Snygga skridskobilder

Jag skulle gärna vilja se lite snygga skridskobilder!

Efter tips i en annan tråd hittade jag de här som jag gillar:

[bilderna borttagna av upphovsrättsskäl]

Så lägg in lite mer sköna bilder här som lockar er att hålla på med skridskoåkning.
 
Fina bilder!

Men en undran - är det lagligt, eller föralldel moraliskt, ok att klippa andras bilder från webben och återge dem i en sån här tråd? Finns det grader av OK, t.ex. är det ok förutsatt att man anger fotografens namn, elle vilken hemsida man tog bilden ifrån? Eller är det så att har man väl lagt ut sin bild på webben så är den allmän egendom? Eller kan man tycka att det är Ok så länge det är inom en community, som t.ex. utsidanläsare?
 
Bildadressen finns med

petmeu; sa:
Fina bilder!

Men en undran - är det lagligt, eller föralldel moraliskt, ok att klippa andras bilder från webben och återge dem i en sån här tråd? Finns det grader av OK, t.ex. är det ok förutsatt att man anger fotografens namn, elle vilken hemsida man tog bilden ifrån? Eller är det så att har man väl lagt ut sin bild på webben så är den allmän egendom? Eller kan man tycka att det är Ok så länge det är inom en community, som t.ex. utsidanläsare?

Om du högerklickar på bilden så hittar du var den finns och där finns uppgift om fotograferna. (Om du sitter vid en dator där det inte går att högerklicka så kan du istället klicka på svara med citat så får du upp bildadresserna.)

Men jag tycker det är bättre om man tar med fotografens namn direkt i anslutning till bilden och egentligen skall man ha tillstånd också. Nu är det nog inget problem då bilderna hur som helst finns fritt tillgängliga på www och de flesta skridskofotografer torde vara glada om fler gillar deras bilder.

Bildrättigheterna dvs copyright ägs förstås fortfarande av respektive fotograf oavsett att bilden kan tittas på och laddas ned från http://www.

Att bara länka till respektive bild utan att visa den torde var helt okontroversiellt.

Jag har tagit en av bilderna och Bo Gustavsson åtminstone någon. Jag accepterar det vad säger du Bo?

Thure
 
Länkar

petmeu; sa:
Fina bilder!

Men en undran - är det lagligt, eller föralldel moraliskt, ok att klippa andras bilder från webben och återge dem i en sån här tråd? Finns det grader av OK, t.ex. är det ok förutsatt att man anger fotografens namn, elle vilken hemsida man tog bilden ifrån? Eller är det så att har man väl lagt ut sin bild på webben så är den allmän egendom? Eller kan man tycka att det är Ok så länge det är inom en community, som t.ex. utsidanläsare?


Högerklickar man på bilderna ovan och väljer egenskaper, så kan man se att det inte är några klipp av andras bilder utan bara länkar precis som det går att länka till bilder på kommersiella sidor.



Per
 
petmeu; sa:
Men en undran - är det lagligt, eller föralldel moraliskt ... är det ok förutsatt att man anger fotografens namn...

Är det någon som vet om det är olagligt? Blir det mer lagligt/moraliskt om jag bara lägger dit länkarna så att ni behöver klicka på dem för att se bilderna?

Min moral: Så länge folk bara TITTAR på bilder i PRIVAT syfte så är det ok. Om det sker via klickbar länk eller "direktlänk" spelar ingen roll. Om ett företag, organisation eller förening använder bilderna utan samtycke är det fel. Forum som Utsidan ser jag som ett möte mellan privatpersoner.

Jag har i cykelsammanhang stött på servrar som inte tillåter direktlänkning till bilder. Det är en lösning för den som inte gillar direktlänkning.


Edit: Ser att flera har hunnit svara före mig
 
Jag lägger bara ut bilder jag tycker är ”bra” på skridskoservern.
Som av en händelse fick jag idag en förfrågan av en anställd på Västerås stad, om att använda någon/några av mina skridskobilder och sådant tackar man ju inte nej till, även om ”bara” får ett tack.
Men då någon webmaster kanske inte bara vill länka, utan kanske beskära eller på annat sätt förändra bilden, så är det något annat än att bara länka och då kommer saken i ett helt annat läge.

Här http://www.kmif.se kommer bilden/bilderna nog att finnas från nästa vecka. Kanotbilden har gjort sitt för säsongen.

Per
 

clindh

Forumvärd
Detta räknas som otillåten publicering av bla Sveriges Fotografers Förbunds jurist - som bistår fotografer i att driva processer. Hade man lagt in iallafall fotografens namn vid varje bild hade det varit lite förmildrande. Så jag fick tyvärr ta bort dem, Lars.

Lägg istället in länkar till sidor där man ser bilden, vem som tagit den och vilken webbsajt det är som publicerar dem - tex såhär:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/320280.htm
Det är helt OK.
 
Källa och fotograf

Om folk använder mina bilder någonstans utan mitt tillstånd så ska dom bort. Oavsett syfte, som Christer sa.

Om (korrekt) källa till bilden anges samt fotografens namn är det ingen risk att någon blir grinig.

Mina bilder finns alltså på http://snabelslash.com/bo/

Att direktlänka till bildens absoluta adress är mindre lämpligt då dessa kan ändras från stund till stund.
 
clindh; sa:
Detta räknas som otillåten publicering av bla Sveriges Fotografers Förbunds jurist

Jag rapporterade mitt eget inlägg till moderatorerna för att få ett svar om hur jag ska uppföra mig på Utsidan. Tack för mycket snabb hantering av ärendet.

Jag har inga problem med Christers beslut, och har lätt att förstå fotografernas inställning till upphovsrätten över sina bilder.

Personligen tycker jag att internet inte är rätt plats för bilder som man vill behålla stark kontroll över. Bildstöld är stöld och ska straffas, men jag har svårt att se direktlänkning utan något som helst vinstsyfte som ett brott.



Nyfikna följdfrågor:
1. Finns det någon lagtext som stödjer SFOs jurist?
2. Prejudikat?

3. Är Per Brunes direktlänk till skridskoslipen ok?
4. Varför?

5. Behöver i stort sett samtliga av Utsidans trådar gås igenom och rensas på direktlänkar?

6. Vem är juridiskt ansvarig för felet som jag gjorde i mitt inlägg, jag eller "Utsidan"?
7. Har forum någon motsvarighet till tidningars "ansvarig utgivare"?


Någon av moderatorerna får gärna byta trådens titel till "Regler om direktlänkar till bilder" eller något liknande.

[Ändrat av Lasse Nilsson 2005-12-03 kl 09:58]
 
Re: Källa och fotograf

boe skates; sa:
Om (korrekt) källa till bilden anges samt fotografens namn är det ingen risk att någon blir grinig.

Skulle det vara ok för dig att själv lägga in ditt eget namn, tex. i nederkanten, på de bilder som du lägger ut på din sida? I förhållande till resten av jobbet du lägger ner på din sida kan det inte ta speciellt mycket tid.

Källan till bilderna finns med i länken, Thure har redan beskrivit hur det fungerar.

Då skulle du lösa problemet med att folk är för lata för att lägga ditt namn intil bilden och du skulle göra det enklare för oss andra att titta på intressanta bilder.


Är "namn i bilden" en lösning på problemet?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Söker Skridskobilder Långfärdskridsko 0

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...