
pausch; sa:
OK, vi flyttar över diskussionen hit istället:

Ok så dina skäl För att stänga av telefon är altså:
Stressfaktor, orsak till att ta dåliga beslut och att batterierna tar slut. samt att den tragiska olyckan var kanske indirekt vållad av att någon fick tragiska bud via tfn.

Dina skäl för att INTE stänga av är:
kommunikatiorn mellan grupper. Endast ledare bör få ha på. och personlig bekvämlighet.


Här kommer då mina egna personliga skäl:
Fördelar med att ha den på:

Kommunikation mellan grupper, dels lägesinformation vi befinner oss vid XYZ, dels isinformation ex, här där vi är, är det skit is eller vi är här och har riktigt bra is passande nybörjare osv. stämma träff och kanske äta ihop mm mm.

Samma skäl som mina....

Kommunikation mellan personer tex, jag är vid xyz och beräknar vara hemma om 1 timme beställer du pizza ? eller liknande som gör att folk därhemma kan känna sig trygga.

Om du är hemma redan om en timme, då har du högst troligen hunnit gå av isen. Och då är det OK att slå på telefonen igen tycker jag.

Nödkommunikation till tex SOS eller andra grupper kan ske omedelbart, inte att man måste slå på telefonen, kanske inse att här finns det ingen täckning iomed att den skall leta sitt eget nät först inte hittar det och sedan kunna ringa via något annat nät och larma SOS = 1 minut borta, en viktig minut.

Har du problem med täckning, se till att skaffa ett abonnemang från Telia (dom har bäst täckning i glesbygd), inte Comviq eller Vodafone. Och ta för all del inte med dig en 3G-telefon - dom har sämst täckning av alla.

Är du så långt ut i skärgården att även Telia får problem med täckningen, ta med en marin VHF-apparat. Bör ingå i turplaneringen. En marin VHF startar också betydligt snabbare än en mobiltelefon: slå på strömbrytaren, välj nödkanalen (många apparater har en dedicerad knapp för den just för att det ska gå snabbt), tryck på sänd-knappen och börja prata. Det tar kanske 3-4 sekunder från att du slår på strömmen till att du kan börja prata.

kommunikation i sig.
Kommunikation är vare sig god eller ond, men att möjliggöra kommunikation så har man fler dörrar öppna vilket ger mer valmöjligheter. Valmöjligheter är alltid bra.

Observera att valmöjligheterna även innefattar möjligheten att slå av mobilen.... :)

Nackdelar att ha den på:
vissa personer kanske försöker komma bort och blir störda av folk som har den på när det ringer.

Jag kan inte finna något bra skäl bland dina Nackdelar. så jag håller absolut inte med.
tex om man får dåliga bud, då är man väl glad att man fick dem så snabbt som det bara går. iaf jag hade varit det. sedan hur man hanterar denna information kan man inte skylla på telefonen.

Telefonen i sig är förstås en apparat som man inte kan skylla för nånting - allt beror på hur vi människor hanterar telefonen. Detta innefatter givetvis även om telefonen är avstängd eller påslagen - även det är ett mänskligt beslut.

Och det är vår attityd till telefonen vi diskuterar här - inte telefonen i sig.

/Torbjörn

ledsen insåg att jag hållt på att svara på detta ganska länge..
 
hobbes; sa:
1) Det är inte någon som försöker tvinga dig att ha den på. Jag tror inte någon i gruppen du åker med blir upprörd över att din telefon INTE ringer.

Det där valet är individuellt enbart om man åker ensam - åker man i en grupp bör gruppen vara hyfsat ense i denna fråga. Och om det är oenighet får jag fråga mig om jag vill åka med en grupp där de flesta insisterar på att ha mobilerna på hela tiden. Om någon annan i gruppen får ett skärrande meddelande och gruppen då gör mindre genomtänkta vägval p.g.a. stress, då kan ju jag också råka illa ut.


3) rökförbud på krogen är en helt annan sak. det är inte ens jämförbart. lite som att försöka jämföra en cykel och en glassbil.

/Torbjörn

Rökförbudet på krogen var bara ett exempel på hur människor som grupp kan vara oförmögna att göra något som de flesta egentligen skulle vilja göra, om det inte kommer lagar eller regler.

Vi kan ta ett annat exempel: mobilförbudet på flygplan - du blir utslängd från planet om du vägrar slå av mobilen. Antag att det inte var ett förbud utan att flygbolaget istället vädjade till folk att stänga av, och sa att risken för driftstörningar (och därmed flygolyckor) då skulle minska - då tror jag många skulle ha mobilen på, just för att det inte var förbjudet.
 
Re: Re: Skilj på säkerhet och trivsel!

elvis1; sa:
GustavOh; sa:
Visst finns det goda skäl att stänga av telefonen av rent hyfs,

Det finns goda skäl att ha den på av rent hyfs inför de som vill nå en,

Intressant hur folk kan ha så diametralt olika uppfattningar om vad som är hyfsat och vad som är ohyfsat....

Det finns SMS som man kan använda om man vill nå någon som har mobilen avslagen. Jag brukar kolla efter inkomna SMS det första jag gör då jag slår på min mobil.


dessutom ökar det ju möjligheterna till ett trevligt telefonsamtal, om man inte har bestämt sig för att bli irriterad övar att någon pratar med munen riktat mot en apparat så blir man nog inte det.
Mikael

Det där är ett trivselargument, som har klart mindre tyngd än säkerhetsargumenten. Försök att använda det argumentet för att ha mobilen på då du ska flyga t.ex. ....
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Montera isdubbar på ryggans axelrem? Långfärdskridsko 9
Sewen Fästa BC på T-skate Långfärdskridsko 2
Gupta Längd på skridsko Långfärdskridsko 2
syspeg Tredje handen när man tar på sig Långfärdskridskor Långfärdskridsko 8
Helen111 Storlek på pjäxa Långfärsskridsskor Långfärdskridsko 10
avslutad_210913 Gå på vattnet Långfärdskridsko 9
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Shaggy Ny på detta :) Långfärdskridsko 3
Blankis Ska jag gå ned 3cm på längden Långfärdskridsko 5
Utvandraren Blanka isar på Gullkrona fjärd. Långfärdskridsko 0
Sir Anselm Längd på Lundhags Striima? Långfärdskridsko 11
Brune Spetsar som lossnar på Lundhags Striim Långfärdskridsko 9
avslutmedlemskap0904 Isdubbar på ryggsäcken Långfärdskridsko 2
Kanii Modell på dessa pjäxor? Långfärdskridsko 6
Smogz Längd på skridskor Långfärdskridsko 10
CFJ Livlinefäste på axelrem Långfärdskridsko 11
KLAGER Rättegång om ersättning för plogade banor på sjöisar Långfärdskridsko 10
MartinOhlin Flytta tyngden på Lundhags Core dubbelpik Långfärdskridsko 1
KLAGER Flera genom isen på Mälaren - en död Långfärdskridsko 25
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
anna.kristiansson Barn på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 6
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
thureb 16 skridskoåkare på flak på Mjösa Långfärdskridsko 5
TheMike Rottefella NNN på Ahlmgrens 55 cm. Långfärdskridsko 7
Drkeller Förslag på hjälm Långfärdskridsko 29
Drkeller Längd på skridskorna? Långfärdskridsko 7
islägg Gillbergare på isen? Långfärdskridsko 2
aksello Villen längd på skridskor? Långfärdskridsko 4
niklaz Mått på Lundhags Secura Safety System? Långfärdskridsko 0
steos Montering SNS pilot på Skyllermarks (röd) Långfärdskridsko 13
kajsa_den_finske Utbytesstudent på Vikingarännet? Långfärdskridsko 7
aksello Statistik på hur många som dör efter att ha gått igenom isen Långfärdskridsko 23
niklaz Reatips för slut-på-säsongen-rea av långfärdsskridskor Långfärdskridsko 13
riktigadavid Hur svänger man utåt på en skridsko? (åkteknik) Långfärdskridsko 13
Jörgen Larsson Vilken längd ska jag välja på skridskorna, och vilka bindningar bör jag välja? Långfärdskridsko 2
Anders.Appelqvist Salomon bindning på Rottefella skridsko? Långfärdskridsko 1
hannulan Längd på skridsko Långfärdskridsko 1
samohtII Besviken på Göteborg Långfärdskridsko 1
ekis Slipa bort taggar på vanliga skridskor Långfärdskridsko 6
CFJ Nordic 50 med pjäxa på XXL Långfärdskridsko 12
hannulan Montera bindning på skridsko Långfärdskridsko 3
Kjallke Montera bindnig på skridsko? Långfärdskridsko 16
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
rab Hur få upp hastigheten på långfärdsskridskor Långfärdskridsko 8
igs Var ska foten sitta på skridskon??? Långfärdskridsko 1
pack NSD webbTV Skridskopremiär på Torneträsk Långfärdskridsko 0
Verhauer Montering kamera på ispik Långfärdskridsko 13
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
thureb Isdrift på Vättern Långfärdskridsko 6
vindman Skoj på is med isbuggy Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.