Bättre och säkrare klädsel?

Spöket; sa:
Angående tighta kläder - tänk på att det är knepigt att få av en plurrad person tighta kläder, speciellt om personen är nerkyld och inte kan hjälpa till själv.

Det är heller ingen höjdare att försöka få på en plurrad person tighta och torra kläder.

Man får göra sina avvägningar. Intressanta aspekter som tas upp. Tight kring handleder, tätt i midjan etc är definitivt något att tänka på.

MvH
Aina

Ja, det är inte lätt att prioritera. Men säg att man har en "våtdräkt" skulle inte den kunna sitta på en stund efter badet? Den isolerar ju bra och med vindtät klädsel utanpå det bör man kunna få lite tid på sig innan man måste byta om. Med våtdräkt bör man heller inte vara kraftigt nedkyld när man kommer upp?

Jag vet inte, det vore intressant att vinterbada med våtdräkt. Det lär bli en chock som alltid då man väl hamnar i kallt vatten men ganska snart borde det bli uthärdligt.

Ombytet bör vara noga genomtänkt också det, inga jeans och en gammal toppluva i bomull precis. Det är ju skarpt läge när de väl kommer till användning även om det förhoppningsvis är sällan eller aldrig. Jämför med reservpaddel vid paddling, det bör vara en bra paddel eftersom förhållanden säkert är tuffa då den kan beövas, dvs. ingen avlagd dålig paddel som man ändå inte har användning för.

Ombyte, rymliga fleecekläder som värmer gott även om man inte blivit helt torr, och så ett vindtätt skikt på det, kan också vara lite ledigt.

Självklarheter för de flesta men jag är säker på att "ombyte" tolkas lite hur som helst och att det inte alltid är ändamålsenliga plagg som ligger i gruppdeltagarnas ryggsäckar.

En "klädsax" som alltså är till för att klippa upp kläder med vore en billig investering och rimlig att lägga till utrustningen.

Ang. mobiltelefoner så finns det i en större grupp säkerligen flera som har möjlighet att larma. Men för att vara på säkra sidan kan jag rekommendera ex. Boxit som är ett mobilfodral som håller telefonen flytande och du kan tala i telefonen med fodralet på. En bra säkerhetsdetalj som torde ses som obligatorisk för de som vågar sig ut ensamma eller i par.

(Jag är partisk i frågan då jag säljer sådana men jag hoppas att det inte tas illa upp eller som förtäckt reklam i en så allvarlig diskussion som denna- jag anser att det är en bra produkt som förtjänas att omnämnas här och det finns ju fler åf än jag)

Jolleseglare är ju utsatta och seglar ofta så fort det finns öppet vatten. Och har man kappseglat jolle vet man att det kan var nog så svettigt. Kan de köra med torrdrökt borde även en skridskoåkare kunna det.

Återigen vore det intressant att prova att bada med torrdräkt som med våtdräkt.

Det vore kanske något för skridskoklubbarna att arrangera. Plurrningsövningar vinteritd där man har möjlighet att låna våtdräkt, torrdräkt och så sin egen vanliga klädsel så man får prova på skillnaden i att bada med dess. Jag misstänker att det skulle kunna få en och annan att dra på sig en torrdräkt i fortsättningen. Skillnaden borde vara brutal.
 
öringen; sa:
Seglaren; sa:
Men säg att man har en "våtdräkt" skulle inte den kunna sitta på en stund efter badet?

Säkert, problemet är bara att ingen normal människa vill åka skridskor i våtdräkt en halv dag innan man eventuellt ska bada med den...

Nej, kanske är det att likna vid ångbastu? Jag vet faktiskt inte hur det upplevs. Har bara testat våtdräkt för kanske 20 år sedan i dess rätta element men det har ju hänt en hel del sedan dess. Tunna halv- & 3/4 dräkter. Inte vet jag hur pass kvävande det är heller att ha en sådan på sig.
 
öringen; sa:
Seglaren; sa:
Inte vet jag hur pass kvävande det är heller att ha en sådan på sig.

Folk kommer att önska att de hamnar i en vak, så varmt är det.

Ok, men en torrdräkt då med bra underställ så att fukten inte upplevs som ett stort problem?

Vid plurrningar inbillar jag mig att man sällan hamnar med huvud och hals under vatten i första taget varför man vid åkning kanske kan ha dräkten till viss del öppen i hals för att släppa ut värme/svett. Eller är alla torrdräkter tätslutande i hals med dragkedja på ryggen så som de såg ut för 10-15 år sedan?
 
Seglaren; sa:
öringen; sa:
Seglaren; sa:
Inte vet jag hur pass kvävande det är heller att ha en sådan på sig.

Folk kommer att önska att de hamnar i en vak, så varmt är det.

Ok, men en torrdräkt då med bra underställ så att fukten inte upplevs som ett stort problem?

Vid plurrningar inbillar jag mig att man sällan hamnar med huvud och hals under vatten i första taget varför man vid åkning kanske kan ha dräkten till viss del öppen i hals för att släppa ut värme/svett. Eller är alla torrdräkter tätslutande i hals med dragkedja på ryggen så som de såg ut för 10-15 år sedan?

Jag tror att vanliga friluftskläder är det bästa faktiskt.
 
Seglaren; sa:
öringen; sa:
Seglaren; sa:
Men säg att man har en "våtdräkt" skulle inte den kunna sitta på en stund efter badet?

Säkert, problemet är bara att ingen normal människa vill åka skridskor i våtdräkt en halv dag innan man eventuellt ska bada med den...

När jag åker själv på tunnare is (som enligt många nog skulle betraktas som ganska tjock) åker jag i en Fladen fishing rescue system overal som har ett inbyggt neoprenlager precis som en våtdräkt. Den är mycket varm vindtät andas extremt dåligt men ökar säkerheten påtagligt. Har faktiskt funderat på ifall man skulle kunna strunta i att byta om ifall man plurrar eftersom man ändå redan är genomblöt ändå, skulle kunna vara så att det enda som krävs för att få igång värmen i en sådan situation är att man kör allt vad man orkar ett tag så man får tillbaks värmen, blöt det var man ju redan innan ändå så det borde inte spela avgörande betydelse. Dessutom kan man dra åt ordentligt så att mindre vatten kommer in i dräkten om man nu plurrar, vilket skulle kunna innebära att man inte äns ?? behöver ha ombyte med sig.
 
öringen; sa:
Jag tror att vanliga friluftskläder är det bästa faktiskt.

Tror säger du. Är det därför isfiskare och båtfolk vintertid har flytoverall/överlevnadsdräkt på sig?

Och vad menas med "vanliga" friluftskläder. Annorak i bomull, eller åtsittande åkdräkter med ett eller flera lager utanpå. Öppna eller täta i hand- & fotleder... osv.

Jag är säker på att det går att göra mycket för att förbättra säkerheten via klädseln med ganska enkla medel, bara man tänker igenom och provar sig fram. Och då menar jag inte bara provar sig fram åkandes på isen utan tar med aspekten hur kläderna fungerar vid ev. bad. Hjälper eller stjälper kläderna du åker idag?

Det är ialla fall den frågan jag ställer mig efter den senaste olyckan på Mälaren. Det är inte alltid man kan räkna med ett snabbt dopp.

Som Thure nämnde tidigare så är vantar/handskar med tätt ytterskitkt bra för att hindra vattencirkulation vilket kan ge dig några extra minuter med fungerande fingrar i vaken. Själv kör jag med ett par tumvantar enligt den principen. Känns alltid varma och sköna trots att om jag vid rast ofta kan ta ur innevantarna i fleece och skaka bort svett. Men så länge man har vantarna på sig upplves aldrig fukten som obehaglig/kylande.
 
Nej

Vid plurrningar inbillar jag mig att man sällan hamnar med huvud och hals under vatten i första taget varför man vid åkning kanske kan ha dräkten till viss del öppen i hals för att släppa ut värme/svett. Eller är alla torrdräkter tätslutande i hals med dragkedja på ryggen så som de såg ut för 10-15 år sedan? [/QUOTE]

[/QUOTE]

Den jag nyligen beskrev är inte det
 
elvis1; sa:
När jag åker själv på tunnare is (som enligt många nog skulle betraktas som ganska tjock) åker jag i en Fladen fishing rescue system overal som har ett inbyggt neoprenlager precis som en våtdräkt. Den är mycket varm vindtät andas extremt dåligt men ökar säkerheten påtagligt. Har faktiskt funderat på ifall man skulle kunna strunta i att byta om ifall man plurrar eftersom man ändå redan är genomblöt ändå, skulle kunna vara så att det enda som krävs för att få igång värmen i en sådan situation är att man kör allt vad man orkar ett tag så man får tillbaks värmen, blöt det var man ju redan innan ändå så det borde inte spela avgörande betydelse. Dessutom kan man dra åt ordentligt så att mindre vatten kommer in i dräkten om man nu plurrar, vilket skulle kunna innebära att man inte äns ?? behöver ha ombyte med sig.

Mycket intressant. Det är i de banorna jag funderar på om det är möjligt. Är man våt/fuktig så är man, men är man samtidigt varm är det mest en bekvämlighetsfråga. Duscha lär man ju ändå göra när man kommer hem.

Men hur pass bekväm är en sådan dräkt att röra sig i. Du ser väl inte ut som på bilden Björn postade tidigare i tråden? FÖr då lär det inte bli några längre turer...
 
Boxit bra ända tills den går sönder

[/QUOTE]

Ang. mobiltelefoner så finns det i en större grupp säkerligen flera som har möjlighet att larma. Men för att vara på säkra sidan kan jag rekommendera ex. Boxit som är ett mobilfodral som håller telefonen flytande och du kan tala i telefonen med fodralet på. En bra säkerhetsdetalj som torde ses som obligatorisk för de som vågar sig ut ensamma eller i par.

[/QUOTE]

Har haft boxit några år men har nu befarat att om man är stressad när man ska öppna stänga den så går den lätt sönder, varför då öppna stänga den jo därför att det hörs fruktansvärt dåligt när mna pratar via boxit även om det går.

Mikael
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
thureb ÖIP bättre än Ruddalen? Långfärdskridsko 12
Palle_Z Det var bättre förr... Långfärdskridsko 22

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.