Pikmakarns ryggsäck - erfarenheter?

Zkogsmulle; sa:
Jag har ett litet tipps angående ny säck. Om det inte är panik så vänta till nästa säsong.
Det kan vara ett gott råd av fler orsaker. OMM, f.d. KIMMLite, kommer med en ny, mycket lätt, ryggsäck på 45l i år om jag kommer ihåg rätt. I.o.f.s. så är det i första hand tänkt som en klättersäck men det innebär ju inte att den inte kan modifieras en aning och bli en utmärkt skridskosäck... :)
[Ändrat av haskell 2006-01-16 kl 10:47]
 
Storlek i liter på häcksäcken?

Håller själv på att fundera över en ny säck och undrar hur stor, på ett ungefär, din "häcksäck" är, Bo? Och hur ser den ut framifrån (har den avbärarbälte med spänne, eller..?)

Var kan man köpa material, rip-stopen och remmarna?
 
Apropå en annan tråd om grenremmar eller ej;
det ser ut som om säcken inte har midjebälte, och kanske inte heller greremmar.

Utan att ha provplurrat är det ändå lätt att få en uppfattning av att de långa axelremmarna låter säcken flyta medan plurraren kan sjunka rätt mycket innan remmarna och flytkraften lyfter honom?

Är det så att säckar är övereklamerade som flythjälp eller har jag fel beträffande remmarna?
 
Shelby

Ryggsäcksmaterial kan beställas från http://www.shelby.fi.
Själv har jag funderat på att skaffa en Berghaus Munro som alltiallo-rygga och då även för skridsko. Är det någon som har erfarenhet av Munron som skridskosäck?

/m
 
Verkar vara midjerem på den vad jag kan se. När det gäller plurrningar, flytkraft och ryggsäckar så borde man prata med iskunskapskursrävarna i SSSK, är det några som sett många plurrningar så är det dom och jag antar att det är därifrån många av säkerhetsidéerna kommer.
Många plurrningar är ganska okomplicerade och då gör inte ryggsäckens flytkraft varken av eller till, sedan finns det tillfällen då den förenklar att komma upp betydligt och i vissa fall kan den betyda skillnaden mellan liv och död, hur ofta de sistnämnda inträffar kan dock inte jag svara på.

-Palle
 
Mezzner; sa:
Apropå en annan tråd om grenremmar eller ej;
det ser ut som om säcken inte har midjebälte, och kanske inte heller greremmar.

Jodå, den har både midjebälte och grenremar. Grenremmarna är en hanfotskonstruktion, den tunna vita linan som går från midjeremmen och neråt. Hanfoten gör att man får två linor över skinkorna istället för en rem i mitten....

/Bo
 
boe skates; sa:
Jodå, den har både midjebälte och grenremar.

Behövs midjerem om man har remslingor runt varje lår (Kallas det hanfotskonstruktion?)som håller ner säcken? Jag tänker mig att remslingorna i så fall fästs där midjeremmen fäster på vardera sida i säcken.

/Benny
 
bennys; sa:
boe skates; sa:
Jodå, den har både midjebälte och grenremar.

Behövs midjerem om man har remslingor runt varje lår (Kallas det hanfotskonstruktion?)som håller ner säcken? Jag tänker mig att remslingorna i så fall fästs där midjeremmen fäster på vardera sida i säcken.

/Benny

Midjeremmen använder man ju främst för att avlasta ryggsäcken på höfterna när man är på den torra sidan av isen.
 
boe skates; sa:
bennys; sa:
boe skates; sa:
Jodå, den har både midjebälte och grenremar.

Behövs midjerem om man har remslingor runt varje lår (Kallas det hanfotskonstruktion?)som håller ner säcken? Jag tänker mig att remslingorna i så fall fästs där midjeremmen fäster på vardera sida i säcken.

/Benny

Midjeremmen använder man ju främst för att avlasta ryggsäcken på höfterna när man är på den torra sidan av isen.

Mmm fast å andra sidan så fraktar du väl inte omkring tegelstenar eller dylikt i säcken när du åker skridskor? Ett fika + ombyte väger ju inte så mycket :)
 
öringen; sa:
Mmm fast å andra sidan så fraktar du väl inte omkring tegelstenar eller dylikt i säcken när du åker skridskor? Ett fika + ombyte väger ju inte så mycket :)

Jag tycker att det är bra när man är ute en hel dag att avlasta axlarna även om man har lite i packningen. Har man en lågt sittande ryggsäck vill man nog också hänga den på höfterna, annars så kommer den svänga hela vägen från axlarna och då förfelar den något sitt syfte.

-Palle
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
JCG Pikmakarns Ryggsäck Viking Långfärdskridsko 3
KristoferBj Pikmakarns svart Långfärdskridsko 12
partyfrasse Vad är det för fel på Pikmakarns skridskor? Långfärdskridsko 10
härö Pikmakarns handgjorda Långfärdskridsko 1
Pikmakarns pikar böjer sig Långfärdskridsko 10
mrex3m Tillräcklig flytkraft på ryggsäck, storlek? Långfärdskridsko 6
avslutatmedlemskap160620 Ryggsäck för långfärdskridsko Långfärdskridsko 2
knotas Ryggsäck 30-40l - långfärdsskridskor/allround Långfärdskridsko 21
Pigdog Fjällräven Långfärd 40 alt Zandstras ryggsäck? Långfärdskridsko 6
Jette Grenremmar till ryggsäck Långfärdskridsko 4
thureb Lättare ryggsäck Långfärdskridsko 16
nene Storlek på ryggsäck!? Långfärdskridsko 9
jens.tinfors Vattentät Ryggsäck, kan det vara nåt? Långfärdskridsko 10
Sundom Simo Färgen av Pikmakarens nya ryggsäck Långfärdskridsko 2
ett_och_noll En 41 l ryggsäck som väger 400 g? Långfärdskridsko 30
Sundom Simo Ryggsäck, Råstu Skate 40 från Fjällräven Långfärdskridsko 0
Bertil Har du tyngre ryggsäck än kompisen? Långfärdskridsko 0
HannaCajsa Helt vattentät ryggsäck Långfärdskridsko 13
wernerm. ryggsäck Långfärdskridsko 11
Boots Varför lågt placerad ryggsäck? Långfärdskridsko 9
kr-val Ryggsäck på baken Långfärdskridsko 2
snövit Storek på ryggsäck igen.... Långfärdskridsko 6
Paddlamer Ryggsäck Långfärdskridsko 7
Anders.Appelqvist Ryggsäck med LÅG tyngdpunkt... Långfärdskridsko 2
KLAGER Ryggsäck för skridskoåkning Långfärdskridsko 0
jt ryggsäck Långfärdskridsko 5
Storlek på ryggsäck? Långfärdskridsko 1
tommydee Erfarenheter av Zandstra Tour Blå? Långfärdskridsko 10
usilfver Erfarenheter efter halvplurr på Svartlögafjärden igår Långfärdskridsko 21
Laffe Erfarenheter av Lundhags T-skate Långfärdskridsko 4
peppe_malmqvist Dåliga erfarenheter av slipning: Alewalds Långfärdskridsko 4
Mats R Dagens erfarenheter av handbrynen? Långfärdskridsko 12
kr-val Samlade erfarenheter lös häl Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.