Bättre och säkrare klädsel?

Torbjörn skrev:

"Vi kan nog bortse från neopren torrdräkt. den skulle bli alldeles för tung för att ngn vill släpa runt på den. (har en du kan få testa om du vill)
men det finns bra torrdräkter för under 8000 som är lätta och enkla att ta på sig själv. sedan finns det dräkter som är till för överlevnad.
titta in på http://www.ursuk.fi för att ta ett exempel."

Ändrar mig raskt och håller med. En del torrdräkter kan möjligen ha detaljer som fastnar i en iskant. Viktigt också för en som ska vara i vattnet och hjälpa andra att det finns en huva så att inte huvudet kyls ned för mycket. Får väl testa min egen gortextorrdräkt för jollesegling, burr.

Det verkar finnas ett stort utbud dräkter, inte minst på den finska siten. Återigen: säkerhetskommitteerna borde titta på bärgardräkter och komma fram till lämplig utformning för det speciella ändmålet.
 
Har testat

. [/QUOTE]

Vad gäller alla mer eller mindre "täta" förslag med neopren, flytoveraller, etc tror jag inte på dom eftersom man kommer att flyta bort under normal skridskoåkning. Då får man släpa med sig väldigt mycket vätska för att inte gå in i väggen och troligtvis också tappa omdömet
[/QUOTE]

Ja fast jag har ju åkt åtskilliga mil i just en flytoveral utan att flyta bort, jag har iof i regel alltid värmeväxlare när jag motionerar på vintern vilket påtagligt minskar vattenbehovet. Men senaste ggr jag använde overalen körde jag ca 3 timmar utan att dricka så mycket vatten ,(med värmeväxlare), gick hur bra som helst om man bara ser till å dricka innnan man ger sig ut. Var vid tidigare tillfälle ute en hel dag, hade med mig vatten ca 2 liter, och överlevde utan problem. Men visst vattenbehovet stiger helt klart men inte så att det omöjligör det hela. Om det finns annat material på marknaden som är likvärdigt rent funktionellt utan bieffekter så vore det förståss intressant. Men det brukar vara så att material som håller väta borta också håller den kvar.

Mikael
 
2 kg

jonasolof; sa:
Torbjörn skrev:

"Vi kan nog bortse från neopren torrdräkt. den skulle bli alldeles för tung för att ngn vill släpa runt på den.)
[

Den jag har väger under 2 kg, jag brukar ha den som ombyte med mig i väskan, den är förmodligen klumpig att simma i men om en svår olycka skulle vara framme så kan den bli värdefull ifall någon har svårt att ta sig upp.

Mikael
 
Re: 2 kg

elvis1; sa:
Den jag har väger under 2 kg, jag brukar ha den som ombyte med mig i väskan, den är förmodligen klumpig att simma i men om en svår olycka skulle vara framme så kan den bli värdefull ifall någon har svårt att ta sig upp.

Mikael

Ok
Min neopren (Poseidon jetsuit technica) väger ca 6 kg
Min flickvänns skaldräkt (med påse o allt) väger ca 4 kg

Så det gör mig väldigt nyfiken, vad har du för neopren torrdräkt som väger 2 Kg ?
låter väldigt lätt för att vara torrdräkt.
är du säker på att det inte är en våtdräkt ?

/Torbjörn
 
Torrdräkt av Tyvekoverall ?

jonasolof; sa:
Torbjörn skrev:

"Vi kan nog bortse från neopren torrdräkt. den skulle bli alldeles för tung för att ngn vill släpa runt på den. (har en du kan få testa om du vill)
men det finns bra torrdräkter för under 8000 som är lätta och enkla att ta på sig själv. sedan finns det dräkter som är till för överlevnad.
titta in på http://www.ursuk.fi för att ta ett exempel."

Ändrar mig raskt och håller med. En del torrdräkter kan möjligen ha detaljer som fastnar i en iskant. Viktigt också för en som ska vara i vattnet och hjälpa andra att det finns en huva så att inte huvudet kyls ned för mycket. Får väl testa min egen gortextorrdräkt för jollesegling, burr.

Det verkar finnas ett stort utbud dräkter, inte minst på den finska siten. Återigen: säkerhetskommitteerna borde titta på bärgardräkter och komma fram till lämplig utformning för det speciella ändmålet.

Jag köpte tidigare i vinter en Tyvekoverall http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=35618 för humana 118 SEK och 149 g i storlek Large.

Jag hade tänkt att provbada i den (inlägg 2005-12-14) men hittade ingen fotograf som kunde ställa upp med kort varsel.

Overallen har resårband vid handleder och fötter, men med lite isoleringsband rund handleder och fotleder borde den gå att göra tätare. Kanske täta sömmarna och klistra på kardborrband i slejfen vid blixtlåset.

Av med skridskor och ryggsäck, på med overall, tejpa vid handleder och fötter och sedan på med ryggsäck om man måste ut på icke bärig is för att hjälpa någon.
Men får man in vatten i overallen så blir det tungt när man själv ska upp.

Per
 
Re: Re: 2 kg

hobbes; sa:
Ok
Så det gör mig väldigt nyfiken, vad har du för neopren torrdräkt som väger 2 Kg ?
låter väldigt lätt för att vara torrdräkt.
är du säker på att det inte är en våtdräkt ?

/Torbjörn

Missförstånd trodde inte torrdräkter var av neopren utan tolkade det som neopren(våtdräkt)/alt torrdräkt

Mikael
 
Ursäkta, men har inte debatten gått överstyr?

Visst ska man diskutera vilka kläder som är lämpligast på isen. Visst kan vi prata åkkultur, iscentimetrar, grupptryck, plurrövningar och mobiltelefoner i evighet.

Men det är inte där problemet ligger.

Olyckor händer. Riktigt allvarliga blir dom när vi TRODDE att vi hade kontroll.
Vi måste erkänna för oss själva att det inte finns nån säker utrustning. Det finns ingen tillräcklig erfarenhet. Det finns inga garantier.

Självklart ska vi utrusta oss så bra som möjligt och alltid lära oss mer av egna och andras erfarenheter, så att vi slipper upprepa andras misstag.

Men den som tror att "olyckor händer inte i min klubb", "om vi stänger av mobilerna blir vi inte stressade till fel beslut" eller "med rätt utrustning klarar vi oss" etc. Den har begått det farligaste misstaget av alla.
 
Re: Texter om nedkylning och kallt vatten

thureb; sa:
Här ungefär det jag brukar föreläsa på SSSKs iskunskapskurs. http://www.paddlingsnyaadress.com/paddlarvaard/avkylning.htm

En längre text på svenska "Hypotermi Kylskador Drunkningstillbud i kallt vatten" finns på Socialstyrelsens hemsida.

Jag får ingen fungerande direktlänk här på jobbdatorn, men pdf-dokumntet kommer upp om man söker på 2003-123-6 på hemsidan http://www.sos.se

Thure

Tack för länkarna Mycket intressant!

En fråga som dök upp när jag läste i boken.
Alkohol i mindre mängd är vidgar blodkärlen vid huden.
skulle man då kunna tänka sig att om man är nerkyld och kommer in i varm miljö så kan man snabbare få upp kärn temperaturen genom att ge alkohol till den nedkylde och bädda ner dem i en varm sovsäck.
Tex varm glögg ?

/Torbjörn
 
Undvik alkohol

Kalla armar och ben men varmare hjärna och hjärta. Om blodkärlen då plötsligt vidgas i armar och ben kan kallt blod komma in till hjärtat och vid en temperatur av 28 grader i hjärtat är det stor risk för hjärtstopp på grund av kammarflimmer.

Sannolikt säkrare med succesiv uppvärmnning via den egna ämnesomsättningen i ett svalt rum i sovsäck under filtar etc. Bäst uppvärmning kontrollerat på sjukhus. Man har goda erfarenheter av snabb upptining i hjärtlungmaskin men det är bara möjligt på vissa specialkliniker.

Rådet om punsch ovan är inte underbyggt.

Thure
 
Förhindra vatten att cirkulera i kläderna!

Några erfarenheter som fått mig att fundera över vilka kläder man bör ha vid skridskoåkning.
Få några år sedan hamnade jag och min skridskoåkande bror i en mardrömssituation på Garnsviken norr om Stockholm.
Det var mitt i vintern men extremt varmt den dagen med 9+ . Flera grupper fanns i rörelse på sjön men de fanns inte i närheten när följande hände.
Vi märkte att isen började förändrades till det sämre och drog oss därför närmare land och ökade luckan mellan oss till kanske 30 meter.
Ändå hamnade vi båda i vattnet i olika vakar med is som var omöjlig att ta sig upp på. Min första tanke var " bra att man har en person på isen " men så var det alltså inte!
När jag insåg detta förstod jag samtidigt hur svårt det skulle bli att reda upp situationen. Jag började omedelbart försök att ta mig upp på isen men den flakade sig i ganska stora stycken som hidrade passagen fram till nästa fasta iskant. Efter två försök att ta mig upp( bryta sönder, tränga undan isflaket och med dubbarna ta mig upp på nästa fasta is) var jag ganska trött. Jag insåg då att situationen var mycket allvarligare än jag trott från början. Jag tittade mig omkring men förutom min bror som kämpade på sitt håll såg jag inte en människa.Under några minuter flög många tankar genom mitt huvud,jag lovar. Vid mina tidigare kontakter med kallt vatten hade jag ofta själv tagit mig upp med dubbar eller fått hjälp av kastlina. När jag låg där i vattnet kände jag både panik och vanmakt. Eftersom jag av utmattning låg still konstaterade jag att det var förvånadsvärt varmt. Jag hade mina handskar och mössa på.
Efter en stund såg jag att min bror hade framgång i sina brytningsförsök och efter ytterligare en stund såg jag hur han tog sig iland och kunde ge mig en lina och därmed var jag räddad.
Erfarenheter kläder. Jag hade en slimmad jacka av goretexliknande material med åtdraget i handlederna och runt midjan; knickers med damasker åtdragna under knäna. Relativt tätt i halsen med snusnäsduk.
Vi har lite olika uppfattning min bror och jag om hur länge vi var i vattnet men mellan 10-15 minuter.
Jag använder fortfarande samma klädsel som då och för någon vecka sedan plurrövade vi i Romabadet(Gotland). Vi övade uppstigning på isflak. Jag låg i ca 10 minuter och när jag steg ur badet kände jag mig blytung. Vadan detta? Jo vattnet hade sipprat in i kläderna och hölls kvar av tygets vattentäthet. Flera liter låg runt bagen och kom ej ut förän jag lättade på bandet. Min personliga uppfattning är att detta kan vara avgörande om man tvingas ligga i vattnet länge.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.